problem katt / nutri calm
Hej
Min ena katthona Michiru har kissat lite varsatanns i lägenheten nu i över 1 år. Båda mina katter var helt rumsrena sen plötsligt började någon av dem kissa framför dörren i hallen av någon anledning. Verkar som den andre också började och båda kissade där hela tiden. Har nu rivit upp, sanerat och lagt nytt golv och min lilla tös har slutat helt i och med det. Men inte Michiru. Hon har istället forsatt i hallen men även börjat gå på sängen. Den hinner bara torka efter tvätten så är hon på den igen. Har testat massor av knep och inget hjälper och jag ger snart upp. Jag vill inte behöva göra mig av med någon av dem hade saknat dem så fruktansvärt, men har hört andra berätta om katter som fått knäppar och de gick inte att få dem att sluta :(
Alla tips är välkomna. Läste här om Nutrik Calm och det har jag inte testat än. Är det någon som vet var man får tag i det?
om du googlar på det så kan du hitta det. OCh har du testat att tvätta med Dettol eller Alsolsprit? Eller Dax från Apoteket? Ättika? Citron? Sängen tyder på otrygghet eller UVI.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Ättika och citron har jag testat men inte de andra. Ska testa dem också :) tack för tipset.
Ja hon kissar mest i sängen när jag har varit iväg, vilket jag är en del period vis, men bara över en natt. Då brukar min far eller bror komma och titta till dem och ge dem mat. Flängandet kommer att sluta till våren när vi flyttar så det är bara en period nu. Men jag måste ju kunna åka iväg någon gång. Har lämnat dem hos min far några gånger nu, bland annat när golvet byttes och där kissade hon endast i badkaret förutom lådan då. Hoppas på att flytten kanske kan hjälpa bryta beteendet och kanske bara ska försöka härda ut tills dess.
Jag gogglade på nutri calm men hittade ingenstanns direkt att köpa det… finns det inte i Sverige kanske?
Det tyder på otrygghet, hon saknar dig. Så stäng sovrummet om du är borta. OCh hallen….Hur är det om du lägger ut plast där? De där lukterna försvinner inte bara för att man byter golv. För oss ja. MEn för en katt som har ett superluktsinne, så sitter det i.
ska finnas på djuraffärer enligt vissa länkar på Google
Jo fast jag la nytt undermaterial och längst ner var en gammal plastmatta som var limmad som sören så den fick vi inte loss….. men rengjorde med bra medel från djuraffären sen lackade jag plastmattan för att kapsla in allt övrigt. Bytte även alla lister för säkerhets skull. Hon kissar på plast också, har lagt ut skydd för golvet nu som jag lätt kan byta.
Tyvärr får dem vara i köket om jag är iväg då jag har en stor etta, men inte möjlighet att stänga om mer än badrum och kök :/ men som sagt blir förhoppningsvis flytt till våren till större så tänkte även ha två kattlåder då.
Är kanske som du säger och då blir det nog bättre när jag flyttat och inte har allt det flängandet längre. De mår nog bra av större bo yta också. Kommer troligtvis dela med min bror så det kommer oftare vara någon hemma så då känner dem sig kanske tryggare.
ja men de lider inte av att vara i kök och badrum när du inte är hemma. och just det, två katter…. två lådor… det kan lösa många problem…