Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 15566 ggr
Draksak
0

Näringsrik mat till gammal katt?

Jag har en sjuttonårig katt som de senaste två åren tappat mer och mer muskler och fått större mage istället. Han äter inte med så stor entusiasm som han gjorde tidigare och verkar ha lite ledproblem och astma. Jag skulle vilja ändra hans diet till en mer näringsrik och lättsmält mat, så att det blir lättare för hans kropp att ta upp det han behöver.

Problemet är att dyra torrfoder för äldre kattor gärna ska vara "kalorisnåla" och innehålla spannmål, vilket jag tycker är galet att ge ett rovdjur. Jag ger nu MJAU blötmat till båda mina kissor, just för att den sorten inte innehåller något spannmål.

Då återstår att göra egen mat till kissen, men vad ska jag då lägga i? Jag har tänkt att kött kanske blir mer lättsmält för honom om jag tillagar det lite. Galen kattant som jag är så är jag beredd att stå i köket och skära upp "finmat" åt kissen, men är det någon som vet hur man får till en näringsrik och bra kombination av olika djurprodukter?

[Anunnaki]
1

Lite tips som min veterinär gett mig om kattpensionärer.

Lite fiskolja med Omega 3 i maten

Lite gurkmeja i maten ska kunna göra lite gott på flera sätt, finns i Glukosamin. Glukosamintabletter för katter finns och en del katter äter dem godis medan andra fnyser åt dem.

Rått kött är att rekommendera men för en gammal katt ska det vara mycket fett i maten för att på så sätt minska proteinintaget. Det hjälper njurarna. Blandfärs hellre än nötköttfärs, lite laktosfri grädde från kor ibland, någon klick osaltat smör men ge inte leverpastej för deen innehåller salt som inte är bra för katter öht.

Hawknestgrove
1

sen har du Hill´s A/D väldigt näringsrik. det har ett öknamn som säger mycket. Almost dead. det betyder att det rä precis den maten du kan ge en  gammal kisse, som behöver mycket näring.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Draksak
1

Tackar för svar! Av vilken anledning är blandfärs bättre?

Josefa
0

Fetare=energirikare

[Anunnaki]
0

Som # 4 säger så är blandfärsen fetare och dessutom är det kött från två olika djurslag och därförmindre ensidigt. Ge gärna katten också kyckling men kanske med ben när den är så gammal men komplettera maten med någon krossad tablett Kalciopos i veckan för att katten ska få i sig kalcium. Med rått kött får den i sig det för katter livsviktiga taurinet.

Cazzos
0

Idag så köpte jag Mjau blötfoder till min gosse (han är också 17, född -93) och jag gav honom en portion.

Hans mage brukar alltid "försvinna" efter en timme eller två, men efter Mjau så har hans mage varit rund ett tag…

Vet inte om det har något med matsmältningen o göra men han ser inte ut att ha ont (svårt att smälta maten??) och så. Tror bara att han blir tjock Tungan ute

Han är väldigt spinkig iofs, väger inte mer än ett mjölkpaket.

[Anunnaki]
0

# 6 Det är helt omöjligt att en vuxen katt väger som ett mjölkpaketet för ett mjölkpaket väger bara ett kilogram. En kattunge på 12 veckor väger 1,2 - 1,5 kg. Jag tog en gång hand om en uttrokad och utsvulten katta som då vägde 1,9 kg och nog inte hade klarat sig många dagar till.

Väg katten och se till att katten får ordentligt med hull om det går. Lite övervikt är inte skadligt för en så gammal katt men det är svårt för gamla katter att inte tappa vikt. Väger han bara 1 kg är han i mycket dåligt skick men jag tror inte att han ens skulle vara vid liv om han verkligen vägde bara 1 kg.

Hawknestgrove
0

en enkle regel är, att du ska kunna känna en katts reben, men inte dess ryggrad vid lite lagom tryck.

Hawknestgrove
0

en enkle regel är, att du ska kunna känna en katts revben, men inte dess ryggrad vid lite lagom tryck.

Cindy
0

Kan varmt rekommendera Eukanuba Senior! Den är till för just äldre katter som börjat tappa muskelmassa och rörlighet.

Vänliga hälsningar
Cindy

IceJossan
1

#7 Jag tror att #6 menade det som en metafor för "han väger nästan ingenting", precis som att man kan säga att någon som väger lite är lätt som en fjäder…..

Sammetskatt
4

#9 Klart man kan känna kattens ryggrad även om den har ett bra hull. Känner man ingen ryggrad är nog katten ganska ordentligt tjock anser jag.

IceJossan
0

Det beror nog väldigt på kattens kroppsbyggnad. Väldigt många normalviktiga katter känner man ingen ryggrad på, bara kanske om har lite hårdare tryck när man känner efter. Andra till och med lite tjocka missar kan man ändå känna kotorna på lite.

Sammetskatt
0

#13 Ja, så kan det ju vara :)

Hawknestgrove
0

vid relativt lätt beröring. det är i alla fall vad jag fått höra förut. Sen finns det katter som är slanka. det är bara så. Min Arne är ju sån, önskar han vore lite maffigare, men han är en lättviktare. ca 4-5 kg.

Sammetskatt
0

#15 4-5kg är stort enligt mig :P 3-4kg är perfekt :) Fast det beror självklart på hur katten är byggd, jag gillar katter som är slanka och små till växten liksom, alltså inga "maffiga" katter :)

[Anunnaki]
0

Min superslanka Aruru väger 4 kg fast det är svårt att tro det när man bara tittar på henne. Lika är det med hennes dotter. En vuxen hankatt ska nog väga 4 kg - 5 kg. TS skriver att katten inte väger mer än ett mjölkpaket och en liter mjölk väger mycket nära 1 kg.

Sammetskatt
0

#4 och #5 Fast enligt mina sökningar på livsmedelsverket så är fläskfärs kaloririkare än blandfärs ju. Griskött är ju kaloririkare än nötkött över lag.

#17 Vikten är självklart inte viktig bara katten har "fin figur". Som många andra skrivit tror jag inte att hon bokstavligt menade att hennes katt väger som ett mjölkpaket, men mager är han ju, det är väl grejen med inlägget.

[Anunnaki]
0

Visst är fläskfärs kaloririkare än blandfärs men med blandfärs blir det kött från två djurslag. Nötfärs innehåller väldigt lite kalorier. Ger man kycklinghjärta kan man ju samtidigt ge lite fläskfärs. Till nötkött kan man servera en rå äggula för att få upp fetthalten eller arbeta in lite osaltat smör alternativt servera lite laktosfri grädde i en separat skål.

Draksak
0

4-5 kilo stort? Min kisse vägde 7 kilo som ung och frisk femtonåring med musklerna kvar. Det är en lagom stor kisse! =)

Sammetskatt
0

#19 Ja, jag köper att det kan vara BÄTTRE att ge blandfärs som kommer från två djurslag. Men ovan stod det som argument att det var kaloririkare, så det var det jag reagerade på.

Cazzos
0

#7 Han är en väldigt liten men lång katt. Han kanske väger något halvt kilo mer än ett mjölkpaket men han är verkligen inte normalviktig.

IceJossan
0

Cazzos: Lägg gärna in ett par bilder på honom: En rakt från sidan och en rakt ovanifrån.

Tasspuls
0

#22 Som ett 1½liters mjölkpaket ;)

Cazzos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#23 Jag har en bild från förr… Vet inte om den duger Skrikandes

Men låt oss inte gå OT efteråt Tungan ute

Tasspuls
0

#25 Oj så söt! :) Var han lika mager då som nu?

Hawknestgrove
1

ja vilken lite plutt… JAg tycker förstås, att en hankatt, som Arne och väger 4-5 kg är litet. HAde gärna haft honm lite  maffigare. Men han får väl vara som han är. HAn mår bra än så länge i allafall och är 11 år