Katter + råttgift?
Jag bara antar att råttor/möss som dött av råttgift är farligt om katten sen äter?
det borde det kunna vara.
Ja, för rent gift är ju farligt, men började fundera om mössen kunde föra med sig giftet :/
Ja jag vet inte om råttgift bryts ner på något sätt osv, men det borde ju i alla fall finnas en viss risk att katten hinner få i sig giftet.

Klippt från
Veterinärhuset i Värnamo
Förgiftning med råttgift

En av de vanligaste förgiftningarna är förgiftning med råttgift, och det gäller både hund och katt. Råttgift är gjort för att smaka gott, annars hade inte råttor och möss ätit av det. Oftast är giftet färgat i någon färg som gör att man kan skilja det från ofarliga produkter.

Rubbningar i blodkoagulationen

De vanligaste råttgifterna gör att blodet inte att kan koagulera genom att de minskar bildningen av vitamin K. Detta vitamin är nödvändigt för att aktivera vissa koagulationsfaktorer i blodet.
Den äldre typen av råttgift som innehåller warfarin eller kumatetralyl är mindre farliga än de nyare s.k. superwarfarinerna, som innehåller bromadiolon, brodifakum, difenakum eller flokumafen. Det är av största betydelse att vid kontakt med veterinär man kan tala om vilken typ av råttgift det rör sig om.
Hundar äter gärna giftet direkt, medan katter oftast blir förgiftade genom att äta förgiftade möss och råttor. Mest utsatta är då katter som har smågnagare som sin huvudsakliga föda. Små mängder råttgift under längre tid kan vara farligare än en engångsdos. De nyare sorterna kan dock vara direkt dödande. Det är naturligtvis mycket viktigt att när råttgift läggs ut, skall det ske på ett sådant sätt att husdjur inte kan komma åt det.
Stolt ägare till tre La permer
#4 okey :)
Hur vet man att katten fått i sig giftet då? Vilka symptom får den? :/

Symtomen utgörs av olika effekter av försämrad koagulation och därav följande blödningar: blodbrist, svaghet, svart avföring (blodblandad), blod i urinen, näsblödningar eller blödningar till bröst- eller bukhålan. Hälta ses ibland som följd av blödningar i och kring leder. Hos dräktiga djur kan förgiftningen leda till fosterdöd och abort.
#7 Okej, tack
Ja det var väl det jag visste. Anticimex har varit hos mig o det enda de ville
göra mot mina råttor/möss på vinden var just råttgift o fällor.Inga
förebyggande
åtgärder så de ej kommer upp på vinden. Blev så irriterad då det är 3dje
gången de är här pga råttor/getingar o de mest står med händerna i fickorna
o gör ingenting. Helst vill jag ej döda något heller ,bara ej ha upp dem där.
De menade i af att det är ingen fara med råttgift för jag frågade mycket
bestämmt o ifrågasatte det. Vad sur jag blir!

#9 Innan vi fick egna katter så lånade jag Kattsand av grannen och satte upp på vår vind och det fick faktiskt mössen att flytta till ett annat hus.
Annars så kan man ju sätta upp fällor som bara fångar mössen och sen fara iväg till skogen och släppa ut dem om man nu känner att man inte vill ha ihjäl mössen.
svårt med förebyggande….. Har du springor på 5 mm så kan du räkna med att mössen kommer in. Vill du undvika gift som är farligt för katten, så ska du blanda hvregryn och gips. det dödar mössen men katterna klarar sig bra. Annars så är de snabbt dödande fällorna bäst. ställ dem bara så, att inga katter kan komma åt dem med tassar och nosar. Just nu så är det ju invation av de små gnagarna och det kan vara rent livsfarligt. För att inte tala om vad det kan kosta……..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#10 Alltså en toalåda som katterna varit i så det luktar katt? Ska
prova det då kanske de blir avskräckta. Vet när jag bodde på landet förut i
gammalt hus(helt nytt nu) då hade grannen som bodde vägg i vägg råttor
men jag hade inga problem.Tror det berodde på att jag hade flera katter så
de valde att gå in till grannen istället.När jag flyttade in så såg jag råttlortar
som låg men sedan märktes aldrig något.
Nu är de ju bara på vinden som är helt tom o jag aldrig är på o ej heller
katten kommer dit. Tycker ju att det ej ska vara ett problem på helt nytt hus
men ska prova med kattlåda till att börja med. Tycker ej det är så roligt att
döda de små mössen med sina pepparkornsögon o stora öron,är ju så söta.
Är lite höjdrädd så gillar ej att stå på stegen o krångla till vinden varje dag för
att fånga dem så vill bara att de ska vara kvar utomhus.

Ja en plastlåda med använd Kattsand hade vi stod uppe på vinden.Så här års så flyttar ju mössen in och luktar det katt så väljer de oftast ett annat boende.
Testar kattlåda nu så får vi se.Hoppas de går hem till grannen istället:)