Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2959 ggr
Rafflan
0

Vilken ras?

Det här kanske är en helt omöjlig fråga :)

Men jag har iaf en bondkatt, hon ser ut som om hon är ca 6mån-1år, hon blir inte större, fri tillgång till mat, båda torr och mjukmat + bortskämd med annat gott som skinka osv, men blir inte tjock utan är "perfekt" i hullet. Kastrerad.

Vi hade även hennes hel bror, han var som en normal stor bondkatt och tjock. Även hennes mamma var väldigt liten och tunn.

Finns det någon ras som är väldigt liten, som en ca 1 åring hela livet, och sällan blir tjock?

Cazzos
0

Har du bild på henne?

MonicaLagerquist
0

Huskatter finns av olla olika storlekar så hon är med största sannolikhet en lite huskatts tös.

Stolt ägare till tre La permer

IceJossan
0

Nej det är helt omöjligt att säga. Enda sättet är väl att gå tillbaka i släkten och se, men det är ju säkerligen helt omöjligt eftersom det inte förs stamtavla på huskatter/bondkatter.

Vissa katter är väldigt små helt enkelt. Andra medelstora, och andra stora. Jag vet exempelvis en medelstor huskattshona som fick en enorm son! Han är idag 2 år och väger säkert över 6 kilo (mot mammans 4) utan att han är det minsta tjock, han är bara väldigt stor. Både högbent, lång och tung, ser dubbelt så stor ut som sin morsa.

Lika så att vssa katter håller sig i topptrimm utan at tman behöver lägga sig i, medans andra tjockar på sig av minsta lilla.

Huskatter kan se ut och bete sig som katter av viss ras, eftersom huskatter inte är avlade efter ett bestämt mål, utan "avlar sig själva" efter slumpen, typ. En huskatt kan alltså bli precis hur som helst eftersom släktingarna säkerligen var väldigt olika, och beroende på hur mamma och pappa råkade se ut och bete sig så blir ju ungarna därefter - och det kan råka stämma överens med en viss ras helt av slumpen. till exempel så vet jag en huskatthona som är sååå lik en norsk skogkatt i sitt utseende, ex profil, ögonform och pälstyp, men hennes mamma ser ut som vilken korthårig huskatt som helst, rätt liten dessutom. Så hennes dotter "bara blev" sån.

Så rasinblandning är som sagt omöjligt att säga utifrån utseende.

Men jag förstår att du är nyfiken, det är kul att forska och det vore väldigt kul om det var lättare att göra! Jag är jttenyfiken på mina grabbar, hur deras släktingar är/var!

Visa gärna en bild på din sötnos :)

Rafflan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 ingen bra tyvärr :/

#2 men då både hon och hennes mamma var så och jag inte sett någon annan liknande huskatt/bondkatt se ut så, men som sagt är det ju kanske omöjligt att veta då man inte vet vad som finns bakåt ;)

#3 ja, vore kul om man skrev "stamtavla" även på bondkatterna :)
Vore bra även ur sjukdoms synpunkt.

men forskning är tyvärr omöjligt då mamman har okänd bakgrund å pappan är okänd, haha ;)
Dock är det bara hon, mamman och en brorsa som är så här små + att alla dem 3 är svarta. Dem andra syskonen blev normal stora och även 2 fick lite längre päls ;)

Har ingen bra bild där man verkligen ser hur hon ser ut, men här är en :)

Cazzos
0

#4 Det är extremt svårt att säga rasen till en katt om den inte har en stamtavla där det står allt man behöver veta.

En katt utan stamtavla heter ju bara huskatt/bondkatt, men det har jag förstått att du redan vet.

Men OM den här katten nu hade haft en stamtavla och det skulle vara en ras, så skulle jag nog säga Bombay. Hon ser väldigt slank och lång ut.

Bombay-katter är typ långa och låga när de rör sig (Notera: typ) och de har en fin och blank päls Skrattande

Rafflan
0

#4 jo, jag har ju för mig att jag sett någon ras förut på en utställningen som påminde om om henne och hennes mamma.

Kollad på Bombay och det var nog en sån jag såg på utställningen :D

Fridaybrew
0

Om det är en utekatt som är mamman så behöver inte syskonen vara helsyskon de kan ha olika fädrar.

Vi har en huskatt som är ca 5 år och ligger 2-2,7 kg dock hade hon en mamma som var uppåt 6-7 kg och även vi ger fri tillgång till mat o ch vatten . Jag tycker om den lilla nätta damen hon är min gosekatt =)

/Fridaybrew

Rafflan
0

#7 haha ja våran är en riktig charmig tös ;)