Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3103 ggr
Mandusius
0

Vad ska man ha för ras?

Nu börjar det bli på tal med egen lägenhet som är stor nog för att ha katt :3

Men vet inte om man ska köpa två hederliga huskatter eller om man kanske ska kika på lite raskatter.

Är ju själv väldigt förtjust i "vild"kattsraserna som bengal, ocicat osv. Men jag anser att en tvåa blir nog lite som att klättra på väggarna för dom.

Skulle vilja ha lite erfarenhet av folk med olika raskatter:)

Mvh Amanda

Är även medarbetare på Dokumentärer :)

tuska
0

Ocicat och Bengal är inga "soffkatter"  De är livliga till tusen och mycket ska hända i deras liv för att de ska vara nöjda.

Har en Oci som är 13 år, en orolig krabat men härlig, enormt egen vilja har den "PisseNissen"

Signe-Jonna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varför inte en Norsk skogkatt? De fungerar utmärkt som innekatter.Glad

Mandusius
0

Funderar lite på norsk det gör jag :) Har en underbar hemma^^

Men det skulle även vara kul att testa någon ras man aldrig har haft:)

Mvh Amanda

Ilya
0

Om du vill ha en hundliknande kompis så säger jag ragdoll. Underbaraste kattrasen jag träffat.

Kronängens
0

Jag säger norsk skogkatt! De är underbara och trivs inne. De håller sig mestadels på låg- och mellanhöjd, om du förstår vad jag menar. Men det finns ju fler raser om du ville prova något annat.

tuska
0

# 3 Testa siames eller orientalFlört

Josefa
0

Jag håller på huskatter. Det finns så många sådana som behöver hem. Finns i alla färger och former. Och temprament.

tuska
0

visst är huskatten goa, gör ett besök på något katthem och du vill ta alla med dej hem.

blondifire
0

fast testa e kanske fel ord. en katt lever ju länge Flört

S*Winsnes Wilda

Signe-Jonna
0

Man får nog fundera innan vilken typ av temperament man vill ha på katten, vissa raser är ju väldigt livliga av sig medan andra är mer lugna.

EddaM
0

Ja se hur du är själv är som person o välj en katt som är likadan, vill du leka mycket välj en lekfull kattras o är du en soffpotatis så välj en lugn ras =)

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Mandusius
0

Siameser älskar jag men jag tycker dom är något pratiga x'D Eller snarare så hörs dom väldigt bra o.O

Jag är nog lite av en blandning och so det ser ut just nu så kommer jag vara hemma massor!

Då jag har valt att plugga distans och kankse inte behöver vara i skolan mer en en gång i veckan. Funderar mycket på kathem men måste bara övertyga min sambo x'D Han vill ha kattunge men jag tar det som väljer mig :)

#4 Men Ilya hur är en Ragdoll som katt? Har aldrig stött på en så jag har ingen erfarenhet av dom :)

Mvh Amanda

IceJossan
0

Jag tycker ni ska ta hand om en hemlös kisse som ingen familj har :)

Katthemmen har även kattungar. Dock är det inte alla katthem som adopterar ut kattungar som ensamkatt, de (och jag) rekomenderar två likasinnade lekkamrater. Men om ni vill ha en kattunge, så välj en som verkar passa om ensam kisse och vars aktivitetsbehov stämmer överens med vad ni kan erbjuda :) (En väldigt fartfylld katt behöver ofta en lekkamrat för att inte bli understimulerad och frustrerad)

Fördelen med att ta katt ifrån katthem är att där finns alla olika personligheter samlade! Man behöver inte välja ras för att hitta katten som passar, eftersom huskatter finns i oändligt många varianter :)

Mandusius
0

jag vill ha två katter så det är inga problem men är lite sugen att ha en vuxen och en kattunge kommer nog inte ha ork med 2 kattungar så då är det skönt med en vuxen katt som kan uppfostra den lilla^^

Mvh Amanda

Cazzos
0

Européer är jättefina kattraser, intellegenta (stavning?), sällskapliga och busiga.

Själv så har jag en Europé hemma och han är hur underbar som helst. Kyss

Men som sagt, ju mer du spenderar tid med din katt, desto mer tam blir den. Skrattande

Mandusius
0

:D dom har jag sett men inte tänkt på^^ Ska läsa om dom lite;)

Mvh Amanda

Ilya
0

#12 Ragdoll.ifokus. Kika in där!

Cazzos
0

Förresten, har du funderat på sphynx? Jättefina katter men en aning dyra.

Kan du berätta lite mer om dig själv och hur din fritid ser ut osv, jag kan en del om kattraser så jag kan ge dig några exempel Flört

Mandusius
0

har faktiskt en halvsphynx där hemma;)

Kan själv mycket om kattraser men har inte mycket erfarenhet av dom :)

Är personligen lite sugen på en rex katt ^^ Men de är nog lite över budgeten :)

Mvh Amanda

spiritedaway
0

#19 Fast en rexkatt kostar ju ungefär lika mycket som dom flesta andra raserna.

Josefa
0

Kan nan verkligen få tag på halvsphynxar? Trodde att sphynxuppfödare var noga med att det inte avlades okontrollerat på deras avkommor.

Mandusius
0

Det hände en lite olycka hos en av mina mammas kompisar:P

Hon hade en spynx hane som gick på p-piller. Och honan hon hade hatade honom. Och kastreringen var redan planerad till två veckor senare på spynxen. Men honan började löpa och tog det första bästa hon hittade och det var ju som sagt han.

Så min halv spynx är oplanerad men helt underbar ändå :D kan försöka hitta en bild på henne och lägga upp här:)

Mvh Amanda

Mandusius
0

Nu tror jag att jag vet vad det blir^^

Det blir nog huskatt :) Tänkte jag skulle höra av mig till karlskronas katthem efter att man har flyttat:)

Mvh Amanda

IceJossan
0

#23 Jaaaa, bra val SkrattandeCool

Mandusius
0

:D

Mvh Amanda

frodie
0

Jag har 4 katter här hemma :) 3 blandraser och 1 bondkatt. Bondkatten är den mysigaste,han är som en liten människa! Han är otroligt kelen, hoppar upp i ens knä så fort man sätter sig, kommer mjauandes ute på gården när man ska hem,stryker sig på benen,  ligger på ens huvud/bröst när man ska sova ;) O kommer mjauandes när man vaknat o vill ha mat. Jaa han är för underbar. Men det är ingen direkt vacker katt

Mandusius
0

Det är insidan som räknas;)

Mvh Amanda

Signe-Jonna
0

#19 Hur är pälsen på en halvspynx? Har den helt vanlig päls? Vill gärna se bild på den katten, vore intressant.Glad

Mandusius
0

Den har kortare päls en en huskatt, men hennes bror har en huskatts päls faktiskt.

Men hon har ändå längre päls än en rexkatt :) Hon är strävhårig. Så hon ser ut som en spynx med päls men jag ska se om jag ahr en bild på henne någonstans annars kommer jag fixa en så snart som möjligt :D

Mvh Amanda

Mandusius
0

Hittade en bild på henne som kattunge :)

Mvh Amanda