Kosttillskott för dräktig honkatt
Man vill ju att katten säkert ska få i sig de extra vitaminer, mineraler och spårämnen som hon behöver under dräktigheten, men vilka preparat har ni god erfarenhet av och i vilka doser?
Jag upplever att det är svårt att hitta specialtillverkade produkter till just till katt.

Man ska vara försiktig med att ge tillskott,det kan rubba kattens egna balans.Ger man ett fullvärdigt foder så räcker det .
Stolt ägare till tre La permer

De uppfödare jag har pratat med ger i stort sett alla olika extra ingridienser till dräktiga och digivande kater. En gav alltid äggula i maten, en annan var noga med D-vitamin och en tredje skulle aldrig låta bli att ge kalktillskott/benmjöl.

Just kalktillskott är extra farligt att ge enligt den kattuppfödande veterinär som föreläste för oss.Risken är mycket stor att kattens eget kalkupptag störs och att katten kalkar ur och riskerar att dö.

Oj, det visste jag inte! Ska genast sluta med kalken då, tills jag har läst på.
Fast.. kalken är ju i form av benmjöl. Borde inte det vara ungefär lika farligt som om katten äter råttor och knaprar i sig benen också? Det är ju i alla fall korrekt kalcium/fosfor nivå.

Äter katten råttor så är ju kalken i råttan balanserad med råttan i övrigt.
Det som är farligt är att äta råtta + extra kalk.(sen undrar jag hur många råttor du har inne?För du har väl inte honan ute på egen tass när hon är dräktig?)

Nej, hon är naturligtvis inne. Men jag angav råttor som exempel. Men det har hänt att de har fått äta kycklingvingar eller malda slaktrester förr. Då knaprade hon i sig allt. Men numera har jag inte tillgång till det.
jag ger mina dräktiga och digivande honor foder för kattungar.
De har fått stora friska ungar.
Om inte honan lider av en konstaterat brist ska hon inte ha tillskott alls. Ett välbalanserat, energitätt foder är vad hon behöver. Att mixtra med tillskott riskerar att göra mer skada än nytta.