för tjock
Hej
Jag har tagit över två underbara kissar, men den ena av dom är för rund.
dom är båda bonnkatter, med olika kropps typer, men den yngre är helt klart för mullig. Inte fet, men mullig. Dom är båda kastrerade. den mulliga är 2 år
Hur ska jag göra för att den ena ska kunna banta lite. Dom äter ju samtidigt.
Ska jag bara ha framme mat den stunden som katterna äter? För dom har haft framme hård mat hela dagen.
Hur ska jag få till det så att den smala katten inte går ner i vikt..
Vilken mat rekomenderas när en katt ska banta.
Han leker och skuttar och är inte stilla, så det beror inte på att han är stillsam.
Jag är ny med det här med katter, så jag behöver verkligen hjälp.
mvh
Mahre
Vad äter dom för mat?
Om du väljer ett fullvärdigt foder med hög proteinhalt och låg kolhydrathalt så kan både den smala och tjocka katten äta utan begränsningar. :-)
Jag ger mina katter Orijen och rekomenderar det starkt! Drygt, billigt och med naturligt innehåll. Jag köper mitt foder från foderbilen.se och får det levererat gratis till dörren. (Bör dock inte ges till fiskallergiska katter.)
#1 utan begränsningar?
#2 Jag menar alltså fri tillgång. :-P
#3 Fast skulle jag göra det här hemma trots att jag har orijen skulle Sheri antagligen bli ännu tjockare än vad hon är idag :P Så tror inte riktigt det funkar med alla kissekatter. Fast jag kan gå med på att det är helt klart lättare att hålla hennes vikt under kontroll efter att jag bytte till Orijen :)
Jo, visst ska man vara observant vid fri tillgång. Men enligt vad jag läst mig till så återgår de flesta katter till normalvikt när man byter till ett foder med hög protein- och låg kolhydrat-procent
#5 Jag tror det kan funka för många katter. Om man inte har ett matvrak :) haha. Så lite koll får man nog ha ändå.

Ok.
Jag behöver alltså inte hålla isär dom vid mat dags, eller ta undan efter dom ätit. ??
Mahre
Vad äter dom idag?

Mjau hårdingar, varierade sorter. dental och hår mm. sedan äter dom 50g friskis mjuk mat
mahre
#9 Vad menar du med "dental och hår mm"? Jag skulle hellre satsa på Eukanuba än Orijen. Jag tycker att Orijen snarare har ett konstigt än naturligt innehåll. Jag skulle rekomenderav dig att välja en mjukmat som inte innehåller spannmål eller socker istället för Friskis. Exempelvis Bozita, Mjau eller vissa smaker av Icas egna, tror det är burkarna med färs.
Har man mer än en katt får man räkna med att övervaka deras måltider och om den ena behöver gå ner i vikt får man ge den katten mindre mat. Jag lägger upp portioner till var och en av mina katter alltefter hur mycket de behöver äta. En tjockis får mycket lite mat, en som varit tjockis har gått ner och får nu lite mer, en har varit borta i tre månader och då gått ner i vikt för han verkar inte klara av jakt som förut så han får nu extra mycket och extra fet mat, lite laktosfri grädde, rå äggula, mellanmål och samma gäller en annan av mina katter som också behöver gå upp efter att ha varit på rymmen i två månader. Varje katt har sin matplats och de får olika mycket och även olika sorts kött för några vill inte ha vissa köttsorter. Ända tills alla har ätit färdigt övervakar jag måltiden så att ingen stjäl från någon annan och så att alla äter upp sin mat. Vi har det ganska trevligt under katternas måltider.
Det finns ingen anledning att ha mat stående framme utan i stället ge missarna mat två eller möjligen tre gånger per dag.
#11 Det låter bra :) Jag blir bara lite nyfiken på hur du går till väga för att få alla att äta upp sin mat :P
Jag har ju lärt mig hur pass mycket var och en vill ha. Tjockisarna får inte så mycket förstås. Om någon smiter iväg utan att ha ätit lyfter jag tillbaka katten till sitt fat och talar vackert till katten, tar lite i sänder i min hand och det brukar ta slut med lite lirkande. För det mesta tar det slut direkt utan att jag behöver ingripa. Men de får inte en enda matbit mellan målen utom sådant som de jagar ute.
Nu när sommaren är slut sitter för det mesta mina 12 katter på sina respektive matplatser och äter samtidigt. Ganska gullig syn.

Jag undrar, för katterna äter lite, sedan kommer dom tillbaka och äter lite till.
När ska jag ta bort maten då.
Så du har olika platser för katterna att äta på?
Jag ser ju att dom inte tar mat från varandra, just när dom äter, för det hade hon som hade dom innan lärt dom, men inte sedan när dom lämnar maten. och dom står sida vid sida, fast inte på samma tallrik.
Dom får en lite skvätt laktosfri mjöl, men jag kan ju inte ge den ena och inte den andra.. Jag brukar ju så klart inte ge den mulliga lika mycket..
Sedan är det ju så att dom saknar sin matte, så det känns ju ledsamt att ge den ena men inte den andra. Lägger jag nu för känslor i detta?
Jag menar, mot hår bollar, För innekatt och med dental bitar, mot karies.
Jag läste att Purena ska vara bra, men det är ju friskis.
Är friskis inte bra och varför?
mahre
Katterna har vant sig att få mat på bestämda platser. Jag stänger in mig i tvättstugan medan jag lägger upp maten och när jag öppnar dörren kommer de som en buffelhjord och går till sitt ställe. Några äter på en bänk i tvättstugan, två äter på tvättmaskinen En äter på ett litet bord där hon också tycker om att ligga och sova, en äter på golvet, en äter på diskbänken i köket osv. När de lämnat sin matplats och i alla fall ätit minst hälften så tar jag undan maten och lägger plastfolie över den innan jag ställer in den i kylskåpet men det blir inte så mycket som blir över. Om det är inte är så att någon av katterna verkligen behöver extra mat så blir det inte mer mat förrän vid nästa mattid. De får mat mellan 8 och 9 på morgonen och mellan och 8 på kvällen. Är det någon behöver mer så går just den katten och jag in i tvättsugan och stänger dörren om oss medan vederbörande får äta i fred.
De två av mina katter som behöver gå ner i vikt brukar för det mesta få lite av något som är mer svårtuggat för då tar det dem längre tid att äta och alla har ätit klart ungefär samtidigt.
du kommer få massa olika råd här o sålla bort och välja är inte lätt. eftersom dom är vana med fri tillgång tycker jag du ska följa första rådet. fri tillgång av ett bra fullfoder, finns för t ex innekatter, kolla olika märken typ: orijien,ekubana,royal canin, james wellbeloved..
ge endast det och färskt vatten. kroppsbyggnaden är oftast olika på olika katter oxå så ett tips är att väga regelbundet.
S*Winsnes Wilda

blomdfire.
Ja det verkar vara väldigt olika uppfattningar om hur man ska göra.
Och ja, dom har så olika kroppsbyggnad så det är lite lustigt att se. Min smala, är inte smal, men fin, stor och lång, stora tassar. medans lillemannen är kort i benen och litet huvud, små tassar men som sagt rund om magen
Konstigt att dom är så olika i pälsen oxå, en är sååå mjuk och en är sååå sträv. Men dom är mycket vackra små kissar.
mahre
låter jättefina båda två. ta råd av vet o gå lite på magkänsla. trots allt du som lever med dom o känner dom bäst
.
S*Winsnes Wilda
Min ena katt väger också lite för mycket. Då tog jag henne till veterinären och vägde henne och så fick jag ett bra foder. Det är hills m/d. Dem sa ju hur mycket jag skulle ge henne och så. Mina katter har alltid haft fri tillgång till torrfoder och dem äter även mjukmat då min ena katt har tandsjukdomen forl. Så jag kände att det var omöjligt att ha koll på hur mycket hon åt. Eftersom vi aldrig haft speciella tider när dem får mat på torrfodret. Så jag låter dem ha fri tillgång på fodret medans dem får mjukmat också när dem är hungriga. Och trots det så har hon gått ner i vikt. Och jag tycker inte det gör så stor skada på dem andra två katterna att ha det fodret också. Då min ena katt bara äter mjukmaten och min andra katt äter både och. Och då skadar det inte henne att ha ett bantar foder också så hon inte går upp i vikt genom att äta både och. Och min tredje katt som också äter både och går ner i vikt och det gör säkert min andra katt också. Men det hade behövts lite på henne också :). Hade jag varit i din sits med bara torrfoder så hade jag nog gett dem varsin skål med olika foder. En bantar foder till bantar katten och en vanlig till den andra. Men om du vill ha fri tillgång så hade jag nog blandat båda foderna i en skål.Och ge något extra till din smala katt så den inte går ner i vikt. Eller bara ge bantar foder och något mer till din smala katt så den inte går ner i vikt. Det var svårt detta när det bara gäller foder. Men önskar dig lycka till :)

Ja tack för alla råd, jag ska försöka att summera och se vad som passar herrarna bäst.
Den knubbigare av dom har vi litet smeknamn på, då han alltid kommer om något prasslar, och så stoppar han näsan i allas påsar, så nu heter han "går det att äta" hehehe
han är så himla söt.
Härligt att dom kan krypa in i ett hjärta så…
mahre