Allergi
Som det ser ut nu kommer jag flytta ihop med min kille till sommaren. Problmet är bara att han är astmaallergiker.
Jag vet att det finns luftrensare och div medel att smeta på hem&kisse. Men hur skadligt är det eg för en astmaallergiker att utsättas för sin allergi (om vi antar att dessa medel inte tar bort allergin helt)?
Min pappa är också astmaallergiker och hans sambo läkare, enligt henne är det så att ju mer man utsätts för allergin desto värre blir det, och tillslut kan man få en allergiattack och det finns de som varit så allvarliga att folk dött.
Riger ma till sjuka säger dom bara "gör dig av med katte". Och att iget av de där medlera tar bort fara. För mig är det ju ite så ekelt såklart, vill udersöka alla alterativ.
Att ta antihistamin varje dag för att leva med sitt djur, hur skadligt är det?
Jag är så kluven, vill absolut inte påverka mi pv:s hälsa egativt.
Jag är ite ute efter historier att "det fukar om ma vill", jag vill mer ha kokreta exempel me framförallt folk som är kuiga iom området, som vet vad det för med sig för kosekveser på lågvarig sikt.

Jag själv kan inte förstå valet att flytta ihop med en allergiker… Det kan vara att för alltid leva utan djur… Menmen, andra tycker annorlunda.
Jag har hört om akupunkturbehandling mot allergi. Kolla upp det! Finns säkert fakta om det på nätet och på hälsokliniker.
Jag tror det beror lite på hur pass allergisk man är. Jag vet en som är allergisk men som trotsade sin allergi. Efter 1 år med sin hund så blev det en rejäl allergichock som gjorde att hon fick bli inlagd på sjukhus ett tag.
Jag har en annan kompis vars allergi är mycket bättre idag än tidigare och nu har hon många djur och det funkar nästan problemfritt.
Hur bra det går tror jag beror mycket på hur pass allergisk man är. Sen kan säkert luftrenare och sådant hjälpa till.
jag är allergisk och har astma, Jag förösker låta bli att ha katterna i sovrummet. och jag tar mina mediciner regelbundet som jag ska och är jag frisk och kry klarar jag mig rätt bra. Ena katten kan jag inte hantera alls, så det undviker jag så mycket jag kan.
Men Städa så ofta som möjligt och kolla upp petalcleanse prudukter det har för pälsvård, luft och möbel och kläder. en hel serie.
Visst det är värt ett försök då man reagerar olika på olika individer.
kan inte han bo med dig ett tag och se hur han reagerar?
ivärsta fall måste du kanske oplacera katterna om du bestämmer dig för att ni ska bo ihop.
Det blir ett tråkigt val du måste göra, bo med kissarna och vara särbo eller bli sambo och oplacera kissarna :(
Vet inte om jag gett dig nån hjälp men du är välkommen med yttligare frågor.
Jag var ihop med dea herre ia jag skaffa katt, så gjorde vi slut, så skaffa jag katt, och u är vi ihop ige på allvar. vissa saker väljer ma ite :)
Tar ha allergipiller så käer ha ite mer ä att är ha vakar är ha lite sorig. Det fukar ju på kort sikt, fråga är hur hälsosamt det är för hoom?
Om vi (jag+katt) skulle vara hos hoom e helg, skulle allergeera sitta kvar i has hem då efter det?
#3, vad är det för medicier du mear?
mi kille tar så där blåsrej regelbudet morg+kväll o ässpray+piller vid behov. ite märkt att det skadar dig i låga loppet?
är vi flyttar ihop ska jag köpa e 2:a så vi slipper ha katte i sovrummet, u vägrar ha sova åaastas ä has bröst.
plaerar att ha bar o med dea ma så särbo är tyvärr iget alterativ.
tack för ditt svar, bra med å som vet själv av erfarhet!
ja det mediciner hans läkare gett honom. Min läkare harskrivit ut en allergitablett, bricanyl och pulmecort mot astma.
men jag har ju även andra allergier som t.ex damm och pollen så jag msåte äta allergitabletter året om för att förebygga. och pumecorten förebygger min astma.
Jag har hört att tar man in ett djur kan ta ta upp till 10 år innan alla spår av djuret försvinner. Men jag tror inte att det tar 10 år för en allergiker att kunna bo i sin bostad efter att man sanerat. Men alla är vi olika. Min kusin kunde inte bo i den lägenhet som han flytta till och det visa sig att hyresgästen före den som bodde innan honom hade haft katt och hund. Kan inte inte säga hur många år det var personen bodde där, var inte allt för många dock. Men han kände av det och fick lov att byta bostad. Men han är otroligt kännslig och har fått tagit sprutor för det. Har din man en extrem katt allergi kan han ta sprutor för det men det är inte helt smärtfritt när det gäller bivärkningar om jag försått allt rätt och jag tror inte man får ta dom om man har katt, dvs dom vaccinerar bara folk som verkligen behöver och inte dom som skaffat katt och inser att dom är lite allergiska.
Men det är en jungel med hjälpmedel.
Antar att du redan vet att du minskar allergener i pälsen med bara vanligt bad upp till 70-80% (om jag minns rätt)
så om jag var du skulle jag testa att bada mina katter, använda petal cleanse och eventuellt införskaffa en luftrensare och sen låta honom testa att bo hos dig…
petal clease har som jag skrivit tidigare flertalet produkter som även rensar luften i rummet, och som man kan ta bort allergener från textil och kläder, googla så kan du läsa mer. Många är väldigt posetiva till petal clean och ajg vet att det funkar på min pojkvänns lillasysters hund. varken hon eller jag känner av hunden och nu kan hon sova med sin hund, vilken hon absolut inte kunde förut.
det är ju värt ett försök! :)
ah, har läst att bara torka av missen (yes, nu funkar min n-tangent :D) med blöt trasa minska allergener.
hur ofta badar/torkar du dina?
bebisen har blivit badad massa ggr redandå han gillar att busa i kattlådan! eller kombinationen vatten+kattsand.
Ca en gång i veckan. det beror på hur deras hud och päls är. Man måste vara noga med att se att pälsen itne tar sakda, att huden itne torkas ut o.s.v
det är oliak på olika katter. Men den katt jag minst tål kan inte bada så därför ska jag använda petal cleanse på henne
en sak förstår jag inte.. om "katt" sitter kvar i väggarna i 10 år, hur kommer det sig att det hjälper folk att bara använda petal cleanse, det tar ju bara bort allergen på djuret, inte i väggarna?
Det beror väll på hur allgisk man är antar jag…
sen finns det ju petalcleanse för luften och det också att köpa
sen får du väl testa? och som sagt djurfritt sovrum. och hålla på att bättre ett rent helvete än lite skit i hörnen. Röker han? Eller du? Sluta i så fall.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....