Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2158 ggr
tuska
0

Varför ?

Varför är inte huskattsungarna ID märkta med Chip ?

Varför registreras inte huskattsungen med ägare och ID nr  vid försäljning?

Varför är inte huskattsuppfödaren mera noga vid försäljningen av sin kattunge ?

Varför riskera att huskattsungen blir hemlös.

Var med och höj huskattens status

dagdrivarn
0

Kan bara hålla med helt och fullt!

Och lägga till varför är inte alla katter som nödvändigtvis måste gå ute fritt kastrerade? Det minskar risken för onönskade kattungar, för slagsmål mellan hanar för minskar risken för fiv och felv enormt.

Höj kattens status

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Tasspuls
0

Håller med! Varför inte sälja huskatterna för 500-1000kr och då se till att de är märkta, vaccinerade och avmaskade. Vore ju superbra om de kunde vara kastrerade också, men det är ju tyvärr för tidigt vid 12 veckors ålder :/

Hawknestgrove
0

inte alls. Vi säljer våra numera vaccinerade, avmaskade och kastrerade vid 13 veckors ålder. Vi tar 400 för våra katter här, går inet att hålla högre priser i bonnlandet. Sen  betalar vi inregistreringen hos SKK och de märker katten. Jag hoppas att det ska bli en kurs nu framöver i märkning, då ska jag om det är möjligt gå den och även ha märkningen inkluderad i våra priser.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Emma--]
0

jag håller fortfarande tummarna att det ska bli lag på ID-märkning även på katter. Förstår inte varför det inte ska vara det.

dagdrivarn
0

Inte är det för tidigt att kastrera vid 12 veckor det är jättemånga raskatter som kastreras vid den åldern. Vetenskapliga undersökningar visar på att det inte finns några som helst nackdelar med tidig kastrering. Personligen är jag emot det på raskatt då det där görs enligt min åsikt av fel orsaker många gånger.

Men oavsett om det görs tidigt eller sent spelar ju inte så stor roll, vore ju bara suveränt om alla såg till att få sina missar kastrerade innan de släpptes ut på fri fot om nu det är nödvändigt.

Kanske presentkort på kastrering vore något.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Hawknestgrove
0

ja jag anser ju också att det skulle vara lag på idmärkning och kastrering av fritt utegående katter. MEn har man sagt A, så får man säga B. Vad ska vi göra med alla som bara släpps ut ändå? Kan någon ge mig ett brqa svar? För jag har inget bra svar. Avliva dem? inte bra. Kastera och IDmärka dem? Bra, men vem ska betala den notan? Vi kan inte lägga det på skattsedeln, för alla som inte  ens har katt, ska inte behöva betala för slarvigt folk. Så hur vi än vänder oss, så har vi ändan bak.

[Emma--]
0

#6 Dom får betala en rejäl summa. Om katten är idmärkt förstås. Är den inte det blir det ju svårare hur man ska göra.

Men hotas det med rejäla böter ser nog dom flesta till att idmärka sina djur.

Det blir ju hur som helst en början på något om det dyker upp en lag om idmärkning.

tuska
0

En strid ström kommer för att vaccinera sina katter om ryktet går att kattpest går i bygden. 

Om ryktet går att en utegående icke ID märkt katt kommer att omhändertas.Obestämd Blir det lika stark ström för ID märkning tror ni ?  (falsk ryktes spridning åker jag fast då ? )Tyst

#6  Gunilla vet du om det börjar någon kurs för märkning av katter, Jag ska med då.

Hawknestgrove
0

jag har hört mig för!!!!! de behöver 15 deltagare! Men bara det ine blir i uppsala för det är för långt för mig. Västkusten hade varit perfekt.

tuska
0

Nu har jag anmält mej, här ska chipas i byn och dess närhet.

Jag skulle tro det blir i UppsalaObestämd  blir det i Malmö då kan inte jag

Imasy
0

Ja jag skulle kunna chippa katter för en hundring styck, men då är det enbart till självkostnadspris.

Tog man tex 150 kr/ katt (eller hund för den delen) skulle ju den överskjutande femtiolappen kunna gå till de hemlösa.

tuska
0

#11  Bra tänkt, du måste berätta om dina kunskaper vet ja. ut med annons.   Där i Falun vill dom väl komma billigt undan. vad kostar det hos veterinären tror du.

Själv får jag paketpris på hela köret när jag kommer med kull.

Imasy
0

Jag gjorde en liten marknasundersökning i hela Dalarna för ca 3-4 år sedan, och då kostade det mellan 250-400 kr / katt att märka.

tuska
0

Oj  jag betalade sist 200 kr

Imasy
0

Eftersom jag aldrig köper mer än 5-10 st chip kostar de i snitt 100 kr /chip att köpa in. Köper jag en femtio-pack tex blir det ju billigare i inköp, men tyvärr för mycket pengar att ligga ute med.