Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 7068 ggr
[Emma--]
0

Hur många katter är okej?

Efter tråden "hur många katter har du?" tyckte jag det skulle vara roligt med en sån här tråd. 

Hur många katter skulle du kunna tänka dig? Finns det någon gräns med när det blir för många?

Och varför resonerar du så? Glad

[Emma--]
0

Jag har just nu två katter här hemma och för tillfället skulle jag heller inte kunna tänka mig någon fler. 
Både jag och sambon blev kär i en jättesöt huskatt i somras men vi satte ändå stopp för oss själva. 

Vi har två katter som kräver en hel del uppmärksamhet, en till katt skulle göra att det skulle bli svårare att ge alla tillräckligt med aktivering och sällskap.

Hade jag däremot bara haft mina katter och inte fler djur skulle det finnas tid för en till katt. Men nu finns det fler pälsklingar här hemma som också behöver aktivering och sällskap Glad

Men även om jag hade tid till det skulle jag nog antagligen sätta stopp vid tre katter ändå. Absolut max 5, fler skulle jag inte kunna tänka mig att ha samtidigt.

dagdrivarn
0

För mig är det nog 8-10 men då är vi 3 personer och har en 5:a på 115 kvm. Men jag tycker många gånger att antalet spelar egentligen mindre roll än hur bra de går ihop.

Jag har sista tiden haft två katter här som inte går ihop med övriga (foderkatter som kommit tillbaka), och det känns inte som om jag har två fler utan minst 6 extra… stängda dörrar överallt, honorna för sig, hanarna för sig, ena katten för sig, andra katten för sig… *PUST*!

Då hade det varit enklare att ha 4 extra katter som går ihop med de andra.

Iom det du skriver så kommer jag osökt attt tänka på våra kära regler som jag personligen tycker är helt vanvettiga.

Du måste ha tillstånd om du har 10 katter eller fler oavsett om de bor hos dig eller inte och om du tar fler kullar än 2 st/per år.

Men enligt min åsikt så är det åtminstone en j-a skillnad på att ha 10 katter i en 1:a på 50 kvm ensam eller vara en familj på 8 personer som bor i ett hus/slott på 450 kvm och ha samma antal katter.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

[Malin]
0

Ja, vi har två och tycker det passar perfekt just nu. Vi bor i en liten tvåa så vi resonerar lite som att vi borde ha ett rum till innan vi har en katt till :)

grejs
0

Jag och min pojkvän har en katt, men ska antagligen skaffa en  till nästa år. :) Två blir nog lagom eftersom vi bor i en tvåa. Om jag bodde i ett större hus eller liknande hade jag nog kunnat tänka mig nån mer. Fast två räcker nog och dessutom vill jag gärna ha andra djur än katter sen också. ;)

Mona22
0

Det beror hur många man har tid med. Vi har 3 vanligtvis men nu fick ju våran hona 6 bebisar och det är verkligen för många.Tur att de flyttar sen. Ska man ha många måste man ha tid med dem. Alla ska få lika mycket uppmärksamhet.

Finns ju vissa som har 20-30st också. det är verkligen för mycket oavsett om man är 2 eller 3 personer som går hemma hela dagarna.

Man måste först tänka på djuren, inte ens egna ego.

[Emma--]
0

#2 Jo det är mycket som spelar in hur många katter som funkar.

Fast dom reglerna är ju egentligen riktigt bra. Har man då förutsättningarna för att kunna hålla fler katter så är det nog lättare att då få tillstånd. Och det är väl inte så svårt att söka tillstånd heller. 

Men jag tycker i alla fall det är bra att dom finns så det inte är någon som bor på en liten yta och har för många katter. Smittorisken ökar ju också när man har fler katter. 
Och känner man då någon som avlar oseriöst och har fler kullar utan tillstånd så är det ju lätt att anmäla dom. Annars får dom ju lagen på sin sida hur fel dom än gör.

Jourhemmet
0

#5 "tur att dom flyttar sen" ???? Varför kastrerar du inte din katt om det nu är så jobbigt med kattungar. Jag blir så f¤¤¤¤anad på folk som inte kastrerar sina katter och sen blir mäkta förvånade när det plötsligt kommer kattungar.

Det är såna som du som sedan säljer kattungarna för tidigt eller till vem som helst, "först till kvarn" som det brukar stå" för att det är så jobbigt med dom. Hoppas att du är så smart att du ser till att mammakatt inte får gå ut igen innan hon blir kastrerad, då hon kan bli dräktig igen inom några få veckor!

[Emma--]
0

#7 Nu är det inte det tråden ska handla om.  Det här är en uppfödare som planerat sin kull och vet vad det handlar om. 

Men man kan ju för det tycka att så många katter kan vara för många att ha permanent.

Mona22
0

#7 döm inte folk innan du vet något. Denna kull var planerad! Jag är faktiskt uppfödare. Alla är inte oseriösa för att de tar en kull!! Skrikandes

Du kunde läst på min personliga sida så hade du sett det precis som #8 säger.

#8 precis, att ha 9 st är lite väl mycket, men jag kanske uttryckte mig lite dumt med att det är "tur" att de flyttar senTungan ute

Maxima06
0

#7 Varför dessa påhoppen på #5 ? Mona22 är uppfödare av cornish rex om jag inte missminner mig.

Mona22
0

#10 det stämmer. Men jag förstår endå lite. många tar ju kullar lite hur som helst. Var väl dumt att skriva "tur" att de flyttar. tänkte att folk skulle fatta att jag skämtade när de såg min sida. Så fel jag hade.

Maxima06
0

Ang. hur många katter jag kan tänka mig, jag tar mina 2 med mig när jag flyttar och tycker att det är lagom i en lgh. Kommer eventuellt att skaffa en till men min gräns går vid 3.

Skaffar jag hus eller stor lhg i framtiden så kan jag tänka mig 5, man ska ha tid för varje individ också =) och råd såklart.

Jourhemmet
0

Det är bra att du förstår att det lät illa och hur det kunde tolkas. Jag är så less på alla kattägare som skiter i att kastrera sina katter därav blev jag väldigt upprörd. Glad

Mona22
0

#13 håller med . det är jättetråkigt att det finns såna folkRynkar på näsan

Som sagt, 3 vuxna har vi men flyttar vi till större(bor på 74kvm) kan jag tänka mig max 5.

Rafflan
0

#13 så bara för hennes kull var renrasig var den mer okey än en bondkatts kull?

(en bra bondkatts kull där ägaren tar samma ansvar som för en renrasig)

Mona22
0

#15 det hon reagerade på var ju att jag skrev "tur" att de flyttar.

Tyvärr är det bara väldigt få som tar samma ansvar för en huskattkull. Det vet nog de flesta som jobbar med hittekatter och hemlösa.

Kan vi gå tillbaka till det tråden handlar om istället ? andra diskutioner kan man ta i en annan tråd.

noir
0

Man får passa sig vad man skriver på katter iFokus forumet, är ofta aggresiv eller taskig stämning här tillskillnad från t.ex cornish rex forumet.  Tråkigt men sant
**

Till trådens ämnne:**
Jag tycker 1-2 katter per person är tillräckligt för mitt hushåll, tänker då vuxna människor. så för mig är det 2-4 sen skulle det nog bara bli jobbigt att hålla efter och ta hand om i längden för mig.

Imasy
0

Och inte bidrog ditt inlägg till en bättre stämning heller.

---

Gällande antalet katter så tycker jag det är så svårt att säga att jag kan ha 5 eller 10. Just nu har jag 8 och det är okej.

Men iframtiden kanske jag skaffar fler eller har färre. Det beror på hur framtiden/livet ser ut då.

Jina
0

Det beror på hur flocken funkar. Har jag plats i bostaden och de fungerar tillsammans skulle jag ha tid och ork för ungefär 5 vuxna tror jag. I dagsläget.

kattassen
0

Vi började för 9 år sedan med att vi tog hand om en hittekatt. Hon gick tyvärr bort kort efteråt och vi tog sedan hand om ett syskonpar (bebisar) Det skulle egentligen bara varit honan för vi kunde ju inte ha TVÅ katter…

Men efterhand resonerade vi oss fram till att de förmodligen skulle trivas bättre som två hos oss och det blev både honan och hennes bror. Det gick jättebra med TVÅ katter!

Några år senare kom vår storkatt och flyttade in på trappan. Ingen ägare kunde spåras och han skulle ju naturligtvis bara vara hos oss tillfälligt till ev ägare hittades eller att han kunde omplaceras. För vi kunde ju inte ha TRE katter….  Men gosigaste kissen i stan fick ju inte flytta hur som helst så han blev kvar. Plötsligt hade vi TRE katter!

Förra året fick vi hastigt ställa upp som stödhem över natten till Ludde med tovor på hela kroppen. Han blev lovad nytt stödhem efter veterinärbesöket då vi insåg att vi kunde ju inte ha FYRA katter… Men stödhemmet backade ur och tja, han var ju en rolig kille som passade in i flocken så, plötsligt hade vi FYRA katter!

I sommar skulle vi vara kattvakt åt 2 katter i hemmet. Det fungerade inte att åka fram och tillbaka så de fick flytta hem till oss tillfälligt. Av olika skäl behövde sedermera en katt nytt hem och fick det. Kvar är nu (tillfälligt visserligen) en äldre katthona. Hon skulle naturligtvis inte varit kvar så länge egentligen för man kan ju inte ha FEM katter… Men hon är kvar ett tag tillFlört (iofs som gäst då men…)

Så just nu knallar det runt 5 katter i vårt radhus. För 9 år sedan kunde man bara tänka sig EN katt… nu går det lika bra med FEM på samma yta. Det är mycket en fråga om att vänja och anpassa sig själv också. Däremot vet jag att våra egna fyra är max med tanke på vår ekonomi. Det kostar mycket pengar att ha många katter, sand och mat och försäkring samt vet.kostnader är inte att förringa!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Jourhemmet
0

Hahaha.. känner igen mig sååå väl Skrattande

Destany
0

jag har 3 katter här hemma. det e absolut max för mig. Zigge e i tonårsåldern nu och är som 5 katter minst just nu.

Busangardens
0

Har tre katter just nu men jag har utrymme, tid och hela kittet för fler och jag skulle gärna se mig själv ha fyra katter.

blondifire
0

handlar inte bara om kvadrat heller,mina skogisar lever mycket på höjden vilket kan utnyttjas.sen som dagdrivarn skriver, att det funkar i kattgruppen är superviktigt. har många som reagerar när jag säger hur många jag har tills dom kommer hit o förvånas över att dom inte hänger i gardiner m.m o att det inte luktar!! ;-)

sen förstår jag så väl kommentaren: det ska bli skönt när dom flyttar". det är jobbigare med busiga bebbar fastän man älskar dom alla!

S*Winsnes Wilda

Tasspuls
0

Jag vill ha 2 katter och det är också max för mig, jag kan inte tänka mig fler än 2. Detta beror på att jag vill vara "ifred" ibland också och inte ha katter "på mig" hela tiden. Katterna är mitt sällskap och jag har svårt att tänka mig ett liv utan katter, men de är "bara" sällskap, en "hobby", inte mitt liv. Vi har även ett "annat liv" där katterna inte passar in och det är att resa. Då blir det ju naturligt så att två är max.

Jag blir väldigt förvånad att läsa att det verkar vara så många som vill ha mååånga katter, jag förstår faktiskt inte glädjen i det. Varför skulle man bli gladare av att ha 5 katter än 2 katter? Vi bor på 55kvm nu och har 1 katt och jag kan inte tänka mig fler. Vi ska snart flytta till radhus eller hus så då får vi 100-200kvm, så då vill jag skaffa en till. Jag skulle kanske få plats med 3 om vi bodde på 100kvm och 4 om vi bor på över 140kvm, men mer än så då tycker jag att man får "trängas" med katterna och det är ju onödigt. Så "få plats med" för mig gäller bara om man ska ha 1 el 2 katter. Alltså även om vi bodde på 250kvm och inte var så förtjusta i att resa, så skulle det ändå inte komma på tal att skaffa en tredje katt. Beror nog också på att jag vill ha ett fint och stilrent hem och inte möblera det efter katternas behov, mer än absolut nödvändigt=klösmöbel och toalåda.

kattassen
0

Där ser man hur olika folk resonerarGlad

För mig är inte katterna bara sällskap utan även mina familjemedlemmar. Dessutom har jag ett intresse och behov av att hjälpa katter i nöd vilket har resulterat i några nya kamrater här hemma som kanske inte har varit helt planerat. Däremot har vi också ett radhus på 140 kvm och två plan så katterna märks knappt. De håller sig ofta på olika håll och funkar bra ihop. Vi har inte direkt anpassat det hela för katterna mer än en klösbräda och det vanliga mat/kattlåda förstås, kanske några leksaker på golvet vittnar om deras existens. OK katthår på våren men det får man även med en katt. (Goda vänner fick nästan spader när deras enda Ragdoll började fälla i våras.Flört )

Men visst finns det en gräns. Det viktigaste är att man känner efter vad som passar sin egen situation och framför allt ekonomi. I synnerhet är det sistnämnda viktigt så katterna inte blir lidande pga av att man tagit sig vatten över huvudet.

Imasy
0

en annan sak som jag också kan tycka är viktigt, är hur pass mycket katten i sig kräver.

Jag skulle tycka att det var en klar skillnad på att ha 10 korthåriga katter och 10 perserkatter som kräver en massa pälsvård.

Tasspuls
0

#26 För mig är de också familjemedlemmar, därav antalet :) Däremot är de inte "mina bebisar", utan just "mina katter" ;)

#27 Det beror väl inte heller bara på vad den kräver i ren "skötsel" utan också vad den kräver i socialt umgänge? Min katt är väldigt "klängig", ibland blir hon faktiskt riktigt jobbig, men oftast är hon såklart underbar. Har man dock en sådan katt hur ska man då hinna med 3, 4, 5 katter till? Eller om man rent av har flera sådana katter. Man får ju bara plats med max 2 katter per famn så då kanske någon blir utan gos för att de är för många :/

Jourhemmet
0

Jag hade under hela sommaren 20!? katter här. 13 kattungar och 7 vuxna. Folk som kom hit trodde att jag ljög för dom varken såg eller kände luktenGlad av 20 katter.

Imasy
0

Självklart är det inte bara pälsvården att tänka på, det finns ju så många andra saker som också spelar roll på hur många jag kan ha.

Men eftersom det redan t6agits upp i tråden gällande ekonomi, plats, flocksämja etc, så tänkte jag att pälsvården kommer ju faktiskt till. Tror inte alla tänker på det. Det finns ju en anledning att många perserkatter är nerrakade.

Yoda
0

För mig handlar det om två saker, hur kattgruppen fungerar och hur väl jag kan ta hand om mina katter både underhållmässigt och ekonomiskt.

Däremot har jag märkt att ju fler katter jag har desto mer aktiverar dom varandra! :)

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

kattassen
0

#28 Nej några "bebisar" har jag inte här hemma längreFlört inte sedan barnen var små. Katter skall givetvis behandlas som katter.

Men det är lustigt det där; när vi fick vår dotter för många år sedan talade vi just om att "hur skall man kunna ge kärlek till något mer barn". Man ville ju att hon skulle vara allt och få all uppmärksamhet. Men hur det än är så delar ens hjärta upp sig (eller snarare förökar sig) så det räcker och blir över till fler barn i familjen.

Likadant känner jag med mina katter - jag älskar mina 2 första lika mycket som den sist inflyttade, eller tvärtom. Hjärtat delar sig och räcker jättelångtFlört. Så den biten är jag inte orolig för, men det finns ju andra aspekter också som sätter en gräns (som jag skrev om ovan)

Destany
0

*32 håller med =) kärleken e ju lika stark till mina 3 fast jag älskar dem på olika sätt eftersom de e ju olika personligheter.

*28   Mina katter e mina katter inga bebisar.

jag kan ju känna att folk får ha hur många katter de vill bara de tar hand om dem o älskar dem.

min gräns e 3 men bara för det begär inte jag att andra ska tycka likadant.. vill man ha 9 katter så ska man få ha det

IceJossan
0

Hur många katter som är okej att ha beror ju helt på katten/katterna. Vissa vill absolut bo som ensamkatt, andra vill ha en, två kompisar, och vissa trivs bra i stora grupper. Så det beror helt på!

[Liinda]
0

Om jag bor som jag bor nu så max 2-3 stycken´, jag bor i en tvåa nu men 10 marsvin också.

Men om jag bodde i hus så kan jag tänka mig 5 max.

donnacorleone
0

Har en katt. Vi bor i en trea på 70 kvm. Finns planer på en till inom hyfsat snar framtid, men sen får det vara nog. Har alltid sagt att jag inte går över 2 st, för sen blir man lätt "crazy catlady" ;-) Kommer alltså stanna på 2 även när/om vi flyttar till hus på landet. Planerar hund i framtiden också!

Tasspuls
0

#36 Håller med dig om din tanke om "crazy catlady" ;)

asvensso
0

Tva kattpojkar har jag. Forhoppningsvis ar denna nya aggro-yttring i traden en tillfallighet. Vi redde ju ut problemen med ilskna inlagg som skrammer folk for ett tag sedan.

Mantissa
0

Min personliga gräns går nog vid 4 st, max fem. Men jag har bara två idag. Ska bli tre snart hoppas jag (vilket känns lagom) då jag väntar en kull på min honkatt (planerad sedan läänge). Men hittar jag inte tillräckligt bra hem så får de vara kvar allihop. Så jag kan mycket väl bli crazy cat lady till våren:)

Men spontant så tycker jag att gränsen för en privatperson går vid tiotalet katter förutsatt att platsen och tiden finns där och att katterna trivs tillsammans. Då räknar jag vuxna katter. Uppfödare som sitter med 2-3 kulla kan ju tillfälligt ha fler.

[Emma--]
0

#36 & #37 fast har man det tänket blir man nog aldrig en crazy catlady Tungan ute Om ni inte menar det på något annat sätt förstås.

Lena
0

#2 Delar dina åsikter och erfarenheter till fullo. Det där hur katterna kommer överens är avgörande. Sedan beror det på hur stort man bor, vilken tid och andra resurser man har.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

zoolatri
0

#20 Hahaha, jag tror att det är väldigt lätt hänt, lär man väl känna en trevlig katt är det svårt att släppa taget sedan:)

Jag har två katter, dock kommer det snart bara bo en katt här då de inte kommer överens. Så jag håller med tidigare inlägg om att det inte alltid handlar om hur många katterna är till antatel, för just nu känns det som att det bor tjugo katter här som ständigt går i vägen för varandra…

Förut har jag velat ha två-tre katter, och det vill jag egentligen fortfarande. Men snart bor här en katt, och vill hon ha sällskap senare så kommer det bli en kattunge istället för en vuxen omplacering som flyttar in…

Tasspuls
0

#40 Förstår inte vad du menar riktigt…

[Emma--]
0

#43 Ska försöka formulera det på ett annat sätt. Är man rädd för att bli en crazy catlady så blir man nog aldrig det. 

Om man nu inte tycker att en crazy catlady är dom som har mer än två katter.  
För mig är man kanske en crazy catlady om man i princip tappar kontrollen och skaffar fler katter än vad man egentligen har tid, råd och plats för.

Mandusius
0

Personligen beror någon antalet katter på storleken på boendet. Nu har vi en ganska stor tvåa och skulle nog kunna tänka mig tre stycken. Men får vi större så kan jag definitivt tänka mig fler :)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

prodigy
0

Det är ju helt upp till var och en hur många katter man kan tänka sig. Allt handlar ju om anpassning och hur man lever.

Jag har tre och det räcker utmärkt då vi även är många människor här hemma..

Däremot skulle jag inte kunna tänka mig endast en katt, jag tycker att det precis som med barn nästan kan bli lättare ju fler man har, då har de varandra att leka, kela med och så tar de efter varandra ( förhopppningsvis de bra sakerna då..Tungan ute)…