Mask
Har funderat lite, våra katter är utekater. Vi har ingen kattlåda utom de gör sina toalett bestyr ute.
När de får mask har vi behandlat alla tre, men idag funderade jag på om det är nödvändigt. Man vill ju inte gärna peta i dem piller i onödan.
Så hur gör ni och måste man ge alla tre?

Förstår hur du tänker men tror ändå att du ska ge alla tre då de kanske äter och dricker ur samma skål. Detta är vad jag tror. Någon annan här kanske vet bättre.

Eftersom att mask smittar via bytesdjur så skulle jag inte avmaska alla samtidigt utan bara den som jar mask.
Stolt ägare till tre La permer
Jag har bara innekatter men de är ute i koppel och de träffar mina föräldrars katter som är ute katter. (Och jag kan dra med mig saker in med skorna..) Det var länge sen jag avmaskade dom så jag gick till apoteket för att köpa piller. Men då säger tanten i disken att man absolut inte ska avmaska om man inte vet säkert att de har mask! Hon var så bestämd så jag fick gå därifrån utan piller.. Jag har inte sett mask i avföringen men min ena kille går upp dåligt i vikt så jag tänkte att det kanske var dags att avmaska..
DÄr ser man så då är vi två som är lite osäkra och två som säger att det räcker med den som har.
Hon på apoteket borde ju veta, kanske att man kan ringa en veterinär och fråga? Som sagt så vill man ju undvika och knöka i dem piller. Tänk att det kan ta sådan tid innan man börjar fundera på sådana här saker :)

Det finns bra info på SVAs hemsida.
Ang häst så är det så att det har visat sig att det blivit resistens mot
maskmedel o antar att det gäller typ katt o hund också. vi måste numera ha
recept på avmaskningsmedel ifrån veterinären för att vi ej ska maska för
friskt. Sedan vill de numera att man ska ta avföringsprov o skicka i väg o se
ifall de ha mask el inte. Detta har vi gjort o då visar det sig att vissa hästar
har mask o vissa har noll. Jag tycker ju det låter lite konstigt men så är det.
Alltså maskar vi bara de som har mask fast de går i samma hage.
Mvh
Agneta
Ja det där med att de kan bli ressistenta låter ju helt logiskt.
Så här får det nog fortsättningsvis bli avmaskning av katt med synlig mask. Blir ju troligen billigare så med. Stort plus för kissarna att de slipper knapra om bara ena har. Dessutom hade vi bara kvar för en katt därav att funderingarna drog iväg :)

Veterinärer säger att man ska avmaska alla om en har mask, eftersom äggen kan överföras via matskålar och toalåda.
Dessutom är det väl rätt troligt att alla utekatter har mask titt som tätt om de äter sina bytesdjur som oftast har mask?
Oj många olika bud här nu, även att veterinärer kan säga olika ser ju lite underligt ut ..

#8 Anser den veterinärn att alla katter i samma huskåll ska äta PC om en katt är sjuk och är snorig?
Jag kan inte förstå att många fortfarande fortsätter att avmaska ofta helt i onödan nu när det finns enkal sätt att testa om katen har eller inte har mask.

#10 Nej det gör de inte, men 2 av de veterinärer jag har mycket kontakt med säger att alla bör avmaskas om en har mask.
Vad är det för nåt man kollar om katten har mask med? Jag har bara hört om kolla-masken som är till hästar.

Kolla masken finns till katter också
SVAs rekomendationer i korthet.
Avmaskningsrekommendationer för katt
Spolmask
Kattungar
Katter i miljö där smittrycket kan vara högt (framför allt utekatter)
avmaskas med en kur vid 14-20 dagars ålder och därefter en kur varannan (pyrantel) till var fjärde (fenbendazol) vecka upp till ca 3 månaders ålder.
Innekatter som är uppfödda inne skall inte ha parasiter. Katteri med innekatter kan träckprovtas vid 4 veckors ålder för att undersöka om avmaskningsbehov finns.
Unga katter - upp till 2 års ålder
Utekatter avmaskas med två kurer årligen, helst träckprov innan.
Vuxna katter
Träckprovtagning eller avmaskas årligen vid högt smittryck.
Bandmask och hakmask
Avmaskning görs vid konstaterad infektion, t ex bandmasksegment i avföringen.
Har för mig att Vidilab var dyrare än det vi använde sist.Ska kolla upp vad det hette o återkomma. De borde ju göra på katt också.