Hur länge äta kattungemat?
Jag har en katt på 5 månader. Han äter mest mjau mjukmat men ibland lite torrisar när jag inte är hemma på hela dan -eukuanuba kitten. Hur viktigt är det att det är just kitten han äter och hur länge bör han äta den? Dom har extrapris här på adult chicken&liver nämligen, tänkte kolla om ni tror att jag kan ge det eller om han behöver kattungematen längre? Han äter trots allt mest blötmat och ska kastreras om en månad.
Fodertillverkarna säger ju ett år, medans veterinärerna säger att vid omkring 6 mån kan man börja pyttsa över vuxenmat.
Katter som äter bebismat i ett helt år löper tydligen tendens att bli feta.

Det beror ju på hus stor andel torrfodret gör av hans dags ranson.Blötmaten är ju betydligt bättre mat och äter han bara lite torrfoder så spelar det nog ingen större roll.
Stolt ägare till tre La permer
Sorry, läste lite för snabbt. Uppfattade det som att han åt enbart torrfoder, därav mitt svar.
ha äter ca 25 g torrisar om da skulle jag tippa på. ha är e gaska lite katt på bara 2 kg, skulle ha kua äta kattuge mate tills ha blev typ 2 år ifall ha ite blir tjock? jag mear om de ka va skadlig på åt aat sätt.
mäge protei o fett är ästa samma i vuxe/kattuge mate, det som skiljer är att kattugematehar typ dubbel så mkt a-vitami

#4 vart tog alla "n" vägen?
Hahaha.. jag trodde Zorbaaa helt plötsligt fått dyslexi
Relevant eller ej, Zorbas tangentbord hemma äger inga "n" ;)
Kattungefoder tills katten är kastrerad. Om nu katten kastreras strax innan eller när den precis blivit könsmogen.

#8 Mina katter får aldrig kattungefoder.Anser inte att det behövs.I naturen finns inga kattungemöss och kattungepippfåglar.
Stolt ägare till tre La permer
#9 Håller med dig, dessutom har många kattungefoder knappt mer energiinnehåll än vuxenfoder. Ex Eukanuba vuxenfoder innehåller ju mer fett än vad många kattungefoder gör. I vissa kattungefoder finns dock mer köttinnehåll och då kan ju katten få det fodret hela livet.
true.. var hittar man info om energi? jag kollar på foderbilen men där står bara protein o fett..
#11 På vissa foder på foderbilen står även "omsättbar energi (kcal/kg)", men inte på så många. Annars brukar det stå på fodrets egna hemsida.
Våra fick bebismat till och med kastreringen vid 6 månaders ålder och det funkade bra för oss :)
söker jag på eukabana hittar jag bara om deras hundmat:S
#14 Vad menar du med "söker på"? Och vad är det för information du vill ha?
Så här står det skrivet:
"Om du tar över en kattunge privat bör du inte ta hem den förrän den är 10-12 veckor gammal."
Ett annat ex. ur texten jag har reagerat på:
" Långhåriga katter kallas ofta Perser…"
Som jag sa tidigare, bilderna var i alla fall fina :)
Var i herrans namn har du hittat den konstiga texten?? Låter som om den är från 1800-talet
Här skriver jag info om Eukanuba: Deras kattungefoder innehåller 4693 kcal och deras foder för vuxna med kyckling innehåller 4718 kcal. Alltså innehåller vuxenfodret tom mer kalorier än kattungefodret. Mycket konstigt!?
Jag har aldrig gett kattunge mat till någon av mina katter, tycker att det skiljer så lite så länge man ger ett bra foder. Så länge de fått amma så länge som behövs, så förstår jag inte riktigt varför fodret ska anpassas. Precis som #9 sa, i naturen finns det ingen kattunge föda. Kattunge foder tror jag har kommit till mest för att det ska ge mera pengar, då det fodret oftast är dyrare. Ser man till innhållet är det ingen stor skillnad. Är alltid noga med att ge mina katter bra foder, liten som stor. Varierar alltid blötfoder med torrfoder.
Men man kan ju inte jämföra med vad de får att äta om dom är hemlösa.