Beteendeförändring vid dräktighet?
Hej!
Den här frågan vänder sig till alla er som sysslar med avel.
När era honor är är dräktiga, ser ni då någon beteendeförändring? Alltså, äter dem mer eller mindre de första veckorna? Sover dem mer än vanligt? Leklusten, avtar eller tilltar den under någon särskild tid eller dämpar hon sig kanske under hela dräktigheten? Blir hon mer kelsugen eller mindre jämfört med innan? Vill gärna höra allt!
Sen undrar jag om ni har några särskilda tips inför och under förlossning, vad bör man som "första-gångs-kattmatte" vara extra observant på och vad får man absolut inte missa att göra?
Stor sak att bli kattmormor, försöker läsa mig till allt jag kommer över men det finns ju alltid saker man missar.
Kram på er!
En stor händelse att bli kattmormor.
Läs allt du kommer över om dräktighet och tiden därefter, vad som kan hända. Ha spruta och mjölkersättning hemma ifall mammakatt behöver ha hjälp med stödmatning ibland kan det ta sin tid innan mjölken kommer igång, är det en förstagångs mamma så kan hon strula lite. Ha en digitalvåg och väg ungarna morgon och kväll så ser du viktuppgången och på det viset se att alla mår bra.
Missa inte själva förlossningen, din katt ska inte ligga mer än 2 timmar att krysta då behöver hon ha hjälp av veterinär.
Att de förändras i beteende är mycket idividuellt, en av mina honor blir väldigt grinig en annan mycket kelig. de alla har gemensamt så blir de trötta och sover mycket de sista 14 dagarna och den första symtomen är att de vill kräkas någon dag när det gått 10-14 dagar in på dräktigheten.
De äter dubbelt så mycket och ska ha fri tillgång på foder för dräktiga katter.
Tack så mycket! 
Nova äter mer och sover mer, har till och med haft ett par "kräkdagar", precis som en annan när man väntade smått, hehe!
Var köper man sprutan och mjölken, hos vetten eller? Har antagit att det är lite utav färskvara, eller köper man den frusen?
Som märkes är detta min första kattkull… Har tidigare haft kaninavel, men det skiljer sig enormt kan jag säga…
Ser nog fram emot detta lika mycket som när jag själv väntade barn, känner mig förmodligen precis som min mamma gjorde då jag väntade barn, löjligt lycklig och förväntansfull, (eftersom det är jag som ska få bli "mormor" denna gång hehe!) hoppas bara att det verkligen tagit, det ska börja synas på henne i början på nästa vecka, snälla alla, håll tummarna för oss!!
Vist ska du bli mormor =)
Sprutan köper du på apoteket även KMR mjölk ersättningspulvret. OBS hållbarhetsdatum Om du inte behöver stöd mata så är det bra att ge kattungarna som första mål mat blandat med nötfärs eller uppblött kattunge torrisar. mamma katt tycker oxå om ersättningen
Pulvret går att frya, men det går nog åt.
Alltså blanda mjölkerättning med nötfärs och uppblött torrfoder?

Mina honor har varit helt olika när det gäller beteendet vid dräktighet. Den ena var som vanligt hela tiden, förutom precis innan förlossningen då hon blev efterhängsen. Den andra blev mer kelen och spann nästan hela tiden under dräktigheten och bara njöt av att vara på tjocken
Jag vill rekommendera dig att ha Jodopax hemma att tvätta av navelsträngen med efter avnavling. Om du ska hjälpa till med avnavlingen är det bra att ha en streil sax eller peang. Jag använder peang, det är bättre än sax. Klipper man rakt av med en sax kommer det blöda mycket mer. Annars är det många rena och varma filtar och kanske en värmedyna man kan införskaffa också. (OBS. Värmedynan får bara vara på lägsta värmen.)
Du ska vara observant på kisse så hon inte har några konstiga flytningar som blodiga flytningar eller gulgröna flytningar. Däremot när det börjar bli dags så kan slemproppen komma förstås.
jepp den blandninge går fin fint, de ska ha det lite sulligt i början, de tuttar i sej det. Vid 4 veckors ålder brukar de vilja smaka på nå "klet" och även smaka på kattsanden så ha inte klumpbildande sand så länge du ser att de även doppar näsan i sanden.
KMR Mjölersättningen är pulver och vatten
Tackar så mycket, det där var jättebra info!
Blir till att promenera iväg till Apoteket och shoppa loss på allt jag kan tänkas behöva, kan man köpa en sådan peang på Apoteket med? Jag har en god vän som är barnmorska, hon lär ju få ha jouren då det är dags! Var på navelsträngen ska jag i så fall klippa och hur ofta behöver man göra det?

#7 Jag lämnar hellre mer än för lite på navelsträngen kvar. Jag brukar ha lite extra kvar, så åtminstone 2-3 centimeter från bebisens magen. Men sen får man ha koll så den inte är så lång att den snor sig runt bebisens ben eller liknande. Men navelsträngen brukar torka fort. Blir väl mer att man liksom tuggar och drar av navelsträngen med en peang så det mer liknar mammakatts bitande. Vet inte om de har sån på Apoteket, köpte min på nätet.
Ok, ja jag hoppas hon fixar det där själv för jag har ingen lust att tugga ocg bita av den!
Nej skämt å sido, du minns inte var du köpte den?
Du klipper av navelsträngen ca 3 cm från magen på ungen. Kolla först om mamma katt fixar att tugga av strängen själv.
Jag använder en liten slö trobbig sax och håller tumme pekfingret och nyper åt strängen innan jag klipper av den, peangen har jag aldrig använt mamma katt har oftast lagt näsan i blöt och peangen skulle vara ivägen. Bra att du har en barnmorska i närheten, det känns bra om man har någon med sej första gången. Hjärtat pickar bra nog när det är dax. inget födsel är den andra lik. Oftast går det jättebra

Fast jag använder peangen som sax så den är inte mer i vägen än en sax. Jag låser alltså inte den. Men jag har väl min egen lilla teknik
Har funkat utmärkt på alla de kattungar som jag gjort det på, om jag inte räknat fel är det sex av kattungarna jag avnavlat på så sätt.
#9 Köpte den här.
Jag har en sån där liten sax som barn lär sej klippa med
Det blir som katten skulle tugga själv.