Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1577 ggr
esthibett
0

Fredagsmat

HEj!
Har två katter som är sju år (tog över dem för ett år sedan) som alltid äter eukanuba mtorrfoder. Ibland blandar jag i någr bitar av nåt annat foder bara för att det ska bli lite varierat.

Men på helgen brukar jag köpa blötmat o ge för att de också ska få ha lite helglyx. Men sen i flera dagar efter helgen så sitter de i köket när jag lagar mat o jamar och så fort jag går nånstas här hemma så springer de ut i köket o tror de ska få mat.

Jag tycker de är jobbiga som håller på såhär och liksom tigger, men framförallt oroar jag mig ltie för att de ska bli bortskämda o vägra äta torrfoder.

Vad är er erfarenheter kring detta?

Jourhemmet
0

Bortskämda, tycker inte att katterna blir "bortskämda" av att få blötmat. Alla mina katter får blötmat morgon och kväll. Däremellan äter dom torrfodret som alltid står framme.

Dorkiis
0

mina föredrar blötmat och därför får de det, varvat med barf. Förut fick de torrfoder också som alltid stod framme men de ville som sagt hallre ha blötmaten =)

Lite nyfiken bara, varför vill du att de ska äta torrfoder även om de tycker bättre om blötmat?

Tasspuls
0

Tyvär så går det ofta så när man ger katterna go'mat på helgerna. Katterna kan ju inte förstå varför de bara får god mat ibland, de vet ju inte om att det är helg ;) Om du tycker att det blir besvärligt för dig så får du nog lösa det med att antingen ge dem go'maten dagligen eller att helt ta bort den. Omdet är någon dyr lyxmat du ger så kan du ju byta mot vanlig blötmat om du vill ge varje dag.

esthibett
0

Jag tycker det är praktiskt med torrfoder och det känns fräschare, de geggar runt ganska mycket med blötmaten.

Jag tycker ju att det är lite roligt o kunna "lyxa" emellanåt, som att ge godis ungefär. Men läste nyss i nån tråd om katter och självsvält och det var därför jag började fundera bara.

Tack för era svar!

Tasspuls
0

#4 Ja du bestämmer ju om "helglyxen" är värd jamandet.