Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6265 ggr
MiroSputnik
0

Förstoppad

Hej alla!

Jag tror Sputnik är förstoppad av nån anledning. Han vill eller kan inte bajsa. Ska prova parafinolja idag. Kan det göra situationen värre? Jag menar blir det inte hemskt för honom om han inte KAN bajsa rent fysiskt?

Och varför blev han förstoppad tror ni? Bytte från torrfoder till Mjau-blötmat för en vecka sedan. Kan det vara orsaken? Ska jag byta tillbaka till torrfoder?

Vet inte om han dricker tillräckligt, så jag späder ut blötmaten med mycket vatten. Det tycker han inte om! Men han äter med god aptit.

Han är i stort sett sitt vanliga gosiga pratiga jag och tigger mat på precis samma sätt som förut. Han vill bara inte gå på lådan…

Har tänkt på om det kan vara analsäcksinflammation, men han visar inga tecken på smärta om jag klämmer lite "där bak". Visst, han tycker inte om det, men vilken katt gör det. Skulle jag ens prova på Mir så skulle hon starta ett tredje världskrig…

Hur länge kan han gå utan att bajsa innan det blir farligt? Vid nåt tillfälle måste han ju vara "full", menar jag.

Självklart ringer jag vet. om han blir sämre, eller allra senats på måndag morgon.

IceJossan
0

Det låter konstigt om blötmaten skulle vara orsaken, eftersom det är så mycket vatten i den… Det är ofta tvärt om, att det är bättre att bara ge blötmat till en katt som lätt blir förstoppad.

Hur länge har han gått utan att gå på lådan? Och kissar han som han ska?

Det med parafinolja är inget jag vet hur det funkar, men jag vet att man kan ge lite matolja.

Cazzos
0

Det finns väl typ tarmrensande medicin för katter på Apoteket, kommer inte ihåg vad den heter men den kanske funkar? Har inte testat den själv, dock.

MiroSputnik
0

Hej igen!

Jodå parafinolja funkar!

Nu har han gått på låda och både kissat och bajsatSkrattande

Man blir ju lite orolig när han inte besökt lådan på snart 2 dygn.Gråter

Tror iofs att han smet iväg o kissade en gång igår, men det är svårt att säga när jag har fler katter.

Nu gjorde han en ordentlig "korv", som dock var rejält hård i början. Trodde inte jag skulle bli så glad över lite bajsSkäms

Får väl se om oljan orsakar lite rallybajs istället, men då vet jag ju vad det beror på.

Kan magproblemen bero på att han får för LITE mat?

Han väger strax över 11 kilo och får ca 300 gr. Mjau blötmat per dag sedan 1 vecka. Han norpar åt sig lite av Mirs torrmat men har inget direkt intresse av det nu när han får "god" mat. Han verkar mätt och nöjd i alla fall.

Nån som vet hur mycket Mjau han ska ha? Står ju inget på förpackningenRynkar på näsan

IceJossan
0

#3 Härligt Skrattande

Haha, jag vet precis den där känslan när man ser en korv i lådan för första gången på alldeles för länge! Hade två kattungar som var lösa i magen i ca 2 månader, och gisses var lycklig jag blev när det låg korvar i lådan!!

Mjau blötmat kan du ge så mycket han vill ha, det är kanonbra mat med mycket vatten i så låt honom äta :)

MajaBack
0

#3: Skulle det vara så att du vill kolla vilken mängd som förslås så finns det på mjaus hemsida. Mina kissar kan inte få obegränsat, den ena äter tills hon kräks i princip och ökar i vikt på tok för fort.

Deras tabell går bara upp till 8 kilo, då förslår de t.ex 910 gram per dag om katten får kycklinglever i gelé. Som jag har försått det gäller det för en normalviktig katt.

MiroSputnik
0

Jo, jag såg tabellen. Men enligt den ska Sputnik, efter lite huvudräkning, äta över ett kilo om dagen!!!

Han får nästan en tetra (370 gr) per dag och delar med sig lite till Mir, och han verkar nöjd med det.

Han har slutat tigga mat som en tokig, vilket han har gjort konstant i snart 10 års tid Obestämd

Kan tillägga att han bajsar och kissar som han ska igen.

IceJossan
0

#6 Skönt att höra :)

Haha, tiggeriet måste vara skönt att slippa också ^^,

Hawknestgrove
0

Sicken bautakisse!!!! OCh HAr han tendens till att ha hårda korvar, så kanske mjölk i små mängder och lever kan hjälpa? sen ska ju messmör eller mesost vara bra mot hård mage. Om du går på apoteket, så köp den lilla utmärkta boken "Hälsoråd för katt". Många bra tips! Kostar under hundringen. Alldeles utmärkt present till kattägare när man kommer på besök i stället för blommor elelr vinflaska!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MiroSputnik
0

Jo han hade väldigt hårda korvar förut. Mer som kaninpluttar än kattbajs. Men nu har korvarna blivit mjukare och mer normala.

Jag blev lite orolig när jag märkte att han i princip slutade dricka vatten när jag bytte till blötmat, men med tanke på att han kissar som vanligt antar jag att han får i sig det vatten han behöver från blötmaten. Tidigare, när han bara åt "torrisar" drack han stora mängder vatten…

Jag tror han mår bättre nu, när han äter Mjau. Han tigger som sagt inte längre och har t.o.m. börjat leka med Mir igen. Förhoppningsvis går han ner lite i vikt oxå… Men det är kanske inte så troligt. han är ju trots allt 10 år nu och har vägt runt 11 kilo flera år.

IceJossan
0

Blötmatn innehåller ju så mycket vatten. Men om du ändå tror att han kanske dricker lite lite så ställ vatten skålar på lite andra ställen i huset. Mina pärons katter vill absolut ha vattenskål i badrummet, då dricker de massor av vatten.