Min katt spyr varje gång han äter..
Hej,
Kan börja med att säga att min katt är inbokad hos veterinären i morgon för kontroll, men jag skulle ändå vilja veta om det är någon som känner igen symptomen som min kära hankatt har.
Lite snabb bakgrunds fakta:
- Han är 8 år och kastrerad.
- Han har alltid hårat väldigt mycket och har sedan han var liten haft "kräkmage". (Spyr lätt).
- Han slänger alltid i sig maten, trots att han inte har någon konkurrens om den.
- Han har aldrig klarat av att äta torrfoder, utan har alltid spytt upp dom hela på en gång. Därför har han alltid fått "kladdmat" på burk istället och det har gått bra.
- Nu har han den senaste tiden börjat spy upp maten allt oftare och dom senaste dagarna varje dag. Det går ca en kvart till en halvtimma efter att han ätit, sen spyr han. Trots att vi ger honom miniportioner.
- Var till veterinären och köpte specialmat för känsliga magar, men det hjälper inte.
- I övrigt är han precis som vanligt, leker, gosar och verkar inte ha ont någonstans. Hans aptit är det heller inget fel på.
Och han har ingen feber.
- För 1,5 år sedan behandlades han för urinsten. Det fick han efter att jag förskte byta ut kosten till ett nyttigare foder. Så efter det var det tillbaka till "kladdmaten" igen.
Är det någon som känner igen sig? Är så nervös att det ska vara något allvarligt som inte går att bota. 
Tacksam för svar.
/Cecilia
Foderallergi? Stop någonstans i tarmarna? Pågrund av hårboll? Inflammation i tarmen?
Det är dom sakerna jag kom och tänka på direkt.
Hoppas det går bra hos vet!

Tack för ditt svar.
Jag hoppas att det ska vara något lindrigt.. :/
Återkommer i morgon efter mitt besök hos veterinären.

Ja nån tarminflammation eller liknande kan det ju vara. Eller foder allergi, du kanske skall testa med barf? Lycka till o jag hoppas att din misse blir bra =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Har tänderna kollats? Tänker om han har ont i tänderna och därför sväljer maten utan att tugga.
Min Moritz spyr i perioder dagligen och han är kollad hos veterinär men inget fel hittas.
Han är också 8 år och kastrerad. Han har FORL och har opererat bort 8 tänder men han spyr lika mycket ändå.
/Maria

EddaM - Tack, ska definitivt testa med Barf. Läste lite om det nyss och det verkar ju jättebra. :)
Josefa - Har påpekat det tidigare gånger som vi varit hos veterinären, men ingen har sett något konstigt på hans tänder. Han verkar heller inte ha ont i dom. Det är verkligen ett frågetecken för mig..
Bumbleboo - Vad jobbigt att dom inte vet vad som är fel med Moritz. Men så länge han mår bra så får man väl vara glad. Kan dock tänka mig att man känner sig rätt hjälplös emellanåt.
Har tid hos veterinären vid lunch i dag. Jag hoppas att dom kan hjälpa oss då så min Rasmus slipper det här.
/Cecilia
#6 Hoppas veterinären kollar kreatininvärdet, så det inte är njurarna som spökar, Då blir kissen lätt illamående och kräks.
Häller tummarna för dej och din kisse idag.

#7 Tack snälla, det ska jag verkligen be dom att kolla.
Är livrädd att det ska vara njurarna. Har googlat runt på nätet och det är ju ingen upplyftande läsning precis. :(
är kreatininet 500 kan det gå att ändra kosten Sämre är det om det överstiger det värdet. enl, min veterinär
Fick ta bort en 7 årig kisse i juli. för njurkollaps, Den tunnade ur i hullet fort. Förloppet blev hastigt, Katter visar inte sjukdomstecken förrens det är långt gånget, så du är säkert ute i tid med din misse.
Det finns special foder till alla olika diagnoser på djur, så känn inte att det är kört om du får en diagnos på kissen som inte är så upplyftande.

# 10 Det hoppas jag verkligen att jag är. :/
Beklagar att du fick ta bort din lilla kisse.. Och 7 år, det är ju ingenting. :(
Hur gick det?
Vänliga Hälsningar Lina

Var i dag hos veterinären med min lilla Rasmus. Dom tog tempen, blodprov och röntgade honom. Han var jätteduktig. :)
Han hade ingen feber, alla värden var toppenbra och röntgenbilderna visade inget onormalt heller. Även hans tänder kollades och även dom såg fina ut. Fast att han bara äter "kladdmat" så hade han ingen tandsten överhuvudtaget, vilket veterinären blev förvånad över.
Jag är överlycklig samtidigt som det hade varit skönt att ha fått veta vad exakt det är som gör att han kräks.
Fick i alla fall ett recept på Pepcid. Rasmus fick sin första dos nu i eftermiddags och pepper peppar så har han inte spytt en enda gång efter det. :)
Håller nu tummarna att han fortsätter att må bra och att medicinen hjälper.
Tack alla för era svar. :)
Trevlig helg!
//Cecilia
Skönt att det inte va nå stora fel på din kisse, hört att många katter blivit återställd av pepcid när dom kräks. För mycket magsaft helt enkelt jag tror din kisse fått rätta hjälpen.
Kan vara så att Rasmus precis som min Cissi är lite för hång på maten och äter mycket på en gång. Är det blöt mat det gäller? Cissi har ofta krängt i sig all blöt mat på en gång. Det tar då inte lång tid förrän allt kommer upp. Jag har gjort så ett par gånger att jag ger lite i taget, då har det gått bättre.

Hej Cathy!
Det kan absolut vara så eftersom veterinären inte hittade något som helst fel på honom.
Ja, det är blöt mat (för känsliga magar) som han får eftersom han inte klarar torrfoder. Rasmus har spytt den här veckan också efter att han har ätit, (trots små portioner) men inte varje gång, så det verkar gå mot rätt håll i alla fall. *håller tummarna*
Direkt efter att han kräkts så äter han upp det igen (inte så fräscht precis, men han får i alla fall i sig maten..) och då går det bra och han spyr inte igen. Jag hoppas att det här ska gå över snart så man slipper oroa sig för honom samt att halka i resterna av en spya. ;)
Ja då får han i sig maten iallafall. Även om det vänder sig i den egna magen när ser det.Kan kanske vara ngt som kommer och går i perioder. Håller tummen för din lille kille.

Tack! :)
Man kan ju alltid hoppas på att våra små hjärtan en dag ska komma på att det är mycket behagligare att äta långsamt. :)

Tack! :)
Man kan ju alltid hoppas på att våra små hjärtan en dag ska komma på att det är mycket behagligare att äta långsamt. :)
hehe ja det hade besparat dem mycket. 

Har börjat testa en ny grej som verkar fungera. Peppar peppar.
Började ju med att mosa maten, trots att den redan var som puré, men trots detta kom maten upp igen efter en stund. Det jag märkte då var att efter att min katt ätit upp spyan så fick han behålla maten.
Därför har jag nu börjat blanda ut blötmaten med vatten samt mosa den så mycket det bara går vilket har gett resultat.
Vet dock fortfarande inte varför han kräks..