Hur ska jag bära mig åt??
En av våra katter, nästan ända sen han kom hem till oss…han började efter att vi haft honom i ett par veckor, att vilja snutta på örsnibbar!! Det har vi fått lite bukt med, men han är envis och vill gärna snutta. Han är idag 25 veckor gammal.
När han vill snutta ligger han på kudden och trampar på min eller mannens hals. oftast min då jag är mer hemma.
Det är ju bara på nätterna han kommer och försöker snutta, men nu är det ju det här med att han kommer och gosar med att trampa på halsen. Det gör ju så ont när de börjar få långa klor och är ju inte alltid jätte vaken på nätterna för att säga åt honom.
Det är det som är det största bekymret med att få honom att sluta trampa på halsen!! Hjälp!
Hur ska jag bete mig?? :( Har ju inte fått sovit en hel natt sen vi fick hem våra älsklingar. Jag sover dåligt ändå…
Hoppas ni förstår min förklaring, annars får jag försöka förklara bättre
Tacksam för svar
Hej! Min ena katt Morris är precis som din katt. Men han snuttar i håret. Trampar o biter tag i en hår tuffs o dregglar. Och detta har han gjort hela hans liv och han är 9år nu :)
När han kommer på natten brukar jag gömma min under täcket och/eller putta ner han från sängen. Håller med dig, det är jättejobbigt att de håller på så men samtidigt tycker jag att det är lite mysigt. Men Morris snuttar inte så ofta i håret, inte lika ofta som när han var yngre iaf ;)
Jag har hört, men vet inte om de stämmer att snuttandet kan bero på att de har blivit tagna från sin mamma för tidigt (?) Trampar gör de på mammans mage när de diar för att stimulera mjölktillflödet.
Tack för ditt svar!
Oscar som han heter blev inte tagen för tidigt…tror jag iaf inte då vi fick honom när han var 12 veckor! Jag har oxå hört att de snuttar för de blivit tagna för tidigt.
Trampar vet jag ju varför de gör å det har jag inget emot så…bara att det gör så förbaskat ont när han trampar på min hals/nacke :(
Jo, det gör ont ibland när katter vill visa sin tillgivenhet. Min Pellina sover helst på min kudde och hon sträcker ut en tass och rivs om jag somnar före henne och då slutar att klappa henne.
Du får väl ha på dig något stort öronsmycke när du sover.
Min ena stödhemskattunge gjorde också det på min hals. Skit ont gjorde det. Men jag stod ut och klippte klorna ofta istället :). Jag la även självstickad mycket mjuk hemma gjord halsduk bredvid kuddarna och den använde hon mycket att trampa på och snutta. Och snutta gör dem oftast för att dem blivit tagna för tidigt. Men det kan ändå vara så att dem kan göra det fast dem blev tagna vid 12 veckor. Alla kattungar är ju olika vid hur mogna dem är vid att flytta vid tolv veckor. Och hur pass avvanda dem är från sin mamma och diandet.
"Peta" bort katten istället och göm dig under täcket som #1 sa 
Jag tror på att försöka avleda beteendet till något annat. Exempelvis en pälskudde.
Mina katter trampar på en kudde i fuskpäls.
Kanske kan du lägga kudden vid halsen och placera kattens tassar på kudden när det börjas trampas.
Varför inte stänga dörren till sovrummet när du ska sova? Jag skulle inte få en blund annars :) Min katt "mjölktrampar" också på halsen, hakan och gärna också på brösten, men jag håller klorna korta så det är bara mysigt och gör inte det minsta ont. Jag älskar det! Hon brukar också trampa på samma vis på en lurvig pläd vi har, kan stå så i flera minuter och mjölktrampa på filtar. Hon togs INTE för tidigt. Jag fick henne som foderkatt när hon var 9 mån. Hon är bara väldigt kelig. Håller man bara klorna korta och sovrumsdörren stängd så är det bara jättecharmigt. Jag älskar henne för det :)

Han kan ha tagits för tidigt. Bara för att de är 12 veckor är det ingen magisk gräns att de är "klara"
. jag hade kvar en kattunge till 16v. först då ansåg jag att han var redo att lämna sin mamma.
Så för hans del kan det varit för tidigt
Stäng till sovrummet, det gör vi. (inte alltid)
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Kan tyvärr inte stänga in till sovrummet då vi bara har en 1a!! Kan ju inte ni veta men bara så nu vet nu!
Ja, jag får ta å köpa eller leta redan på nån kudde eller så som är pälsbeklädd :)
Har börjat de senaste nätterna att ta bort hans tassar men att han får ligga kvar och mysa på kudden och det verkar gå bra och han accepterar det men han vill ju gärna försöka i tid och otid att trampa och även försöka snutta lite…men har örhängen nu så det går inte lika bra!
Inatt kom han 4 ggr och försökte trampa…en gång gömde jag mig under täcket…då låg han på kudden bredvid mig sen när jag tog bort kudden :)
Sen kom våran andra katt 2 ggr och skulle, som hon brukar lägga sig på magen på mig och sova/mysa :) Men hon väcker en alltid först med lite kel genom att putta på handen så man ska klappa henne. Sen ger hon sig och somnar på magen…..
Men vi kanske ska flytta snart och får då ett sovrum så vi ska väl försöka med att stänga in till sovrummet då! :)
Tack för era svar!
Det är synd att det blir så, ett problem med att man tr ungarna redan vid 12 veckor..
ja bara för att man får enligt lag ta ungarna vid 12 veckor betyder det inte att man måste det… :)
ok… men stäng in kissarna på natten i badrummet.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....