Kastrerad hankatt
Kastrerade min hankatt för ca 2 veckor sedan. han var då ca 2,5 år gammal. han har alltid varit väldigt kräsen med lådan och om han anser den var för smutsig eller fel Kattsand så har han valt kissa någon annan stans. men sen hittade vi en Kattsand han verkligen älskade och han slutade då att kissa utanför lådan. sen blev han kastrerad för då ca 2 veckor sedan och nu kissar och bajsar han ÖVERALLT utom i lådan allt från sängen till rätt ner på golvet i bokhyller ja överallt. är de vanligt? vad kan jag göra för få honom sluta för gillar inte rikrtigt hans små "överraskningar"
Köpte något medel i djuraffären som skulle få honom att inte vilja kissa där längre har testat det och de hjälper inte ett dugg och de är samma Kattsand och mat som innan kasteringen så ingenting som ändrats mer än att han då blivit kastrerad. är de något tillfälligt eller kommer vi få ha det så här?

Hm, det låter inte kul… Jag vet tyvärr inte riktigt vad jag ska tipsa om annat än att testa att byta låda. I och med att han var nykastrerad så gjorde det väl ont där bak, så kanske förknippar han lådan med smärtan? Så testa att byta kattlåda.
Någon annan får komma med ytterligare tips och funderingar!
ska jag ställa lådan på något annat ställe eller kan jag ha kvar lådorna där dom står och bara byta till andra?
inte ett dugg kul bara idag har kan kissat i sängen 4 ggr känner jag måste få en lösning på det här.

Byt lådor och flytta dem en liten bit bara - det kan räcka att byta hörn.
Nej jag förstår det :( Lägg ett plastskynke över säng och soffa tills vidare! Det fick jag göra en gång när jag hade en liten jouris som intr trivdes som ensamkatt - sista dagarna kissade han i sängen, men lät bli när jag hade plast över. Tyvärr blev det väldigt svettigt därunder eftersom plasten håller tätt…
han använder sängen på dagarna när ingen är i den på nätterna när vi sover där använder han golvet/bokhyller ja vad som egentligen de som är närmast känns det som. vart kan man få tag i ett plast skynke? börjar även bli rädd för han ska förstöra golvet då vi har obehandlat trägolv och blir otroligt lätt fläckar på det.

Tja, jag vet inte vad jag ska säga mer :/ Hoppas någon annan har fler tips!!
Förresten: Har det hänt några förändringar i familjen på sistone? Påhälsning av andra djur, barn, någon han inte gillar eller som inte gillar honom? Får han för lite uppmärksamhet? Är han avundsjuk på att någon får mer uppmärsamhet/annat än honom? Möblerat om? Ny familjemedlem/någon familjemedlem som flyttat ut? Byte av kattsand/låda/mat? Har ni "förstört" någon av hans favoritplatser? Har någon i familjen varit stressad/arg/olycklig? Är han missnöjd som innekatt/får komma ut för lite? Är han understimulerad? Verkar han otålig/rastlös/orolig? (Ja, detta är kopierat från det jag skrev i ett annat inlägg om kisseribeteende)
Försök komma på om det kan vara något som stör honom i hans eget hem!
Plastskynke kan man nog köpa/få lite varstans. Fråga på byggvaruhus, snickerier och så. Plast finns överallt - är det dammigt/skitigt kan man ju spola/torka av det, så det är ju inte så snuschligt vad för plast det är. Ett som täcker sängen bara.
han har alltid varit inne katt så att han nu efter kasteringen skulle vilja vara ute ser jag som ganska liten chans..
men däremot har de hänt en hel del på katt antalet senaste tiden tar i perioder emot kattungar som behöver flaskmatas och av 7 stycken är de nu endast 2 stycken som är kvar. och förenågra dagar sen råkade en av mina egna vuxna katter ut för en otroligt hemsk olycka och finns tyvärr inte mer men han började kissa redan innan hon dog.
och är som person väldigt stressad av mig och har alltid många bollar i luften så det är inget som är ovanligt för honom.
han är en otroligt lat katt och alltid varit så han värkar inte varken rastlös eller understimulerad i stort sätt omöjligt få igång honom han vill kela hela tiden och är värrre än någonsin med det kommer och krafsar på mig när jag sover för få uppmärksamhet och ska sova under täcket vilket han normalt inte alls vill.
förövrigt kan jag inte komma på något som ändrats.

Kanske kan det vara så att han har haft det lite jobbigt när du haft kattungar, och att det i och med kastreringen helt enkelt rann över? Och det kanske inte precis blev bättre när hans kompis gått bort :/ Att du är stressad kan även det påverka honom - han kanske är van, men nu när det hän så mycket på en gång kanske han är förvirrad och eftersom matte stressar så blir han uppstressad också, utan att han vet varför.
Om han är svårbusad och bara vill kela, så ägna honom mycket mer uppmärksamhet för att kela. Morgon, middag, kväll, och däremellan (ja alltså så mycket som möjligt när ni är hemma). Visa att han är viktigast av alla katter (eftersom det är han som verkar ha problem med något).
Justja, jag vet att folk vid sådanahär tillfällen föreslår veterinärkoll för att utesluta urinvägsinfektion! De brukar då kissa överallt men helst inte på lådan eftersom "lådan gör ont", men vad jag hört verkar det mest vara kisseri på fel plats, inte att de gör nr2 överallt utom på lådan. Men absolut, ring veterinär imorron och fråga! Protestkissande/bajsande kan ju mycket väl ha att göra med smärta/sjukdom (katten kan tycka att det är enda sättet att berätta att något är fel), så en veterinärkoll kan vara på plats för att se om han har ont/besvär någonstans.
Det är såååå svårt att sätta fingret på vad det kan vara… Det gäller att luska :/
han är faktiskt den som utåt sett gillat kattungarna mest då de är han som sover med dom och han som tvättar och myser med dom.
första 3 kattungarna flyttade samma dag som han kastrerades undertiden han fortfarande var sövd sen flyttade en till några dagar senare och då hade han inte börjat med kissandet och bajsandet än utan strax efter fjärde kattungen flyttade började det och sen flyttade den femte strax efter och för 5 dagar sen dog hans kompis så han har fått vara med om mycket sista tiden när de gäller förändring med kompisar men gör ju också han kan få mer tid då dom är färre men Pelle som han heter har alltid fått mest uppmärksamhet då han är så otrligt kelig och alltid ska vara med är man vid datorn ligger han i knät, sover man ligger han hos än och sover, tvättar man ligger han i handfatet undertiden ja han är med mig överallt. är desutom hemma hela dagarna normalt då jag pluggar på distans så tillbringar väldigt mycket tid med honom. och då han är mammas lilla plutt så har han alltid blivit bortskämd vet man egentligen inte borde ha men han är favoriten här hemma och är väl för han är den som alltid är med mig följer mig som en skugga.
men om de är förändringarna som gör han blivit så här kommer det gå över och vad kan jag göra för det ska gå över?

Separationsångest kanske?! Hans barn flyttar ifrån honom :P
Om han har separationsångest brukar bästa boten vara att ge personen, eller i detta fall katten, något annat att tänka på - nya kattungar kanske? Om inte uppmärksamhet hjälper så kanske det är nya skyddslingar han "behöver" för att vara nöjd. Jag vet inte, jag har slut på idéer, tyvärr! 
känner tyvärr att mina 3 vuxna och dom 2 kvarvarande kattungarna är precis lagom just nu då jag närmaste månaderna kommer få en hel del extra att göra.
får testa flytta lådorna och lägga plast på sängen. kommer du på något mer är de otroligt välkommet. så testar jag med vetrinären imorgon och håller tummarna och tår de är något så enkelt.
har en fråga till också aldrig kastrerat hankatt förut och något jag reagerade på är att sover inte katten riktigt när man gör det? och varför syr man inte ihop efteråt? måste ju vara som gjort för infektioner.

Nja det är ett så enkelt och snabbt ingrepp så katten får djupt lugnande istället för att sövas. Kan däremot tänka mig att de känner det till viss del eftersom de inte riktigt sover… Såret är så litet så man syr inte, det läker så gott som alltid helt utan problem, ofast har det börjat läka ihop på ett par dagar.
hela beteendet verkar underligt. Tycker att du ska ta en tid hos vet, för så ska det inte vara.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
vetrinären hade inte tid denna veckan då det inte var akut (inte hennes säng han använder som toalett). så några tips för få han iaf minska över helgen?
vetrinären hade inte tid denna veckan då det inte var akut (inte hennes säng han använder som toalett). så några tips för få han iaf minska över helgen?