Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 3805 ggr
zabelle
0

Nya vildkatter

Sorgligt Gråter

I går hittade jag en pytteliten kattunge i ett buskage där jag bor. ca 3 veckor och halvdöd. Enligt grannar hade ingen kattmamma synts till på hela dagen. Körde in till viltjouren som tog hand om den, de har kunskap om hur man matar en sån liten. När jag kom hem hittade vi en liten till, tyvärr död.

4-5 lite äldre kattungar, kanske 3 månader gamla springer omkring på området och tigger mat. För skygga för att fångas in.

Tänk om folk kunde kastrera sina katter INNAN de låter dem bli utekatter, då hade så många kattungar sluppit frysa och svälta till döds.

Kramade mina egna katter lite extra.

Zabelle   

Jourhemmet
0

Gå in på hittekatter och kanske få hjälp med infångandet. Var finns dom? Jag gråter när jag hör sånt här Gråter

Josefa
0

Kommer viltjouren eller någon kattförening att engagera sig i de förvildade kattungarna?

zabelle
0

#1 1 mil utanför Malmö

Kattjouren har inte resurser att hjälpa till, viltjouren tar normalt inte hand om katter.

Om de går att fånga in måste man ha löst var man ska kunna lämna dem också. Inte lätt att ta in en vildkatt till sina egna djur, och kattjourerna runt om har överfullt.

Zabelle   

Josefa
0

Nu handlar det ju inte om några vildkatter utan kattungar som fötts utomhus och inte haft någon eller mycket liten kontakt med människor. Kanske tom kattungar som blivit dumpade. De blir fort skygga, men kommer de bara inomhus och tas omhand så blir de i regel ganska snart tama.

Jourhemmet
0

Förvildade katter har vi inne på "hittekatter" fullt av hemma, tillsammans med våra egna, så det går visst det Glad

zabelle
0

"Förvildade katter" stämmer säkert bättre än vildkatter. 

Men lika hemskt öde ändå för dessa katter.

#5 Ja allting går ju, utom tennsoldater, men inget som jag skulle utsätta mina egna djur för.

Zabelle   

Jourhemmet
0

Finns inga vildkatter i Sverige Glad

zabelle
0

#7 Flört 

Beteckningen vildkatter används om katter som inte lever tillsammans med människor

De viltlevande katter vi ser i Sverige idag är inte i egentlig mening vildkatter. Det är tamkatter som av något skäl övergivits eller rymt, och därefter skaffat ungar. Dessa kattungar, som aldrig präglats på människor, lär sig att överleva själva, och blir på så vis en del av vad vi kallar vildkattsbeståndet i landet.

Källa: http://www.husdjurssidan.se/katt/om%20katter/vildakatter.php

Zabelle   

Josefa
0

Bulls..t. I Sveriges natur klarar sig inte förvildade katter själva!!

Jourhemmet
0

Håller med. Visa mig en gammal förvildad katt?? Finns inga eftersom dom inte överlever.

Josefa
0

Det är så sorgligt med människor med den inställningen. Först snyft och ojande över de stackars hemlösa djuren. Men att göra något själv för att hjälp…. nä usch, såå synd om dem är det inte. Viii har ju redan 2 fiiina raskatter, och att utsätta dem för åsynen av en skitig strykarkatt….nä det går ju absolut inte. Då får de hellre gå där ute och frysa och svälta. Men observera för allt i världen: jag är en jääääättestooor djurvän. Suck.

Det är samma när man söker hem till hemlösa katter. Då kan folk höra av sig och prata vitt och brett om att de funderat såå länge på att de vill hjälpa en utsatt katt. Men det ska ju absolut bara vara den fina långhåriga röda katten, som alla andra också vill ha, som de kan tänka sig att hjälpa.

Tasspuls
0

#11 Usch vilket trist inlägg att behöva läsa. Självklart kan man vara stora djurvänner utan att vilja fylla sina hem med katter! Du menar alltså dessutom att man är en större djurvän om man vill ta hand om den "fulaste" katten som sitter skygg i ett hörn? För mig är katter ett sällskap och jag gör allt för mina egna älskade katter och detta gör mig till en stor djurvän. Sedan lägger jag istället mycket pengar på att hjälpa fattiga och utsatta barn, det ligger mig varmare om hjärtat än att hjälpa hemlösa katter. Alla är vi olika och det ska vi få vara utan att få höra att vi inte är djurvänner, att vi är egoistiska med mera.

I övrigt håller jag tummarna att någon ska vilja/kunna hjälpa dessa stackars småttisar Gråter

Imasy
0

Jag tror nog att alla gör vad de kan ut efter sina egna förutsättningar. Det behöver väl inte vara för att man har "fina" raskatter som gör att man inte kan ta in en katt.

Och vad är det för fel med att ha vissa önskemål på sin kommande vän? Jag tror att den inställningen du har snarare kan skrämma bort folk?

zabelle
0

#11 Jag har ingen möjlighet, av anledningar som du inte har en aning om, att ta hem fler katter själv. 

Jag har ägt och placerat väldigt många hittekatter, så inga såna påhopp tack! Har du fler synpunkter på mitt agerande så ta det via PM.

Zabelle   

Jourhemmet
0

Fast jag reagerar på att som du skriver "lär sig att överleva" Precis som att du tycker att dom klarar sig nog för dom är ju födda av en förvildad mamma.

Josefa
0

Jag reagerade på meningen "sådant utsätter jag inte mina djur för"

i ditt inlägg 6

Imasy
0

Eftersom många hemlösa katter har tex sjukdomar eller skabb, skulle inte jag heller "utsätta mina djur" för en hemlös idag, för jag har ingen möjlighet till karantän.

Även om jag skulle vilja hjälpa en hemlös så måste jag ju faktiskt ha de djuren jag redan har i åtanke också.

Josefa
0

Tänk vad olika man tänker. Om jag hade haft plats för en katt till och velat hjälpa en katt som verkligen är i behov av hjälp, så hade jag valt den katten som just var i störst behov av hjälp. Inte den eftertraktade katten som ändå kommer att få ett hem.

Jag kan förstå att folk har önskemål om hur deras blivande katt ska vara, men då behöver de inte bre på om hur de vill hjälpa. Då är de ute efter ett skrytobjekt. Speciellt om de inte är intresserade av att komma och titta på och träffa de andra katterna, om just den tilltänkta katten redan blivit tingad eller fått hem.

Om man har 10 svarta och svart/vita jättetrevliga kattungar och en röd inte alls lika trevlig, så kan den röde få hur många intressenter som helst, medan ingen är intresserad av de andra. Utan att intressenterna ens har träffat katterna.

Fast det är inte detta tråden handlar om. Bara ett svar till #12

Josefa
0

Skabb och annan ohyra är ganska snabbt åtgärdat numera.Det är någon dags karantän den sakens skull. Och de vanligaste sjukdomen hemlösingar bär på är kattsnuva, och det är väl dina katter ändå vaccinerade mot?

Då menar du alltså att katterna får hellre gå där ute och svälta och frysa ihjäl, än att dina katter ska behöva tränga ihop sig någon vecka?

Imasy
0

Bara för att alla är vaccinerade så skulle inte jag ta in en katt som jag vet har snuva. Av flera olika skäl.

Och vad menar du med att mina katter ska behöva tränga ihop sig en vecka? Jag har ingen möjlighet till karantän, punkt slut.

Men bara för att jag inte skulle ta in katten till mig själv, vad är det som säger att jag skulle vända dem ryggen helt? Jag tycker inte att bara för att man inte kan ta in katten i sitt eget hem, vad orsakerna än må vara, så säger inte det automatiskt att man struntar i dem.

Jourhemmet
0

Okej men om nu inte alla kan eller känner för att hjälpa en kisse i hemmet så kan man göra mycket annat. Som jag skrev tex slänga in en peng till något katthem eller förening. Eller så går ni in på hittekatter och köper den delikata kattmyntan en tjej där säljer. Överskottet går till hemlösingarna Glad

essut50
0

#8 Tror du verkligen på det där som dom skriver om???

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

monsi
0

Se pogramet som heter katters vetenskap gick på svt 24 för någon dag sedan o går säkert i repris.

Där får man se riktiga vildkatter.

Vad utsätter man sina katter för om man tar in en skygg katt?

Jo en ny vän.

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Jourhemmet
0

En trofast härlig sådan Skrattande

monsi
0

Japp en trofas o super mysig vän som aldrig sviker.

essut50
0

och inte vill gå ut alls..

Busangardens
0

För att hålla till trådens ursprung så tycker jag det var bra av dig TS som aggera med att lämna in den katt ni hitta i hopp om att den ska klara sig. Tyvärr är det många katthonor som går okastrerade och inte alla ägare tar ansvar för det. Vad gäller resterande katter om ni inte lyckas fånga in dem själva så kan ni kontakta närmsta katthem och berätta om situationen, de ställer säkert upp med att fånga in dem och ta dem till hemmet.

Imasy
0

Ja mig behöver man inte övertyga, jag vet mycket väl vad man får ;)

Men faktum kvarstår att jag ändå inte kan ta in en hemlös hur gärna jag vill.

Hawknestgrove
0

#12, ja, skillnaden är ju att de fattiga och utsatta barnen får hundrafalt mer  än vad de utsatta hemlösa katterna får. Under förutsättning att inte allt går till fina löner….. se RK…. OCh ok att inte ta in en hemlösing om man inte har plats, det kan jag förstå. likaså kanske man inte är allenarådande i hemmet, kan finnas både fyr och tvåbenta som har rätt att säga sitt.MEn det finns så mycket annat man kan göra för att hjälpa. Sen det här med förvildade katter. Vi har bara en äkta vildkatt i Sverige och det är Lodjuret. Ok vilda djur och förvildade katter har kort livslängd alla. Sällan du träffar på en älg tex som dör av åldersvaghet, eller ett rådjur. i naturen finns det bara en död. Ond, bråd död. Som passus vill jag ta en utomkattlig  sak här, som hände nu under älgjakten. Grannlaget jagar tyst, dvs utan hund, de sitter bara på pass. Ändå, så fick de en älg, som hade ramlat ner från ett berg och brutit ryggen….Så naturen är full av olyckshändelser, gjorda av oss eller av naturen själv. Men att dessutom öka på det, med att låta okastrerade katter springa runt och föröka sig är ju vidrigt….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tasspuls
0

#29 Så du är emot att det finns vilda djur? Förvånad Borde vi människor ta hand om alla djur på jorden menar du? Och Vad menar du med att barnen får mer??? Knappast att de får! Det finns ju miljontals barn i världen som svälter eller är utsatta, blir bortgifta i 9-10 års åldern, kanske bor på gatan och andas in lim, utan att få någon hjälp alls! Men det är klart, det är ju bara barn, det är väl inget att bry sig om, katter är väl mer värda? Tänk på vad du säger.

essut50
0

#27 det du skrev "Vad gäller resterande katter om ni inte lyckas fånga in dem själva så kan ni kontakta närmsta katthem och berätta om situationen, de ställer säkert upp med att fånga in dem och ta dem till hemmet."

Tyvärr är alla katthem fulla med katter, dom har inte plats för fler.

Så ser verkligheten ut i hela Sverige.

#12 Jag hjälper hellre hemlösa katter än bidrag till fattiga i Världen. Tur att vi är olika..

Jourhemmet
0

Nu är det ju inte bara att ringa katthemmen så kommer dom och fångar in katterna och tar hand om dom. Då lever du i en fantasivärld. Alla katthem och föreningar har knökfullt, så därför behövs många många fler stödhem!

Imasy
0

Ja alla gillar vi olika och vi väljer också själva vart vi vill lägga våra sympatier/pengar. Bara för att jag inte vill ge pengar till en viss organisation så betyder ju inte det att andra inte får göra det.

Busangardens
0

#31 När jag ringt och frågat så har de gärna tagit emot katt, vet även de som lämnat in utan problem, men om du har koll på absolut alla katthem runtom i Sverige så…

#32 Dra ner tonen lite. Vad har jag gjort dig.

Sagolika
0

Jag tar inte heller in främmande katter och riskerar mina egna katters hälsa! Jag har ingen plats för karantän och att de är vaccinerade betyder inte att de inte kan bli smittade. Min huskatt blev mycket sjuk i kattsnuva trots att han var vaccinerad. Han hade dött om han inte varit vaccinerad, sa veterinären men rejält dålig blev han ändå och det är inget jag vill utsätta fler av mina katter för. Var och en hjälper till på det vis den kan, om det så är med pengar, att vara jourhem eller på annat vis.

Jourhemmet
0

#34 Har ingen ton alls. Vi skriver via dator till varandra och då är det svårt att skriva ner tonarten i det jag säger.

zabelle
0

Det finns uppenbart mycket synpunkter om detta ämne.

Tycker ändå inte man behöver bli otrevlig för att man har olika synpunkter. Det ska väl gå att diskutera utan personliga påhopp? De flesta i den här tråden klarar det aldeles utmärkt.

Man ska heller inte ta förgivet att man inte "gör något för att man har raskatter hemma". Du känner ju inte mig… Du vet inte hur eller varför dessa 2 katter hamnade hos mig? Eller hur mycket jag har sponsrat hemlösa katter med de senaste 25 åren.

Självklart kommer jag att se till att dessa katter tråden från början handlade om, på ett eller annat sätt får komma in i värmen, dock inte hem till mig, för där finns redan 3 djur med speciella behov.

Zabelle   

Busangardens
0

#36 Så sant så. Men jag tog illa vid att du skrev att jag skulle leva i en fantasivärld, helt onödigt att du skrev det och jag tror du reagerat på precis samma sätt om rollerna varit ombytta.

Jourhemmet
0

Jag tar absolut inte för givet att ingne här inne gör något för alla hemlösa katter. Jag tipsar lite bara. Och som jag skrev så är det väldigt lätt att feltolka människor när man skriver till varandra och inte ser eller hör personen.

essut50
0

#34 Var bor du nånstans? Man kanske kan få hjälp att få in några hemlösa katter där? Det finns så många katter som är ute runt om i Sverige som behöver komma in i värmen.

Jourhemmet
0

Flört

zabelle
0

#39 Det var absolut inte riktat mot dig Skrattande Bara bra att  du tipsar!

Zabelle   

Busangardens
0

#40 Vill du veta det så får du skicka PM. Annars känner jag en i Stockholm som lämnar in katter till ett katthem där rätt ofta (minns inte namnet på hemmet) och de tar emot utan problem. Långt ifrån alla hemlösa katter kan få komma till ett katthem men att försöka hitta plats till några gör åtminstonde en stor skillnad. Men som jag tolkar det du skriver så är det inte värt att äns försöka leta plats på Sveriges alla katthem då de är som du menar alla totalt fulla.

Jourhemmet
0

Så klart man ska försöka. Man ska försöka ALLT.

Jag bor i Sthlm och är jourhem åt flera katthem här så jag tror att jag har någorlunda koll Flört

Busangardens
0

#44 Precis. Sen finns det ju seriösa privatpersoner (känner en själv) som tar in hemlösa katter, bekostar veterinärsvård och omplacerar dem. Så nog finns det hem alltid, gäller bara att hitta dem.

Josefa
0

Och du vet vad som händer med de katterna som lämnas in till katthem som tacksamt och glatt tar emot de upphittade katterna?

Hur tror du att de enkelt ordnar plats, när alla andra katthem har intagningsstopp och långa köer?

Busangardens
0

#46 Så även du anser att det inte är någon mening att leta plats åt en katt och utgå från att absolut alla seriösa katthem, privata så som icke privata samt alla privatpersoner som hjälper katter har intagningsstopp? Jag trodde man skulle leta hem i alla bästa mån framför att låta de ströva omkring i det vilda.

Jag fattar inte vad ni tjaffsar med mig om när jag menar på att man måste försöka och kontakta katthem och andra allternativ, det kostar inget mer än tid, om det var oklart så har jag sagt det en andra gång nu. Men ni får det att låta som att det inte är någon ide att äns försöka ändå säger ni att man ska ta sig an hemlösa katter och hjälpa dem. 

Får inte ihop hur ni resonerar riktigt men nu har jag sagt min mening och är något oklart så skicka PM istället för att rassera TS tråd.

Josefa
0

Det kan bero på att jag varit med ett tag, och är en av dem som har huset fullt med fd hemlösa katter som bara väntar på att få egna hem. Hur tror du att alla dessa katter har hamnat hos mig? Jo, ingen annan har kunnat ta emot dem.

Och det är därför jag blir ganska så ledsen och förtvivlad när folk först ojar sig över hemlösa katter och sedan inte själva kan ta in en för att de redan har två. Jag har hört det sååå många gånger. Sen kan de helt plötsligt ändå köpa en katt på Blocket, eftersom det var en "skogis" och såldes för bara 1000 spänn.

Men självklart är det bra om man försöker leta hem till hemlösingar. Det är bara det att det är människor som i regel redan har en massa katter som till slut förbarmar sig över dem. Sorgligt.

Imasy
0

Jo men det finns väl jättemånga anledningar till att man inte kan ta in en/fler katter själv, jag tror inte man vinner på att skuldbelägga andra för att de inte tar in.

Josefa
0

Självklart finns det många anledningar till att man inte kan ta in en till katt, men tror ändå att vanligaste orsaken är bekvämlighet och att katten inte anses fin nog.

monsi
0

Håller med i det #50 skriver att det är den vanligase orsaken

Andra orsaken brukar vara att folk inte tror en skygg kise kan bli tam

Önskar så många som möjligt fick läsa om Praxis Mimmi( Dimdim)

Praxis arbete o framsteg Dimdim har gjort hos henne är beundrans värt,ingen skulle ha känt igen den livrädda o fönster klättrande katten i dag.

Praxis har verkligen lyckats förvandla henne till en riktig gose katt.

Önskar fler vågar ställa upp som hem till en hemlös rädd kise.

[Emma--]
0

#48 saken är ju den att man måste sätta en gräns, man kan heller inte hjälpa alla djur som finns hur gärna man än vill. Och har man tillräckligt fullt med "bara" två katter så kan man ju inte bara ta in en extra katt bara för att hjälpa.
Och även om man vill hjälpa dom hemlösa så kan man ju inte bara ta hem ännu en katt för att ingen annan gör det. 

Man måste tänka på dom djur man redan har hemma, man måste kunna ha råd. Man måste ha tid. Det finns så mycket som spelar in.

#50 Det där kallas fördomar.

Imasy
0

Oj, ja det är ju tur att inte det tänket finns överallt då.

Personligen så tycker jag det är bättre att ha sans nog att inse sina begränsningar, än att dra på sig djur man kanske varken har råd att föda eller vårda, eller tiden till att ge den omvårdnad de behöver.

Rafflan
0

#50 så bara för att man inte kan ta in en hemlös katt, oavsett anledning så är det igentligen bara för att man är bekväm?

Hoppas inte många tänker som du…

monsi
0

#52 inte fördommar utan erfarenhet tyvärr!

Josefa om någon har fått uppleva att de underbara små  har blivit ratade för ex långhårig inomhus född kise.

Josefa är en själ som offrar allt för att hjälpa de små uttsatta som ingen annan vill eller vågar ta.

Förstår Josefas reaktion på att man har bara två katter o tycker det är fullt hus, likväl som jag förstår att man även om man vill inta kan ta in flera av olika orsaker som ex pengar man vill ju kunna betala ev vett våd mm

Josefa är en beundrans värd person som vars kunskaper o erfarenheter förtjänar all respekt, Josefa vet vad h#n skriver om,.

Josefa har hållt på med hemlösa katter i fler år än jag vågar räkna efter på.

Rafflan
0

#55 man kan ju ha fullt ändå av annat, tex hundar, smådjur, hästar, stor familj, osv.

Imasy
0

Men om man hellre tar en långhårig inomhusfödd katt, kan inte det då bero på att det var vad man letade efter, en långhår alltså?

Hade katthjälparen en LH så kanske personen tagit ifrån hjälparen istället?

Och vad som är fullt hus för dig, mig eller någon annan är väl egentligen orelevant då alla har olika förutsättningar.

Men bara för att jag inte kan sitta här med 20-30 katter vill inte jag bli kallad för bekväm mm.

monsi
0

#56 o #57 tror ni får läsa igenom det jag skrev igen.

Skrev att jag har förstår dem som inte kan ta fler katter av olika anledningar.

Josefa
0

Men det är just det….att katten ska ha ett visst utseende för att en viss människa SKA KUNNA hjälpa den. Kan jag hjälpa en katt så spelar det ingen roll om den är LH eller KH eller svart eller röd. Jag förstår att alla inte vill eller vågar ge sig på att ta hand om en skygg katt. Kan tom förstå att man vill att katten ska ha ett visst sinneslag. Men utseendet!!!

Imasy
0

Samtidigt så skriver du:

Josefa är en beundrans värd person som vars kunskaper o erfarenheter förtjänar all respekt, Josefa vet vad h#n skriver om,.

Vilket också kan tolkas som att du menar att Josefa har rätt i det h*n säger.

Och nu är det ju inte bara Josefa som gör ett riktigt hästjobb för de hemlösa, det är det många som gör, och det är väl tur att vi alla har olika erfarenheter.

Imasy
0

Så du menar alltså att om en hemlös katt ställer sig på verandan och skriker efter hjälp, människa som bor där stänger dörren igen för att den har "fel" färg?

monsi
0

#60 Josefa förtjänar all respekt o att skriva att den erfarenheten  som josefa har skulle vara en fördom (inlägg #52 ) Tycker inte jag är rätt.

sen angånde färg gå ut o kolla blocket där tar de olika priser beronde på färg o hårlag så nog spelar färgen in alltid tyvärr.

Imasy
0

Nu är det faktiskt så att bara för att man räddar många katter ger inte det per automatik mandat att dra alla över en kam med fördomar. Inte här iallafall.

Och du kan väl inte jämföra Blocket med de katter som lever i en koloni tex?

Om det nu är så att svarta katter är "fel" färg, så tror jag ju då inte att åtgången är större på de hemmauppfödda katterna på Blocket än de som man plockar in från gatan?

Josefa
0

Nä, jag svarade på ditt inlägg i 57.

"Hade katthjälparen en LH så kanske personen tagit ifrån hjälparen istället?"

Imasy
0

Jo men det kan väl finnas flera orsaker till att man vill ha en LH?

Själv känner jag av min allergi jättemycket av KH och kommer aldrig skaffa en till KH.

Så då är det en LH eller ingen alls. Så jag kan förstå att folk hellre letar på Blocket om de bara bemöts med fördomar när de vill hjälpa.

[Emma--]
0

#55 Jag tycker fortfarande det är fördomar att säga att det är oftast är pga bekvämlighet och att katten inte anses fin nog. Och det är att dra många över en kant bara för att man varit med om att folk gjort så.

Och jag är less på att man ska behöva få dålig samvete över att man valde att ta två raskatter även om det var pga att sambons släktingar tål rexkatter bättre. Och att jag har två katter anses som väldigt lite och att jag då automatiskt borde få plats med en hemlös kisse också. 

Och varför ska man behöva få höra att man gör fel om man söker efter en särskild kisse med ett särskilt utseende egentligen? Eller om man väljer en vuxen omplacering på blocket istället, gör man fel då också?

Det är jättefint att det finns dom som engagerar sig jättemycket i dom hemlösas situation. Men jag kan inte respektera när man attackerar andras val. Jag tycker inte man ska få skit för att man hellre vill ha en med långt hår än kort.

Imasy
0

En annan sak jag har funderat på, som jag tycker mig stöta på här och där, är att om jag säger att jag ska köpa raskatt, då är alla förstående att man vill leta runt lite, vara lite kräsen och ställa krav.

Men ska jag köpa huskatt, då ska jag ta första bästa, annars är jag bekväm, ingen djurvän som bryr mig om utseende etc etc. Helt plötsligt är det "mitt fel" att det finns så många hemlösa etc etc.

Varför är det så? Om/när jag skaffat katt, så har jag ju i planerna att vi ska leva tillsammans i en 15-20 år. Är det för mycket begärt att man hittar en vän som man klickar med, oavsett om den har papper eller ej?

Busangardens
0

#48 Då står vi på samma linje då. Jag har själv katter från olika förhållanden varav en från en koloni så jag vet mycket väl hur allt ligger till.

Rafflan
0

#67 håller helt med dig.