En eller två kattungar ?
Då vi har bestämt att vi ska skaffa en kattunge, hade från början inga planer på det, men en vän till mig ringde om en 6 veckor gammal kattunge vars mamma tyvärr dog i en olycka. Nu är ungen hemma hos en amma, och allt går bra. Hon är nu 9 veckor.
Problemet är att vi har häst och är borta ett bra tag varje dag. Vi har skola, jobb & häst, men mellan 14.30 & 8.00 nästa morgon finns det i princip alltid någon hemma.
Det jag undrar är då ifall vi kan lämna henne hemma själv mellan 8.00 - 14.30 eller om det blir bättre med en kompis ?
Jag skulle skaffa två kattungar så att de har sällskap av varandra.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Låt ungen vara kvar hos amman tills hon är 12 veckor, hon kan börja med att vaccinera vid 9 veckor och vid 12 veckor ålder, At skaffa två katter är vad som rekomenderas till innekatter. att lämna en unge från 8.00 till 14,30 tycker jag inte är så man behöver oroa sej, men visst får katten roligare med sällskap så det blir givand för kissen, att få sällskap era jobb tider, helt klart.

Jag tycker att två kattungar är att föredra, helt klart. Jag skulle inte vilja sälja en liten till ett hem där den får vara ensam så mycket. En äldre katt som är van, javisst, men inte en sådan liten som kommer direkt ifrån mamma/amma. Skaffa två du så har de varandra när inte du är hemma, så är de ju inte ensamma.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
tack så mycket för era svar!
Vi ska nog göra det, får övertyga resten av familjen också. ;)

Lägg fram detta till familjen (från en som har erfarenhet av både ensamma kattungar och syskonpar)
En ensam kattunge kräver otroligt mycket stimulans och uppmärksamhet av sin familj, eftersom den inte har någon annan. Är den ensam hemma mycket så krävs väldigt mycket tid av er när ni är hemma för att katten ska må bra. Har ni det? Varje dag? Vissa katter klarar det riktigt bra att vara ensamkatt redan som liten och växer upp till mycket behagliga ensamkatter. Men jag vet väldigt många familjer som blivit fullständigt galna på sin kattunge pga att den kräver så otroligt mycket! Den hänger i byxorna, skriker dygnet runt, och att den i brist på annat att göra anfaller familjemedlemmarnas ben och armar som för att brottas. Några katter har lämnats tillbaka pga detta, medans andra familjer inser (och lyssnar på råd om att) kisse behöver en kompis, och har senare meddelat att kisse fått en kompis och att de har kanonkul ihop och har blivit behagliga individer! En ensam kattunge som trivs kan vara relativt enkel att uppfostra, eftersom den inte har några syskon som drar med den på rövartåg. Men en ensam kattunge som är understimulerad blir ett litet monster ;)
Två kattungar kostar såklart mer att ha än en, och ofta så blir de taggade av varandra när de busar - hittar en på ett hyss så hänger den andra på och gör det värre. Det kan ta längre tid att uppfostra 2 katter eftersom de som sagt triggar varandra, och de kan leva under lagen "det brorsan gör får jag också göra" vare sig brorsan får eller inte ;) Men en stor fördel är att två kattungar har otroligt kul ihop och har både närhet och lekkamrat till hands även när familjen är borta under arbetsdagarna eller behöver plugga ifred. Man behöver inte ha dåligt samvete bara för att katterna är ensamma hemma flera timmar. Även två kattungar kräver såklart väldigt mycket tid när familjen är hemma, men de har som sagt även varandra att ha skoj med när de är glada att familjen kommit hem.