Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3403 ggr
diva
0

Barf?

Någon som har erfarenhet av att ge sina katter barf. Skulle vilja prova på mina 2 katter. Recept på det. Var kan man hitta det. Är det dyrare, billigare än vanlig kattmat. Näringsvärde?  Jag känner en jägare som jagar och kan kanske få tag i kött av honom, men vill då veta vad man ska använda. Många frågor. Hoppas någon kan hjälpa mig med vissa frågor iallafall.

Mvh Maria

Sehvrin
0

Jag har ingen egen erfarenhet av det, men det finns ett helt forum här på iFokus som handlar om just barf: barf.ifokus

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

diva
0

Tack  så mycket. Ska genast gå in och läsa.

Hawknestgrove
0

min åsikt är, att hade jag haft katter som gillat det, så hade jag absolut föredragit det. Men nu vill inte mina huliganer.MEn det är det alltra mest ultimata att ge och dyrt blir det inte heller

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

diva
0

Jo jag har förståt det. Min ena katt är allergisk mot fisk och får mjukmat nu och den andra katten äter inte mjukmat utan ska ha torrfoder och fisk. Jag tänkte sluta med torrfodret åt dom, men måste då hitta något som båda kan äta. Jag kan ju inte ge den ena bara kokt fisk, för hon får ju inte i sig rätt näring. Så jag måste hitta en medelväg till dom båda så då tänkte jag på barf. Dom är ju utekatter så dom har ätit råttor hela sommaren så gom är ju fan rått kött.

Hawknestgrove
0

Ok… hoppas det dunkar. jag har sjävl en allergiskt kisse, men jag kör ju torrfoder. OCh då finns det ju som funkar på min och alla andra Olivers.

diva
0

Bägge mina katter är rejält överviktiga så jag ska inte ge dom torrfoder överhuvud taget. Honkatten ökade så jäkligt mycket efter jag kastrerat henne.  och fast dom är ute Motionerar på dagarna så ökar hon bara i vikt. Hon är som en valross snart hehe

Hawknestgrove
0

Ok…..

[Anunnaki]
0

Jag gick över till barf i vintras. Det tog lite tid och lite lock och pock men nu äter allihop, 12 stycken, med glädje rått kött. De får Klass köttkross en gång per dag och då blandar jag i fiskolja och krossade kalciumtabletter. För övrigt får de fläskkött, nötkött och kyckling (hjärta, mage, vingar). Alla vill inte ha allt så det blir lite á la carte vid vissa måltider. De får också olika mycket för en behöver gå ner i vikt, en är stor i maten men ändå trådsmal, gamlingarna får lite extra fett osv.

Det känns mycket bättre med köttet än med kattmaten. Nu har jag iofs alltid både torrmat och burkmat hemma som reserv.

ICA Maxi har börjat med att ha "billiga veckan" på olika köttsorter så då köper jag mycket och fryser. Vad sägs om 40 kr/kg för fläskkarré?

noir
0

Var försiktig med gris, ger aldrig gris till mina katter, det kan finnas parasiter och annt som överförs till katt.
vi tillagar ju gris och klarar oss på så vis men katt och människa är inte lika.
Tänker man efter finns det inte gris i katt eller hundmat

Alla gör ju som dom vill, men jag aktar mig för gris

noir
0

Ska man ge gris skulle jag väll kunna tänka mig att precis som med kycklig så bör man köpa svenskt…

diva
0

ok Bra med många tips och vad man inte ska ge.

noir
0

rå kycklingvingar (svenska) är bra för tänderna, det ska min dam få knapra på till helgen

diva
0

#12 med ben och allt då

noir
0

japp men då måste den vara rå
det är farligt att ge katt ben om dom blvit tillagade, råa ben är ingen fara.

diva
0

ok

[Anunnaki]
0

De flesta av mina katter tuggar glatt i sig allt på en kycklingvinge men innan jag serverar kycklingvingar klipper jag sönder dem med en sekatör, både på längden och tvären. Skinnet klipper jag rätt fint.

Fläskött kan innehålla trikiner men senast man upptäckte trikiner i vanligt nskt fläskkött i svenskt var 1994. I vildsvinskött är det ganska vanligt.

Mina katter får enbart svenskt kött. Köttfärs från ett lokalt ganska stort slakteri äter de inte och det är fler än jag som upptäckt samma sak.

noir
0

Jag tror jag läste nått om att kött typ grisen dårå som genom get vet. undersökning innan slakt oftast typ alltid är fri från oliak parasiter o.s.v men jag håller kvar vid att inte servera gris. men det är en fråga man får ställa till sig själv om man vill eller inte.
Eftersom många verkar servera gris så tror jag inte det är nån jätte fara ändå