Kastrering
Hej Vi ska kastrera en hemlös katt som vi har bestämt att behålla. Jag vet inte hur gammal han är men han är kanske 7-8 år. Kan man kastrera dom även om det inte är ungar? eller ungdjur.

Ja, det går alldeles utmärkt :)

Okej vad bra :)

Vi ska själva snart kastrera en hemlös hona, som kan vara några år gammal. Först ska hon såklart kollas hos veterinären om hon är chipmärkt (hon har ingen örontatuering eller halsband), kastreras, id-märkas, vaccineras, kollas för ohyra samt avmaskas.
En lite äldre katt kan även behöva ta bort tandsten och då kan man passa på att få det gjort när den ändå är sövd + ev. klippa klor och rensa öron om det behövs och den inte gillar det i vaket tillstånd.
Har du anmält upphittandet hos polisen först så att inte någon ledsen ägare går runt och letar efter den?

#4 ja
Passa på att id-märka i örat när han ändå sövs. Hos en del veterinärer så ingår det vid kastrering. Kastrering på hanar tar bara fem-tio minuter, ett lätt ingrepp 

Så jag kan göra det trots att han är upphittad? det är fortfarande ingen som hört av sig trots en månad. 
frågan är om man inte måste vänta tills ägaren inte har någon rätt att ta tillbaka sin katt? Efter att man anmält så har ju ägaren 3 månader på sig att hitta sin katt.
Det enda ni förlorar på det är ju en femhundring för kastreringen och kastrerad är väl bra att han blir 

Jag vet inte vad jag ska göra han kanske har Lunginflamation eller så kurrar han bara när han andas? Hur mycket kan det kosta?
Kastrering kostar 650 men vill att han ska bli 100 % frisk först.
Veterinären lyssnar alltid på lungorna innan sövning och har han lunginflammation så behandlas alltid detta först. Här kan man få en kastrering för 450:- så det kan vara värt att ringa runt. Men det kanske inte finns så många veterinärer där du bor?
En lättare undersökning kanske går på femhundra det också

#11 nää det är väldigt dyrt här. En undersökning kostar 520:-
Och en kastrering på hankatt 650:-

Kan lunginflammation gå bort eller är det något som stannar kvar länge?
Dom dör om det inte behandlas. Man måste ge antibiotika.

Då ska jag boka tid! Hos vetrinären
Om ägaren hittas så kan du begära pengar för veterinärbesöket så spar kvittot, även om det gäller kastrering tycker jag..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

#16 kan man göra så? det visste inte jag
men hur blir det egentligen om man kastrerat katten och så dyker ägaren upp?
Det är ju jättebra om katten blir kastrerad, för en katt borde ju verkligen inte få springa runt fertil ute. Men om en ägare dyker upp så har man ju ändå gjort det ingreppet på någon annans katt.

Det kan vara mycket värt att ringa runt till olika veterinärer för att kolla priser. Större kliniker tar nästan alltid mycket mer betalt, medans veterinärer med egen klinik sällan tar alls så mycket betalt.
Jag kan jämföra med en katt som skulle amputera bort svansen pga skada. På Strömsholm skulle de ha 5000 för det, medans en veterinär i Örebro endast skulle ta max 900. Det är visserligen ett helt annat ingrepp, men det visar på hur stor skillnad det kan vara mellan stora kliniker och privatpraktiserande veterinärer med egen liten klinik.
Kastrerade min yngre hane i går och detta gick på 460:-, en glad överraskning då jag hade trott minst 700:-