Katten spyr?!
Min 2-åriga steriliserade kisse har aldrig spytt (vilket jag tyckt varit konstigt) men nu har hon spytt 9 ggr på 2 dagar! Hon verkar pigg som vanligt i övrigt och har god aptit, så jag undrar vad det kan vara?
Jag är van vid att min andra 9-åriga katt spyr då och då, så jag blev inte så överraskad av detta. Min man är däremot panikslagen och vill ta katten till akuten med detsamma.
Vad tycker ni? Har ni några tips eller förslag?
Är det bara vätska? Eller är det hårstrån i "pölen"?
Undersök varje spya, om det är hår i så är det ingen fara men se till att hon dricker mycket vatten!!
Hej!
Nej, det ser inte ut att vara några hårstrån i spyorna. De består av halvsmält mat (ger nästan bara torrfoder till kissarna). Katten dricker ok, gav henne precis lite vatten med druvsocker utifall hon skulle behöva lite energi…
Om jag var du skulle jag nog ta katten till veterinär. Om katten plötsligt kräks 9 ggr på 2 dagar och innehållet i spyorna är halvsmält mat så skulle jag oroa mig för sjukdom. Du säger att din katt är frisk i övrigt och som vanligt, men varför vänta tills katten är märkbart sjuk, då blir ju bara besöket hos veterinären mycket jobbigare för den.
Tack sammetskatt! :-) Jo du har helt rätt, "better safe than sorry"….
Min 9-åriga katt började spy oftare för ett år sedan och jag tog henne till veterinären. De tog en massa prover, hittade inget fel och rekommenderade foder för känslig mage. Sen jag bytte foder har hon inte spytt alls. Men tyvärr kostade proverna hos veterinären 2800 kr… Vad gör man inte för sina sötnosar?
En katt visar inte sjukdomstecken i första taget, instinkten säjer dem att då blir de lätt ett byte.
Mysteriet med kräkningarna är löst! Idag såg jag mask i pälsen runt ändtarmen på katten….och bandmask kan leda till att katten spyr (utan att det syns i spyan). Så nu ska jag avmaska båda kissarna!