Katter iFokus

Katter

Etiketter: avelgenetikuppfödning
Läst 2949 ggr
Sammetskatt
0

Hjälp hon löper, men vill inte bli parad?!

Hej alla kattälskare.

Jag är fodervärd till en katt, en ragdoll, som är ca 14 månader nu. Hon har nu löpt konstant i ca 1 månad. Jag ringde uppfödaren i slutet av augusti då jag tyckte att hon verkligen lyfte rumpan och åmade sig (dock inget jam). Uppfödaren hämtade henne och hon gick med hane ca 1 vecka utan lycka. Så kom hon tillbaka och det gick bara någon timme så höll hon på likadant igen, åmade sig, rumpan upp, vek undan svansen, rullade runt på golvet, slickade könet och ville liksom inte sätta sig på rumpan utan satte sig liksom på höften istället. Så jag ringde uppfödaren igen och hon hämtade henne samma kväll och hon var där några dagar igen, återigen utan lycka :( Här är jag nu…hon kom hem igår och direkt började hon igen…hon är uppi oss hela tiden, stryker sig och vill hela tiden visa rumpan mot oss och i övrigt är det samma visa som tidigare, fortfarande inget jam. Varför vill hon inte para sig och varför går inte löpet över? Kan hon komma av sig när hon blir flyttad härifrån? Är det hanen det är fel på (han är ung och ovan)? Hur länge kan hon löpa?

Jag är tacksam för tips och råd. Jag är helt förvirrad.

tuska
0

Kolla upp hennes livmoder med ett ultraljud.

Det skulle nog lyckas bättre om hanen kom till honan, försök med det efter du kollat hennes livmoder

Sammetskatt
1

#1 Varför ska hennes livmoder kollas?

tuska
0

Om hon ständigt visar löpbetende, kan det bli strul eller vara strul.

blondifire
0

kan vara så att hon inte gillar den hanenGlad..prova med o ta dit hanen annars får nog uppfödaren se sig om efter alternativ. har vänner som haft samma problem vilket försvann vid byta av hane.

S*Winsnes Wilda

Katti
0

Men att hon ständigt löper indikerar ju att något kan vara fel, så jag tycker absolut att man bör kolla upp det innan parning (eller försök till parning). Löp utan ljud har jag inte varit med om, tvärtom brukar det vara ett himla liv på löpande honor (speciellt när man vill sova…).

Börja med att prata med en veterinär tycker jag. Helst en som är specialintresserad av katter och deras reproduktion.

Sammetskatt
0

#5 Men det är ju första löpet så innen detta har hon ju aldrig löpt. Uppfödaren tror att hon bara har svårt att komma igång ordentligt, alltså att hon inte kommer in i höglöp.

Hawknestgrove
0

ja och  rätta mig om jag har fel.. Man ska  inte flytta på hanen. det är trots allt han som ska fungera prickfritt och inte får ha några störande moment i första hand. Osäkerhet är ju ingen hit bland killar, det vet vi ju?Flört

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Katti
0

Även om det är så så tycker jag att det är bättre att hon i lugn och ro får komma i balans och ha i alla fall ett normalt löp innan hon paras (för man vet ju faktiskt inte om det är normalt förrän det är över!).

Uppenbarligen är hon ju inte tillräckligt intresserad nu. När hon är det är jag övertygad om att hon kommer att skrika också!

Hawknestgrove
0

ja det trror jag med. hon är helt enkelt inte redo än…

Sammetskatt
0

Ja, jag får hålla koll på henne under veckan. Om hon fortfarande lyfter rumpan och flyttar svansen till helgen och ändå inte kommit i höglöp så är det nog dax för uppfödaren att kolla upp henne.

Hawknestgrove
0

helt klart……

tuska
0

Jo då det går att flytta på en erfaren hane han är då inte blyger, de vill förståss ha ett eget rum så de kan härja fritt.

Honan tycker jag ska löpa någon gång innan en hane släpps på, man kan kolla honan om hon är motaglig genom att "dutta" hanflatan mot könsöppningen, då blir man fuktig på handen hon ska då vara redo för den tilltänkte.Flört

Sammetskatt
0

#12 Hanen är tyvärr inte erfaren. Jag har "duttat" handen mot könet vid ett tillfälle och då var hon fuktig och då ringde jag uppfödaren och kissen fick träffa hanen samma kväll. Då kanske det är hanen som inte får till det då…?

tuska
0

Ja då kan det faktiskt vara hanens fel, det är "knöligt" för nybörjare. Han kanske inte är mogen för kattflickor ännu.  Honan ska vara så löpig att hon krälar och trampar med bakbenen.   Det är inte lätt det där.Glad

Har hankattsägeren andra katter så att han har visat att han ev. är parningsvillig genom att bita dem i nacken och fjäskat för dem, hanen gör sånna försök fast honorna är kastrerad.  En del hanar kan vara jättesena.

Hanen tar tid på sej och ofta vet inte nybörjar hanen i vilken ände av honan de ska gå på.  Bäst är om en av dem varit med förr.

blondifire
0

#14 har rätt sen kan man se liknande beteende hos äldre bekväma hanar. #8,nej dom behöver inte skrika under löp. jag har honor som löper tyst,det där är en myt.

S*Winsnes Wilda

Katti
0

En sån hona tycker nog min man att vi ska ha Glad. Men det vanliga är ändå att de skriker en hel del och sammantaget med att hon varken slutar löpa eller tar emot hanen så tyder det på att löpet inte är normalt.

Mona22
0

Det är första löpet för henne, hon vet nog inte vad som händer. Vi väntade till 3e löpet innan vi parade Tyra.
Tror inte ni behöver vara oroliga. Bara försöka igen vid nästa löp.

Sammetskatt
0

Hon blir nu lugnare för varje dag med sin löpning. Hon lyfter fortfarande svansen, men är betydligt långsammare med att flytta svansen och hon ska inte längre nödvändigtvis visa könet för oss och trycka det så nära våra ansikten hon kan :P Så löpet är nog i slutfasen nu. Får bara hoppas att hon löper snart igen då och att hanen hinner lära sig hur han ska göra under tiden.