Höga levervärden - vad var det som hände?
Våran lilla Saga kräks ofta - hon äter för fort och för mycket och älskar att äta gräs (!) - men söndagen den 22:a kräktes hon åtminstone sex gånger (men inga stora mängder). På måndan var allt lugnt igen - inga kräkningar, men på kvällen märkte jag att hon inte ville ha mat. På tisdan jag kontaktade jag veterinären. På onsdagen var vi inne och det konstaterades att hon led av förstoppning.Hon fick laktolos och så fick vi med oss Hills A/D och en spruta för att få i henne lite näring. Laktulosen hjälpte inte, så vi fick ge henne mikrolax för att få fart på magen. MEN Saga mådde fortfarande inte bra utan blev mer och mer håglös, så på fredan blev det ett nytt vet-besök. Nu togs äntligen blodprov och en ny röntgenplåt - hon hade höga levervärden 8,5 (vet inte vad provet hette), förstorad lever och tom tarm. Enligt vet kunde det röra sig om leverinflammation eller en tumör, och han valde att försöka behandla mot inflammation för att se om hon svarade på behandlingen. Så hon fick en B-vitaminspruta, samt antibiotika och kortison - och så mera A /D förstås. A och O, förutom medicineringen, var att vi verkligen fick i henne näring - annars var det inläggning som gällde.
Och hon piggnade till!! Natten till söndag började hon tigga torrfoder igen. Kom telefonledes överens med vet om återbesök nu i måndags. Levervärdet var nu nere på 0,95. Om jag fattade rätt så skulle normalvärdet ligga under 1,4 - så han gratulerade oss till en frisk katt och nu håller vi bara på med utfasningen av kortisonet. Men, jag känner mig som ett levande frågetecken. Vad var det som hände egentligen? Varför blev det så här? Finns det någon här som har varit med om något liknande?
Gunki
Har katten fått i sej nå olämpligt ? Det ger akuta leverproblem.
En av mina sålda kattungar satte i sej en talgboll som fåglarna skulle ha. Den fick kolosala höga levervärden och stog på ständig kontroll en tid efter detta. Allt normaliserades och katten mår i dag bra.

Jag har svårt att tro det. Saga är 11 år och vill i princip bara äta torrfoder. Vi har haft henne i 5 år och det tog flera år innan hon överhuvudtaget fick för sig att smaka på de andras mat. Det skulle i så fall va om hon fått tag i något olämpligt när hon tuggade gräs, men hon var bara ute på vår gräsmatta som vanligt den där söndan. Och det var inget konstigt med själva kräkningarna - hon var lika lite påverkad av dem som vanligt. De första på morronkulan definitivt foderblandade, framåt dan vattenfärgat med gräs och senare bara lite klart slem.
Min dotter trodde att Saga kanske drabbats av fettlever pga av sin matvägran. Kan förstoppningen vara orsaken till hennes kräkningar och bristande matlust? Frågan är då vad som orsakat den och hur vi undviker en upprepning.
Jag är orolig för att det ska vara stressrelaterat. Vi har nu fem katter i huset. En vecka eller så innan cirkusen började, kom drygt ettårige stödkatten Sammie tillbaka efter att ha vistats fyra månader hos min dotter. På vårvintern innan Sammie flyttade ut drabbades Saga av UVI och jag var lite fundersam redan då.
Gunki
Katter kan drabbas av anorexi -stressrelaterat.
En katt som svälter eller svälter sej själv får fett lever. kanske Saga vill ha en plats i hemmet där bara hennes mat serveras där hon får äta i lugn och ro samt att hon har en egen plats att sova på ger trygghet och minskar ev. stress.
Förstoppning ger kräkningar.
Flytande parafin för djur finns att ta till om du misstänker förstoppning, men det är inte så man ständigt ska ge sin katt det.
Det är svårt när katten bara vill ha torrisar de ska ju dricka mängder av vatten för att inte få förstoppning eller bli allt för hårda i magen.
Hoppas din kisse får vara frisk nu, allt talar för det när levervärdet gått tillbaka.

Tack för ditt stöd tuska!
Saga är en speciell katt och skulle antagligen trivas bra som ensamkatt. Hon har aldrig velat äta med de andra utan får sin mat serverad uppe i en hylla i sovrummet. Däremot är det alltid någon som passar på att äta upp det hon lämnar i skålen. Normalt är hon matglad med en tendens att vräka i sig för mycket så att det kommer upp igen. Dessutom är hon mycket förtjust i vatten - helst rinnande, men hon har godtagit en skål placerad uppe på handfatet, så numera slipper jag att bli väckt mitt i natten för att jag ska sätta på vattenkranen. Tom nu när hon matvägrade drack hon vatten.
Vad det gäller sovplats är det också lugnt. Nätterna tillbringar hon som regel tätt intill mitt huvud. Ofta ligger en av gammelkatterna på andra sidan om mig, men det är accepterat sen flera år nu. Dagtid ligger hon på lite olika ställen - det går lite i perioder med favoritplats, men hon verkar inte bli störd av de andra vad gäller detta.
Jag funderar däremot om hon kan känna sig störd när det gäller själva toalettbesöken. Vi har dubbla toaletter och har kattlådor i båda för att ge en chans till privatliv. Brukar dessutom ta med henne när jag går på toa, så att hon definitivt får va ostörd den stunden.
Flytande paraffin - skulle man kunna ge det förebyggande typ en gång i veckan för att undvika fortsatta problem?
Jag skulle ge det om du tror hon ständigt är hård i magen, det smörjer tarmarna, men man få ha i tankarna att de då inte tar upp den näringen som dom ska.
Att ge laktulos dagligen kanske är bättre det gör att gammla tarmar arbetar. Det är något som ofta ordineras till människan som har dåliga tarmrörelser.

Nej, det tror jag egentligen inte. Hon har alltid fast avföring, men det har aldrig tidigare varit några bekymmer. Men jag har inte säkert sett att hon bajsat på sistone, vilket gör mig lite nojig. Jag får väl avvakta lite. Hon är iallafall pigg och pratig och allmänt krävande nu - med andra ord sitt vanliga jag.