Katter iFokus

Katter

Etikett: allmänt-kattprat
Läst 7065 ggr
Knittabilly
0

Rengöring av kattlåda och transportbur

Hej!

Jag har precis blivit medlem här på Katter I Fokus och har en liten fråga (vet inte i vilken kategori den här frågan passar men jag hoppas att den här funkar).

Det är så här att på fredag så blir jag äntligen efter långt och moget övervägande sambo med en liten kattjej och jag har fått överta en transportbur och kattlåda av min syster. De är i jättefint skick (knappt använda) men jag är orolig för att de ändå ska lukta "okänd katt" och att det ska göra min lilla tjej orolig. Så är det någon här som har tips på hur jag ska rengöra dem på bästa sätt för att vara på den säkra sidan? Att de inte ska rengöras med något som innehåller/luktar citrus vet jag såklart men det kanske finns nån som har tips på nåt bra rengöringsmedel eller rengöringsmetod?

Tack på förhand! Glad

tuska
0

Jag använder vanlig såpa och alsolsprit för rengöring av diverse.

Gör ren toalådor ibland med virkon som är inhandlat på lantmännen

Cazzos
0

Jag använder bara vatten när jag rengör lådan men annars kan du spraya sån här spray som luktar som deras körtlar på kinderna o de… kommer inte ihåg vad det heter! Skrikandes

Men det gör vissa när de skaffar hem en ny katt, att de sprayar lite här och där innan katten kommer så att den inte känner sig så osäker på omgivningen.

grejs
0

Annars kanske du kan få med dig lite använd Kattsand från uppfödaren, så luktar kattlådan lite som "hemma" med en gång?

Hawknestgrove
0

bra tips från grejs. OCh tvätta lådan med Klorin eller såpa och transportburen med bara vatten om inget olycksfall har inträffat. Då kan du tävtta med vanlig duschcreme där. Feliway heter preparatet som man sprayr med för att få goda vibbar!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Knittabilly
0

Tack så mycket för alla bra tips Skrattande

aridelia
0

Är du bekymrad över andra lukter i lådan, kan du först tvätta ur lådan med ättika för att få bort alla lukter, samt beläggningar. Sen städar du ur med diskmedel eller såpa. Brukar fungera alldeles utmärkt bra!

Lycka till med nya katten!

Cathy
0

Om man tvättar lådan med Yes diskmedel gör man fel då. Eller vatten med Ajax i??

[Thiah]
0

Jag tvättar lådan med klorin. Katter gillar den doften Skrattande

Har jag itne det hemma använder jag yes eller ajax eller vad jag nu har hemma. Se bara till att skölja ordentligt.

Hawknestgrove
1

ja till lådan kör jag Såpa här hemma.  Ajax går också bra.Får inte använda klorin i huset här. inte i avloppet. Vi har egen septitank och man förstör bakteriekulturen i tanken med Klorin.

Knittabilly
0

Tack till er allihop för jättebra tips och råd =)

Jag fick hem min lilla kattjej i fredags och allt har gått superbra, hon accepterade lådan på en gång och transportburen var inte heller det minsta läskig Glad

Jag kan lägga upp en bild på det lilla underverket lite senare om ni är nyfikna?

Hawknestgrove
0

jajajaja vi vill se bebis!