Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1563 ggr
Winta
0

Mjuka mat

Hej!

Jag har en fråga till er om någon tips man kan fixa mjuka mat för min katt som har ont i tänderna? Han fick sorts inflammation. Menar inte bara burkmat.

Han är ganska mager och jag försöker kolla reda på vad som är bra för hans mage o något mjukt mat som man kan ge än så länge.

Jag vill få tillbaka min gamla goa katt som man mindes med extra hull och välmåendet.

Tacksam för svaret!

donnacorleone
0

Varför inte burkmat? Är det inte mjukt nog eller vad menar du? För du kan ju alltid mixa den om han har svårt att tugga?

Tänker på typ whiskas bitar i sås nu.

[Anunnaki]
0

En rå äggula några gånger i veckan är bra för katten och behöver inte tuggas alls. Köttfärs som du petar sönder i små bitar behöver inte tuggas så mycket. Råkade köpa Mjau kattungemat som nästan rinner vid rumstemperatur. Lite laktosfri grädde om du vill höja energiinnehållet i maten.

Winta
0

Min katt har en känslig mage. Han tålde i allafall inte mjau burkmat. Han får diarre efteråt. Det enda som fungerar än så länge är Pussi men syns ändå att han "kräks" ibland. Så jag inte vet om det bara är tänderna. Får ringa veterinären igen och fråga.

Tack för era tips! ska prova fram o se vad som fungerar för honom. Bara gärna komma med fler tips i vidare…

MonicaLagerquist
0

Köp Hills A/D hos veterinärn.

Stolt ägare till tre La permer

Tasspuls
0

Jag brukar blanda mitt torrfoder med vatten, ½dl torrfoder+½dl vatten. Jag gör det dock för att kissen dricker så dåligt och hon vill nu inte alls äta torrfoder utan att det är blötlagt. Efter 20-30 minuter har fodret sugit upp vätskan och det är stora, mjuka och saftiga bitar som ligger i skålen :)

Min kisse blir också dålig i magen av Mjau, iaf den sort som finns på burk och innehåller kyckling (provade oxkött en gång och det gick bra).

Vad menar du med att det syns att han "kräks" ibland? Jag menar vet du inte säkert att han kräks? Och varför sätter du kräks inom citattecken?