Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1901 ggr
rebelme
0

ni som har ute katter

hur länge brukar era katter vara "borta" utan att ni ser den?

hur lång tid brukar de ta innan ni blir oroliga?

Är de olika på sommar och vinter?

rebelme
0

på sommaren brukar våran katt va borta en månad sen ser man den en sväng å sen drar den iväg å fortsätter äventyren.

på vintern däremot så får mna nästan tvinga ut den.

ibörjan blev jag orolig efter typ 1-2 veckor men min sambo kunde ibland se katten när han var ute å jagade å sen lärde man sig hur den funkade.

IceJossan
0

Efter ett dygn börjar jag bli orolig. Mina katter (hos mina föräldrar) har alltid kommit hem varje kväll, de ska helst inte vara ute på natten.

Okastrerade hankatter brukar dra iväg på strövtåg, men det förekommer även bland kastrerade katter och även honkatter. Jag vet katter som brukar vara borta någon vecka eller två varje sommar. Inte helt ovanligt att de flyttar till sommarstugegäster över sommaren, för att sedan flytta hem igen på höstkanten.

Har din katt försvunnit, eller varför undrar du?

[Anunnaki]
0

Det beror på vilken av katterna som det är. Några blir jag orolig över om de är borta en natt medan andra är normalt borta en vecka på sommaren. Men här på landet finns det lador med hö som katterna kan använda när de är ute på vift. Så har vi Smirre som så gott som varje dag går 2 km bort och aldrig skulle komma på tanken att gå hem själv. Det blir 4 km bilåkande så gott som varje dag.

Doll
0

Mina kommer och går under dagarna, dom säger till när dom vill ut.

Men det är inte helt ovanligt att min hankatt är ute över natten, på morgonen så sitter han och väntar på att få komma in.
honkatten är bara ute under dagen och kommer in över natten, men hon sitter oftast bara på balkongen och solar eller spanar.

Är det något behöver jag bara ropa på dom så brukar dom oftast komma in eller visar sig på gården så jag vet att allt är bra.

På vintern totalvägrar dom om det är för kallt eller för mycket snö. Det är då fönsterbrädorna är populära att ligga på.

rebelme
0

#1 min katt har jag typ sett 5 dar sen i juni.. så ibland blir man riktigt orolig.. men samtidigt vet vi att han ä en riktig liten jägare så mat ä de nog ingen brist förn.

han brukar som #4 komma om man ropar men inte ens de på länge men bor ju på landet så nåt trevligt ställe har han nog allt hittat..

IceJossan
0

#5 Okej, ja vissa är ju sådana.

Om jag var du skulle jag skriva ut och sätta upp lappar lite här och var (butik, skola, dagis, busshållplatser och andra ställen där många ser) över stooort område, så att folk har en chans att se att den kissen har en ägare ifall han skulle uppehålla sig hos någon familj.