Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3118 ggr
[chouwa]
0

Stödmatad kattunge

Hejsan.

Jag hoppar in lite här i erat forum för att be om hjälp då hittekatter iFokus för närvarande tyvärr spårat ur lite.

Jag har en fyra veckors hittekatt hemma. Han kom till mig igår morse. En dam hittade honom ute och hade tagit in honom, hon gick till veterinär som sa att hon måste lägga tillbaka honom men så blev inte fallet utan damen kom tillbaka en vecka senare med en liten kisse som var fullkomligt utmärglad och med en helt fruktansvärd infektion.

Han stödmatas nu en gång i timmen (med KMR mjölkersättning) och får behandling för infektionen. Pga infektionen och den stora smittorisken är chanserna för att hitta en amma inte heller speciellt stor.

Katten åt som en tok under gårdagen men under natten avtog det och nu är han helt ointresserad av att äta. Jag tror själv att han har ont i magen och han har inte bajsat sedan han kom, däremot kissade han igår.

Jag masserar mage och ända efter varje måltid med en varm fuktig handduk och masserar magen försiktigt med fingrarna när jag får chansen.

Är det någon här som har erfarenhet kring stödmatandet och som har några tips på hur jag skulle kunna få igång magen på den lille?

Jätte tacksam för hjälp!

Tack!

Hawknestgrove
0

jag läste där inne och du kan alltså försöka få in lite olja i baken, analt alltså.Vet inte om någon är enig med mig här, men du kan ta vanlig matolja också i analen. Jag menar, nu är det ju lite svårt att få tag i paraffinolja. håller med om att en vanlig spruta är lite kantigt….du har ingen  möjlighet att sätta napp på själva sprutan? då blir det ju lite mjukt

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[chouwa]
0

Tack Gunilla. Såg att jag fått svar i tråden och har även talat med veterinären som lämnade honom här! :-)

annzoo
0

#1 är det inte bättre att tillsätta parafinolja i mjölkersättningen istället

[chouwa]
0

#3: Det var det jag tänkte och blev därför lite konfunderad när jag fick annat i råd. Jag har nu fått tag på min veterinär som gav mig rådet att ha det i ersättningen så det är vad jag kommer göra så fort apoteket har öppnat under morgondagen. Tills dess fortsätter jag massera och hoppas att magen kommer igång! Har någon några fler råd mottages det tacksamt!

Hawknestgrove
0

ja det är ju enklast att få i det i kisse oralt. MEn man kan alltså inte ge annan matolja?  Jag frågar alltså….

annzoo
0

linfröolja kan man ge, det smörjer även tarmen. Du kan göra det hemma om du har hela linfrön i kokhett vatten, låt det svalna..sen silar man bort fröna..

Vanlig matolja hjälper inte, de smörjer ej tarmen..

tuska
0

#4  det är inte helt fel att ge parafin olja analt, även vanlig matolja. reflexen att krysta kommer igång med lite olja i den änden

Jag rekomenderar inget som jag inte testat och blivit rekomenderad av veterinär.

[chouwa]
0

Tyvärr inga linfrön hemma :-(
Införskaffar paraffinolja det första jag gör i morgon bitti. Pratade med veterinär som inte tror att det är någon jätte fara utan att magen tar lite tid på sig att komma igång efter att han i princip varit utan mat.

Hawknestgrove
0

då hoppas vi på att det går bra i natt….

Cindy
0

Var extremt försiktig med mängden paraffinolja! Det kan vara lite för effektivt om man överdoserar. Börja med en droppe.

Vänliga hälsningar
Cindy

annzoo
0

kom på messmör..är de lika effektivt ?

[chouwa]
0

#10: Veterinären rekommenderade 0,1 ml. Är det för mycket tro?

Cindy
0

#12 Jag skulle följa det veterinären sa! Brukar mana till försiktighet eftersom jag hört om alldeles för många fall av sprutdiarré och uttorkning av mindre djur där man varit för frikostig med paraffinolja…

Vänliga hälsningar
Cindy

gnagarlover
0

skölj magen o ändan i ljummet vatten samtidigt som du masserar runt analen.du får hålla på en god stund.hoppas det hjälper.det gjorde det på mina.

Hawknestgrove
0

hur har det gått med korvfabriken?

[chouwa]
0

Ingen korv än. Jag talade med veterinären under dagen och har en tid bokad 16.30 i morgon om ingenting har hänt innan dess. Han har nu fått olja och fått sig en dusch under kranen både igår och idag.

Veterinären tror dock inte att det är någon fara utan han sa att kattungar som varit utan mat en längre tid kan ta flera dagar på sig att få igång systemet. Men han rådde mig att späda ut ersättningen ytterliggare så att den inte är för tjock och det har jag nu börjat göra. Håll tummarna för att vi skall slippa veterinärbesök i morgon och lillen skall fixa det på egen hand!

Hawknestgrove
0

ok jättebra!!!!!

[chouwa]
0

YES! Korven har landat!

Löjligt att man kan bli så lycklig för lite kattbajs ;-)

Hawknestgrove
0

haha då blir det massproduktion nu!!!!!!