Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 8011 ggr
jullan92
0

innekatt jamar vid dörren

Min lilla tjej är 17 veckor, har haft henne sen hon var 11v.

Nu för bara kanske två veckor sedan, har hon börjat jama vid ytterdörren. Kan tillägga att hon var stallkatt som liten, och kunde gå ut ganska ofta.

Men när vi väl har tagit ut henne en sväng, så dagen efter blir hennes små kattskrik så otroligt hjärtskärande så man undrar ju om jag ens borde ta ut henne då det verkar bli värre när hon fått vara ute?

Vad kan det bero på?

tuska
1

Att upptäcka nya saker är spännande för en kattunge, en innekatt kräver massor av sin ägare. 

Har du en balkong som är in nätad kan hon sitta där och spana på det som rör sej utomhus.

Cazzos
0

Hon kanske är för ung ännu men hon löper kanske? Eller ska de vara äldre än 17 v. tills de blir könsmogna? Honorna dvs

line84
1

#2 Hon är nog för ung för att löpa.

Hon kommer vänja sig vid att vara innekatt. Det gäller att ha tålamod. Aktivera henne så mycket ni kan och att näta in balkongen är inte fel!

IceJossan
0

Antagligen vet hon att det finns mer att upptäcka utomhus (framförallt n är ni nu tagit ut henne en sväng), och så länge hon inte har roligare inomhus så kommer hon vilja ut.

Gör allt ni kan för att ge henne mer än tillräcklig stimulans inomhus. Bygg kojor, byt hennes leksaker regelbundet så att de inte blir tråkiga, spring runt med lakan, involvera henne i sängbäddningen, skaffa stort klösträd eller bygg själv, spika upp en matta på väggen i anslutning till hyllor hon får vara på, lek med fjädervippa, öva hjärngympa (lär henne tricks, konster och knep), göm godis i toarullar/äggkartonger som hon får pilla ut, skaffa aktivitetsboll (går ut på samma sak som toarullar och äggkartonger), näta in balkongen/ett fönster…

Det finns massor att göra för att få henne att ha kul inomhus och inte vilja ut hela tiden.

Sen är det nog en viktig milstolpe här… Ska hon förbli innekatt eller är det tänkt att hon ska bli utekatt sen? Om hon ska vara innekatt, så bestäm redan nu hur ni ska ha det: Ta ut henne i sele minst varje dag, eller inte ta ut henne alls. Man kan inte räkna med ett mellanting där… Vissa katter nöjer sig med att komma ut nån gång i veckan, men risken är enorm att hon ska ut heeeela tiden, och om hon inte får som hon vill han hon börja protestkissa (det är tyvärr väldigt vanligt).

Om ni ska ta ut henne i sele så har jag läst en rekomendation i en annan tråd: Ta aldrig ut henne genom dörren, låt henne inte förknippa dörren med utomhus. Ta istället på henne sele och sätt henne i transportbur, gå ut, och släpp ut henne ur buren. När ni ska in så ska hon åka transportbur då med. Låt henne aldrig gå ut och in genom dörren = då slipper ni tjatandet vid dörren.

Jag själv har aldrig testat detta, men det låter i mina öron som en smart lösning!

Hawknestgrove
0

tycker jag också låter väldigt smart….. Hon  slutar om hon blir ignorerad. Sen sak du itne vara hundra på att hon inte k'nner av sitt kön….. Finns stackars katter, som  är i den åldern som din som blivit betäckta….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

IceJossan
0

Precis, det KAN vara så att hon börjar bli könsmogen. Det är väldigt ovanligt att de blir det så tidigt, men det händer.

Hawknestgrove
0

ja kisse är alltså drygt 4 månader. OCh vi vet ju att kattstackare kan bli mammor vid 6 månaders ålder, således betäckta vid 4……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

jullan92
0

Näta in balkongen ska jag göra, och en kattkompis kommer till jul..

Jag ska försöka få råd med ett stort klätterträd, dock lite ont om pengar till det nu..

Men jag har ju inte alltid tid att ta ut henne varje dag, det blir nån gång i veckan i så fall. Men när balkongen blir innätad kanske det inte är så hemskt att bara få vara ute i sele en till två gånger i veckan?

Hon är och ska förbli innekatt! Glad

IceJossan
0

#8 Då tycker jag att du ska köra med transportburmetoden när du tar ut henne. Annars kommer du ha henne skrikandes vid dörren varje dag…

Du behöver inte köpa klösmöbler för flera tusenlappar. Bygg ett själv! Stammar från nersågat sly kan du säkert hitta i skogarna omkring dig, klä den sen med matta eller nåt, och träplattor går att få tag i billigt! Fråga på snickerier eller så om du kan få/köpa några skivor billigt.

IceJossan
0

Tips på hemmabygda klösmöbler! Vissa är hemmabyggda, man får bläddra lite :)

Detta är ändå det bästa kattträdet, haha: http://data.lustich.de/bilder/l/18615-katzenbaum.jpg