Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1718 ggr
[FukkingTubbie]
0

Hittekatt - vad säger lagarna?

Hej!
Har en katt som stryker runt här utanför min lägenhet allt som oftast.
Katten är väldigt liten och skygg av sig - man kan alltså inte gå fram och klappa den eller ta upp den i famnen.
DÄREMOT så kommer hon [vi antar att det är en hona med tanke på storlek samt att vi inte sett några tecken på nått annat :P] emellanåt fram och strycker sig längs med bena elelr bara traskar efter en på 'säkert avstånd' - därav varför vi inte tror att hon är en vildkatt.
Hon har heller inga skador eller ful päls, så allt talar ju för att hon har en ägare, även om hon inte blivit allt för tam.

Undrar nu vad det finns för ''lag'' gällande henne - eftersom hon inte har halsband så finns det ju inga bevis på att hon tillhör någon, men det känns endå inte som om det bästa vore att börja mata henne och ta in henne ju…
Samtidigt är jag blödig och tycker så synd om katten som sitter där utanför min dörr och jamar långa klagosånger…

blondifire
0

Lagen säger att om man börjar mata eller på annat sätt ta sig an katten så har man tagit på sig ett ägaransvar. sen om det är en utekatt som faktiskt har en ägare kan ju vara svårt o avgöra… kolla på jordbruksverkets hemsida,där står det mera…

S*Winsnes Wilda

Fridaybrew
0

Katten kan vara chipmärkt.

/Fridaybrew

Silvestris
0

Precis som påpekat så tar du på dig ett ägaransvar så fort du väljer att börja ta hand om katten på något sätt. Om du bestämmer dig för att ta hand om den bör du anmäla den upphittad hos polisen och kolla eventuell ID-märkning. Katter räknas som hittegods och om ingen ägare hört av sig efter 3 månader (tror jag att det är, det får du dubbelkolla) tillfaller katten dig.