Hur länge kan blötmat stå framme?
Jag undrar hur länge blötmat kan stå framme innan det blir dåligt? Och hur gör ni om ni köper en burk, står ju att man bara ska ha den i kylen i 2 dygn?
Sen undrar jag, om missen är kräsen och inte vill ha den kall (om den stått öppnad i kylskåp), går det bra att värma lite i micron?
Mitt tips är, att när du öppnat burken, slå över den i en pastpåse och platta till, så att det blir en tunn platta, så pass, att du kan bryta av lagom bitar för en dag. Att ha stående direkt i burken är faktiskt inte någon hit, även om du har lock på. Fick faktiskt lära mig det av en här inne, som jobbar med livsmedel. Sen lägg inte upp mera mat än vad som går åt på ca 8 timmar. Och det är alltid lite svalare nere vid golvet, men undvik att ställa skålen där solen kan komma åt.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
ah just u häller jag över i matlåda är jag hällt upp första omgåge.
ok, 8 timmar är ju ädå låg tid.. tycker de börjar se tråkig ut efter bara åra timmar!
jo men tänk så här. Du häller upp när du går till jobbet på morgonen. Sen hålelr det faktiskt så pass men du märker ju att ligger det kvar så pass länge, så har du lagt upp för mycket. OCh som sagt, frys in i stället! En liten pyttebit går ju ursnabbt att tina upp i micron!
Jag låter alltid maten bli rumstempererad innan jag ger katterna.
haha me jag lägger upp pyttelite.. käs som han bara vill ha det när burken är nyöppnad o iaf inte kall.
hur mkt värmer du, så den blir varm lr bara inte isig?
jobbigt att jag har matskålar av metall bara :/
men du har väl nåt litet kaffefat? och som sagt maten ska värmas till rumstemperatur. MEn för hållbarhet, om man tänker ekonomiskt och har en katt och vill köpa lite större förpackningar, då är det suveränt att frysa in i plattor och bara bryta bort så pass som går åt under en dag.
lägg upp på ett fat eller nåt och låt det stå framme ett tag. har maten bara varit i kylen så tar det inte så lång tid för maten att bli rumstempererad.
Hur länge kan kattmat stå framme innan den blir dålig? Jag kontrar med en motfråga: Hur länge kan du tänka dig att din mat står framme innan du äter den?
För lagad människomat finns klara regler från Livsmedelsverket som säger att mat som varmhålls får aldrig gå under 60 grader och den får varmhållas max två timmar men knappast aktuellt för katter.
När det gäller kall mat får den aldrig gå över +8 grader fram till dess att den serveras och så får man ju se kattmaten. Blötmat ska alltså inte stå framme alls utan det som katten eventuellt sparar ska in i kylskåpet på en gång. Har man värmt kattmaten lite i mikron gäller detta i än högre grad. Jag är tveksam om jag skulle ställa uppvärmda matrester efter katten i kylskåpet eftersom jag inte vill riskera att katten blir dålig i magen.
En nyöppnad kattmatsburk har förstås rumstemperatur och det som man inte ger katten på en gång ska in i kylskåpet såvida man inte fryser den som Gunilla tipsat om. Jag brukar frysa kycklinghjärtan och kycklingvingar i rätt stora plastpåsar så att det går att sprida ut dem och då kan jag senare ta så mycket jag vill och tina. Köttfärs fryser jag i bollar som jag har inslagna i lite plastfolie. Ganska många bollar i en plastpåse.
ja heja frysen!!! Den stora spargrisen. så mycket man kan ta vara på just när det gäller kattmaten i ställer för att slänga halvtaskiga burkar med mat….
Äckliga blir de också om man råkar glömma en i kylskåpet men då brukar jag slänga den i pannan så att äcklet får brinna upp innan jag lägger själva burken i burkåtervinningen.
Haha, jadu jag är inte kräsen när det gäller mat, så länge det smakar bra är det ingen fara. Så jag kan lätt ha middagen kvar framme över natten och äta den dagen efter.
Men jag är mer försiktig med kattens mat eftersom jag inte smakar på den själv.
#12 samma här!!!!
Jag skulle inte lägga upp mer än vad de äter upp på en gång. Katter är noga med maten och i alla fall i det här huset skulle maten annars bli stående till ingen nytta. Bättre att ha lite torrfoder framme om man blir borta längre än tills de är hungriga nästa gång. Eller så får de vänta, om det inte är mer än en normal arbetsdag eller så!
Hundar däremot äter gärna gamla äckliga saker…
.
problemet är att han inte äter på en gång när man ställer fram, han vill äta lite när han vill.
så om jag ställer fram på morg så kan han strunta i det ändå.
han har fri tillgång på torrisar också..
Ta bort torrfodret i flera timmar innan han får blötmaten. Ta t ex bort det över natten och ge blötmaten på morgonen. Han ska ju vara lite hungrig då!
hmm ja kanske inte ska ha fri tillgång.
han äter ändå inte så mkt av det.
Håller med # 16.
Här står blötmaten framme tills den är uppäten. Brukar inte ta mera än 12 timmar (maximalt). Jag tror katterna märker själva om maten är riktigt dålig och inte går att äta. Ibland vägrar våran lilla konsekvent att äta det sista blötmaten och då tror jag att hon vet att den nu har blivit dålig/torkat.
Det ligger framme max 12h. Ibland ater de lite av blotmaten till middag och sedan blir de upptagna med nagot eller sugna pa torrfoder och sa kommer de av sig. De ater alltid upp over natten. Minska dosen pa tallriken tills de ater upp allt ar ett gott rad, annars, i alla fall for pojkar. Har hort att flickor sma-ater mer.
Maten ar nog OK i flera timmar. Med tanke pa att katter slickar sig sjalva i rumpan och aven andra katter sa har de en betydligt okansligare konstitution an vi har. Om maten inte ar OK sa ater de inte. Det har hant och da slanger jag bort.
Ger man sina katter mat två alterativt tre gånger per dag och då inte mer än vad de äter upp på en gång så blir det inget småätande. Mina katter får mat en gång på morgonen och en gång på kvällen. De kan dessa tider för de brukar komma hem vid matdags och då är de hungriga. Den mat som eventiellt blir över tar jag undan och ställer in i kylskåpet med plast över. Jag kan se att de håller vikten bra för jag väger dem varje månad.
Att låta mat står framme i 12 timmar är verkligen inte att rekommendera.
12h ar max men det har jag gjort med alla mina katter och de har aldrig varit sjuka. Jag rekommenderar allla att gora som de kanner i den fragan.
.