Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4515 ggr
Linus-the-bunny
0

Kitkat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag undrar om kitkat fodret är bra.

Linus-the-bunny
0

ingen som vet?

Hawknestgrove
0

Mjau är bättre

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Heidi
0

Hittar ingen direkt innehållsteckning på tillverkarens hemsida och bara det ger ett väldigt oseriöst intryck. Men det står bland annat såhär: En näringsrik och balanserad måltid lagad av kött, spannmål och grönsaker. Så mitt svar är NEJ, det är inget bra foder. Katter skall inte äta spannmål det gör dom sjuka. Säger som Hawknestgrove Mjau är bättre, mycket bättre då mjau inte innehåller spannmål. Blötmaten alltså.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Tasspuls
0

Nej, det finns bättre och billigare mjukmat. Sök mjukmat som inte innehåller spannmål, grönsaker och socker, det är den mjukmat som är bra.

Linus-the-bunny
0

Nej asså som torrfoder. inte mjukmat (bilden)

Tasspuls
0

#5 På bilden är det en portionspåse mjukmat inte torrfoder :P Torrfodret är skräp, köp hellre Mjau i så fall.

Linus-the-bunny
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Det står att Mjau inehåller spannmål

Tasspuls
0

#7 Som torrfoder ja, då innehåller det spannmål. Torrfoder gör ju det, vilket är det negativa med torrfoder.

IceJossan
0

KiteKatt är skräpmat. Dessutom är det få katter som ens tycker om det, tackolov.

Det man ska kolla på när man väljer torrfoder är bland annat att det ska innehålla så mycket köttprotein som möjligt, och så lite spannmål som möjligt.

Någon mer får utveckla! Länka gärna till tester som gjorts.

Heidi
0

# 7 Jag skrev i mitt inlägg att blötmaten inte innehåller spannmål, vilket den inte gör heller.

Citerar mig själv "Säger som Hawknestgrove mjau är bättre, mycket bättre då det inte innehåller spannmål. Blötmaten alltså"

'

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Linus-the-bunny
0

Kan jag ge honom bara blötmat istället för torrfoder då?

Jourhemmet
0

Katter behöver ha i sig taurin som finns i torrfoder.

Jina
0

#12 Uhm, va? Finns taurin bara i torrfoder?

IceJossan
0

Taurin finns i njure, lever och hjärna. Så det finns komplement! Men här ska man väl se till att sätta sig in i hur stora mängder som är bra och vad som är för mycket.

oh-la
0

#12, taurin finns idag i alla foder för katt i Sverige och inte bara i torrfoder…

Jourhemmet
0

Ja men blötmaten innehåller alldeles för lite.

MonicaLagerquist
0

Vad har du fått den infon från?

Stolt ägare till tre La permer

Jourhemmet
0

Du kan själv titta på en burk. 0,05 Taurin. Inte mycket att hänga i julgranen.

MonicaLagerquist
0

#18 och du bör lära dig räkna på TS.

Mjau blötmat

10,5% Protein
5% Fett
0,3% Kolhydrater
82% Vatten

TS(100 % -82 % vatten)= 18 % TS
Protein 10,5 % (10,5/18)=ca 58 %
Fett 5 % (5/18)=ca 28 %
Kolhydrater 0,3 % (0,3/18)= ca 1,7 %

Jourhemmet
0

Vi har olika åsikter och det är tur det.

MonicaLagerquist
0

Hur menar du?Man måste räkna i TS för att få riktiga siffror att jämföra med.

Tasspuls
0

#21 Tänk på att TS brukar betyda trådskaparen här på forumet. Kanske bättre att skriva ut torrsubstans, så det inte blir missförstånd :)

MonicaLagerquist
0

Sorry tänkte inte på det men eftersom att #20 säger att hon har koll på hur man räknar på foder som tog jag det som självklart att h*n hade koll.

exitingsvillemo
0

#8 inte alla torrfoder innehåller  spannmål

Tasspuls
0

#24 Nej, det är sant MEN TS verkar ju söka billigare mat. Dessutom ger jag inte mycket för den kattmat som är utan spannmål heller då den innehåller en massa mystiskt hokus pokus.

[Anunnaki]
0

Att man skulle behöva ge sin katt torrmat för att den ska få i sig taurin är struntprat. Taurin finns tillsatt i alla kattmatssorter som jag kollat innehållet på. Rått kött innehåller alltid taurin men det naturliga taurinet förstörs om man tillagar köttet.

Så mycket billigare kattmat än Klass köttkross plus rått kött som affären har specielpris på förutom hjärta, mage och vingar från kyckling kan man knappast få tag på.

Tasspuls
0

#26 Jodå visst KAN man det :P Många torrfodersorter i affären blir billigare att ge. Jag har räknat på det. Men självklart är det BÄST att ge det som du skrev om. Är bara lite orolig över Klass, vill ge det, men det står ju inte vad det exakta innehållet är tyvärr. Min katt verkar reagera olika beroende på vilken rulle jag köpt liksom och det känns ju lite oroligt.

[Malin]
0

TS- Kör på Mjaus blötmat, ev. Bozitas! Vill du ha torrfoder också så är Mjaus bättre även där :)

Katti
0

#18, du har tittat på EN burk och vet därför att burkmat innehåller alldeles för lite taurin???

Och det är ingen åsikt att blötfoder måste räknas om till torrsubstans (minus 10% vatten som även torrfoder innehåller) innan man kan jämföra innehållet med torrfoder. Det är fakta!

Linus-the-bunny
0

#28 Jo det blev Mjau torrfoder. Han tycker om den väldigt mycket (: