Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6234 ggr
Emelie-E
0

Hon kissar inne!

Försöker mig på med att starta en tråd här. Jag vet inte vart jag annars skulle vända mig..

Vi har en katthona här hemma på ca 1½ år som har börjat kissa inne. Hon är kastrerad och det är alla våra andra katter också.
Hon är en utekatt, så hon kommer och går som hon vill.

Jag tror det började för ca en månad sedan, då kissade hon i min säng. Det var lite blodblandat, men vi hade henne under uppsikt och upptäckte inget mer blod efter det.

Men efter den gången har hon alltså börjat kissa inne. Mest på en matta här i köket. Hon kan komma in utifrån och gå och sätta sig på mattan eller så har hon legat inne en stund och går sen och kissar på mattan.

Idag ville hon inte gå ut, så mamma lät henne vara inne och upptäckte att hon bara strax efter hon försökt släppa ut henne, sitta och kissa på en hög med dynor.

Vi vet inte vad som har hänt eller vad vi kan göra. Jag funderar på om hon kanske har blivit något sjuk. Då hon även har spytt en hel del den senaste tiden. Men det är bara mat som kommer upp.

line84
0

Hon har kanske urinvägsinfektion? Min katt kissade också blod och han hade det. Jag skulle åka till veterinären om jag vore du. Lycka till!

Emelie-E
0

Nu var det så längesedan hon kissade lite blod och efter det har det inte varit någonting. Hon piper inget när hon kissar och det är mycket kiss som kommer när hon kissar också. Så jag tror inte det är urinvägsinfektion. Då skulle hon ha varit bra dålig nu dessutom.

Hon verkar ju pigg i övrigt. Äter och sover, kommer och kelar och är ute och leker. Så man märker ju inget på henne på det sättet.

[Emma--]
0

Tycker helt klart ni ska åka till veterinären och kolla så att hon inte har några urinvägsproblem. För det låter som att det kan vara det.

För hon verkar ju dessutom välja mjuka platser att kissa på.

noir
0

Åk till veterinären!

Min bekant hade samma betende och av en slump såg hon att en dag när hon torka upp kisset så var det mörkare än vanligt så hon åkte upp och det visa sig att hon hade en infektion och nån sten (tror jag) och vet. kunde se att hon haft den länge.

noir
0

Anledningen att hennes katt kisse lite här och var trodde vet att det berode på att hon hade så sjukligt ont när hon kissa att hon gick och höll sig och när det var kris så tömde hon bara det som gick. Spela ingen roll vart hon var.

Emelie-E
0

#3 Det är inte bara mjuka platser hon väljer. Det kan vara i trappan eller som för någon vecka sedan PÅ min spegel(!) som halvligger inne på mitt rum på golvet.

Men visst blir det nog veterinär. Det hade vi i tankarna redan innan. Vi har ju haft henne under uppsikt under en längre tid, men inte märkt någon direkt förändring i hennes beteende eller så, förutom att hon har börjat kissa inne.

IceJossan
0

Katter är oerhört bra på att dölja smärta, så det kan absolut vara något sådant som ligger bakom kisseriet!

noir
0

Precis, det kan även vara väldigt allvarligt. min bekants kisse kommer tas bort om dom inte kan minska stenen (om det var en sten, nått som inte skulle vara där var i urinblåsan var där) och ju längre hon går med den utan medecin o.s.v ju större kan den bli och katten kan inte opereras då sten sitter dumt till….

Man vill inte att ens katt ska gå med detta….

[Emma--]
0

#6 Men det kan fortfarande tyda på urinvägsproblem. Så börja med att åka till veterinären och kolla upp det. 

Hur länge har det varit ett problem?

Hawknestgrove
0

Åk ögonblickligen till vet!!! Kattstackarn har ju ont! HAr du själv haft bäckenbotteninflammation nån gång? Eller kraftig UVI? Eller njursten? Ofattbart att du kan låta katten gå och lida. Det är så lätt avhjälpt, du får antibiotika och det hjälper ju med en gång.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

essut50
0

Men snälla ring veterinären direkt, hon kan ha UVI eller urinstenar . Om hon går länge kan det bli värre och då kostar det en rejäl summa pengar.

När min Pontus började kissa överallt, t ex rumsbordet, golvet, kläder osv så hade han UVI..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Hawknestgrove
0

ja, jag ringde vår vet angående styvsonens kisse förra året. Han hade blodblandat kiss, sen  inte blodblandat, men han spang och låssades sätta sig överallt. Fick antibiotikakur på tio dagar åt kissen och sen  var allt Ok. Han är en sån kisse som trivs ute, men efter att vi gjort i ordning en frigolitbox i garaget åt honom, så har det inte kommit igen.

[chouwa]
0

En väninnas katt började kissa inne och ingenting förutom detta tydde på urinvägsinfektion. Hon provade allt hon kunde komma på innan hon tog kissen till veterinären. Då visade det sig trots allt att det var urinvägsinfektion och det hade nu spridit sig till njurarna. Jag skulle inte vänta en timme till! Kissen behöver antagligen veterinärhjälp!

Signe-Jonna
0

Så där värst mycket kostar det inte att gå till vet. och få ett recept på antibiotika, så varför vänta?

Hawknestgrove
0

ja vetrimoxin fick jag utskrivet. efter två dagar så blev kisse bra, men vi körde givetvis kuren ut. vill minnas, att det kostade 70 kr elelr nåt…..

[Emma--]
0

Fast nu är det väl inte så bara att få antibiotika. Och man bör väl ta prover för att veta säkert. Inte bara sätta in en antibiotikakur på en gång.
Och då beroende om det är en klinik man måste till, eller om man har nån privat veterinär att gå till så kan det skilja sig rätt så mycket i pris.

Men är det "bara" urinvägsinfektion så lär det inte bli jättedyrt.

Men det är farligt att vänta när kissen visar såna symptom. Då kan det hinna bli mycket värre och dyrare. 
Och väntar man länge kan ju katten hinna lida en hel del.

Signe-Jonna
0

#16 Beror ju på om man tänker gå till något stort djursjukhus, för där gör de nog både det ena och tredje även om de inte behöver göra det. Hade själv en hund med urinvägsinfektion som de tyckte det var viktigare att röntga än att ta urinprov på t.ex. bara för att pengarna skulle rulla in. Nej, gå till någon privat veterinär istället och det som de antagligen börjar med är att prova med just vetrimoxin.

IceJossan
0

När min grabb hade urinvägsinfektion (en fredageftermiddag) fick jag komma in akut till min veterinär (som ALLTID har tid för akuta fall!), och han konstaterade urinvägsinfektion och skrev recept på Synulox. Det blev några få hundra bara. Hade jag väntat hade det nästan helt säkert blivit många tusenlappar mer på Strömsholm under helgen.

Hawknestgrove
0

ja min underbara vet skrev bara ut det så där… jag var dä'r för min kisses skull och frågade på samma gång. Så jag fick receptet  utan extra kostnad. Han vet ju att jag inte är nån dumskalle och jag beskrev symptomen. Så han sa att blir det ine bättre, så skulle vi komma men antibiotikan och vi fick rådet att göra en liten isolerad låda som kissen  kunde krypa in i. Styvsonen bor så pass bra, så det är knappt någon trafik på den lilla enskilda vägen. OCh jag kan ju inte bestämma  hur han ska ha sin kisse. OCh den kissen trivs väldans bra ute. Men jag hade  helst velat ha kissen som innekatt.

MariannE11
0

jag tycker absolut att kissen behöver komma till veterinär för att utesluta ev sjukdom…då får ni fakta o kan handla därefter….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

[Emma--]
0

#18 Bara av nyfikenhet, hur går en sån undersökning till?

#19 Men det är ju bara dumt att få antibiotika utan att något har konstaterats.

Hawknestgrove
0

man behöver ju egentligen inte  gå längre än till sig själv. Om jag kissar taggtråd, så ringer jag ju bara VC och får antibiotika. OCh om en kisse först har kissat blod, och sen visar att hon sätter sig överallt vilket tyder på problem med urinblåsan och till 99 UVI. Men hade inte katten blivit bättre av antibiotikan, så hade jag ju självklart åkt in med katten. MEn lille Guiness mår prima nu och det är ett år sen.

[Emma--]
0

#22 Man ska egentligen måsta lämna prov. Och det är dumt att slarva med något sådant, och även slarvigt av en veterinär. 

Dom symptomen kan ju vara olika urinvägsproblem. Är det då urinsten så är det väl inte säkert att antibiotika skulle hjälpa med problemet.

Antibiotika delas fortfarande ut för lätt om man bara får det utskrivet utan att katten blir undersökt. 
Det är väl därför det blivit ett sånt problem med antibiotika som det blivit, för att det delas ut för lätt.

Signe-Jonna
0

#21 Ja fast vetrimoxin brukar även skrivas ut i de fall där man hittat infektion men inte konstaterat vilken typ av bakterie det är. Kan ju ta väldigt lång tid för odlingar och annat i vissa fall. Symtomen tyder på UVI och då agerar man väl utifrån det?

tuska
0

Visst behöver din kisse antibiotika, ring till veterinären och berätta kattens problem, det kan vara så enkelt så du får hämta på apoteket utan att katten behöver dit och lämna urinprov. Du uppmanas att återkomma om inte katten blivit bättre efter behandlingen. 

Hjälp din katt

Hawknestgrove
0

i och för sig, men han hade aldrig trängningar. och jag måste påpeka, att kissen är inte min. Min styvson har liksom inte  samma syn på katt som jag, så mina möjligheter var ju begränsade och jag gjorde vad jag kunde göra. Tur för mig och tur för kissen. det framförde jag till vet också, h*n känner ju hela vår familj, så h*n är fullt införstådd med att  det inte var min båt och mina åror

Emelie-E
0

Men herregud, jag har inte någonstans skrivit att vi inte ska ta katten till veterinär!

Ni förstorar alltid upp allting här inne, så jag drar mig verkligen för att fråga saker här.

Vi ska ta katten till veterinär. Och med det sätter jag punkt!

Hawknestgrove
0

Borde du gjort för länge sen

Signe-Jonna
0

#27 Men när ska du gå dit? Du har ju redan väntat jättelänge och vi undrar ju hur länge till kisse ska få vänta på det?

Hawknestgrove
0

Arma djur. Hon har ju ont, fattar du inte det?

tuska
0

Din katt har  haft problemen en månad så ring till veterinären i morgon. det här är inte att förstora problemet som din katt har, istället visar det sej istället att du inte förstått att katten visar att den har stora broblem med att kissa med att kissa lite här och där, så gör en katt när de får svårigheter och det smärtar när han ska kissa, därför setter sej kissen lite överallt för den hoppas att det då ska göra mindre ont.

Berätta hur det går i morgon hos veterinären.

[Emma--]
0

#24 Men då görs ju i alla fall någon undersökning. Att skriva ut antibiotika utan att kolla något alls känns lite galet.

Hawknestgrove
0

#32 kan så vara. men som jag påpekade. det var inte min båt och inte mina åror. JAg  ville ge katten en chans, för styvsonen hade tyvärr bara gått och avlivat den. HAn har  inte samma syn på katthållning som jag och tycker att djur ska bara hålla sig friska, vilket de inte alltid gör. OCh den kuren gjorde susen, det är ju det man brukar ge skyggisar ute också om man märker att de har kissproblem. OCh veten var väl medveten om dilemmat. men nu var det ju inte den kissen det  rör sig om. Den kissen mår ju bra, vilket tydligen inte TS katt gör. Vill understryka, att man får faktiskt inte låta sitt djur gå och må dåligt. det strider mot djurskyddslagen.

Emelie-E
0

#33 Ja, du får väl ta och anmäla mig igen då……

Jag har skrivit att vi ska ta kontakt med veterinär! Räcker inte det?! Jag frågade här för att jag undrade, hade jag vetat att det kunde vara UVI eller liknande trots att hon inte visar något mer än att hon kissar överallt, så hade jag väl inte frågat? Då hade hon redan varit hos veterinär!
Men nu visste jag inte, och därför frågade jag här. Men det var ännu ett misstag..

Hon ska till veterinär. Nöj er med det!

MariannE11
0

visst skulle jag ha frågat här åxå för att få tips om vad det kan vara… men vi är inga veterinärer vad jag vet…

bra att ni tar henne till veterinär….håller tummarna att det är något enklare problem….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
0

Mycket troligt att jag gör det…..

essut50
0

Hoppas du gör det imorgon. Tänk på att det blir dyrare för varje dag som går om hon har ont.

I mitt fall fick vi betala 27.000 för en operation..Det vill väl inte ni??

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Emelie-E
0

Som sagt, hade jag vetat att hon kan ha UVI eller liknande, trots att jag inget har märkt, så nog hade jag tagit henne till veterinär. Men nu visste jag ju inte och frågade därför här. Det hjälper inte att ge en massa antydningar om att jag missköter min katt, det gör jag inte. Jag har ju haft henne under uppsikt. Jag visste bara inte att en katt kunde gå med tex UVI utan att visa några som helst symptom på det, förutom att kissa inne.

Jag blir så galet ledsen av att få läsa sånt här. Det gör riktigt ont.

Vi ska ta henne till veterinär. Vi ringer till morgonen. Jag hoppas det räcker för er. Jag kan inte mer göra iaf.

[chouwa]
0

#38: Hårda ord är en sjukdom på iFokus.
Jag hoppas att det går bra hos veterinären och att det inte är något allvarligt med kissen! Lycka till!

noir
0

Hoppasd du inte tyckerjag varit elak, jag ville bara dela med mig om vad jag visste om problemet.

Men jag tycker det är sjukt hur elaka folk kan vara mot varandra här, finns några som har en stil som jag inte alls gillar här.

Hoppas kissen mår bättre och när det gäller UVI för människor så kan det hända samma sak för oss.
Jag fick en infektion som ajg trodde försvann av sig själv med huskurer och sen gick det veckor och jag fick hög feber som inte gav med sig och efter ytterligare nån vecka fick jag så satans ont, så jag fick åka upp akut och träffa läkare, då hade de gått upp i mina njurar. Så det är självkalrt att man inte kan veta allt….

IceJossan
0

#21 Jag beskrev symptomen på katten, som var att han tvättade sig frenetiskt på snorren, morrade, och klagade när man tog i honom. Jag fick panik och trodde det var totalstopp, men veterinären kände att blåsan inte var full, och kikade där nere och konstaterade att det med största sannorlikhet är UVI. Han fick urintrivande i spruta, och Synuloxet hjälpte ganska omgående sen :)

Imasy
0

Eftersom TS redan har fått svar på sina frågor och redan bestämt sig för att åka till veterinären, vilket TS har påpekat flera gånger, låser jag denna tråd då det bara trätas vidare i den.

Inlägget är låst för nya kommentarer