Förvirrad!
Hej!
Jag letar för fullt efter en mysig katt till sällskap. Jag är förstagångsköpare och är minst sagt förvirrad av allt jag läser och hör. Var på gång att köpa en katt idag - skulle åka och titta och eventuellt ta med mig katten hem. Katten i fråga var 50 % norsk skogskatt och 50% okänd. 700 kr ville de ha, vilket jag ansåg var ett bra pris? Men vad vet jag. Katten var leveransklar - 12 v, avmaskad men ej vaccinerad eller besiktigad. I priset ingick kattlåda, lite mat, sand samt kattens favvoleksak. Allt detta lät bra i mina öron, jag visste ju inget annat.
När jag sedan gick till djuraffären för att köpa en transport frågade butiksbiträdet, som tur var, om mitt köp. Jag fick då veta att säljaren tyvärr lät mycket oseriös. Hon tyckte för det första att 700 kr var mycket för en ovaccinerad, ej besiktigad huskatt. Att man aldrig kan veta säkert vad en huskatt har för temperament - om det finns något fel i genetiken. Hon försökte istället sälja på mig sina egna heliga birma kattungar, för 7000 kr.
Efter att ha surfat omkring på nätet hela kvällen har jag nu kommit fram till detta: Att köpa huskatt är hur riskabelt som helst. Inga huskattsägare vaccinerar eller besiktigar sina kattungar före leverans. Att man inte bör köpa huskatt eftersom man då uppmuntrar uppfödningen av huskatter, när denna borde minska. Istället borde man satsa på en renrasig katt för 7000 kr.
Men jag vill inte ha en renrasig katt. Jag vill bara ha en liten kelegris som är mysig och go, som är nyfiken och pigg. Jag vill att denna ska vara vaccinerad 2 gånger, chipmärkt samt besiktigad. Men eftersom detta verkar vara någonting helt omöjligt, är det väl lika bra att ge upp och inte skaffa katt?
Eller? Någon som kan hjälpa mig???

Har du kollat med katthem eller liknande? Tror visserligen att de brukar vilja att man ska köpa 2 st så att de inte behöver vara ensamma..
På hittekatter iFokus kanske din lilla kelgris finns?
Men temperamentet vet man väl aldrig till 100% om man köper en kattunge. Renrasiga katter är inte kopior av varandra till personligheten =)
Du kan ju vaccinera och chippa själv?
visst finns det ansvarsfulla säljare m huskatter men tyvärr svårt o hitta. sök på omplaceringar,katthem m.m en raskatt behöver inte kosta 7000 men visst, mer än 700 kostar dom flesta..
S*Winsnes Wilda
Jag säger som Dorkiis, katthem id-märke, vaccinerar och kastrerar sina katter. Det som är bra med en vuxen katthems katt är ju att du kan se hur den är i temperament och personalen på katthemmen brukar vara duktiga på att para ihop rätt katt med rätt människa 
Vuxna katter säljer katthemmen ofta själva om katten inte har en bästa kompis som den absolut vill leva med.
Nu vet jag inte var du bor men bor du i sthlm så kan jag varmt rekommendera Kattvärnet.
Har varit jourhem åt dom och det är en seriöst och välskött katthem.
//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se
Det oseriösa i ditt fall är att uppfödaren säljer kattungarna för 700 kr, för att de sägs vara 50% skogkatt. Be att få se mammans stamtavla. Mycket möjligt att hon inte är en sådan utan en vanlig långhårig huskatt. Många oseriösa tar mer betalt för kattunga bara för att de har lite "renrasigt" i sig.
Sen kan du ju alltid be uppfödaren att vaccinera kattungen åtminståne första gången och samtidigt få den besiktigad och betala de hundralapparna extra som det kostar. Så vet du att kattungen inte är sjuk när du får hem den.
Visst ska du skaffa en huskatt om det är en sådan du vill ha. Jag för min del skulle hellre skaffa en sådan än en raskatt. Men jag skulle ta en hemlös eller fd hemlös kattunge så stödjer man inte alla kattägare som avlar okontrollerat på sina katter.
Josefa
du har tagit hand om massor av kattungar, hur säljer du dem ? ID vaccinerar med friskintyg ? Vad kostar en katt av dej ? Inget dumt menar jag.
Jag har koll över en hemlös hona som är tam och gosig mot mej, ser att hon har med stor sannolikhet tre 10 dagars ungar under en vedbod,i ett bostadsområde. Jag har räknat hennes använda spenar därför tror jag hon har tre ungar, igår följde jag efter henne hon visade mej vägen under vedboden och dit kommer jag inte under.
Det kanske är något du Emmaherdin vore intreserad av, en jätte go fin padda mamma med kull.

Säger som de andra. Kontakta ett katthem och köp en katt från dem. Då får du det du vill ha. Självklart kan man ju inte garantera ärftliga sjukdomar eller temprament men välj en som är modig och framåt och kelen. Idag föder jag upp Norska Skogkatter men har även en perser och en långhårig huskatt (hjärtat i mitt liv) men skulle jag skaffa mig en huskatt till så skulle jag absolut köpa en hemlös katt som behöver kärlek ?
Lycka till i ditt sökande o gå in på hittekatter iFokus o titta runt, där finns det mååånga som söker hem. =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Vart bor du?
Det finns ju en liten go huskattsflicka i mönsterås som är omhändertagen enligt alla konstens regler som söker ett eget hem…
Tjänstehjon åt Bröderna Bus
Ja om du vill ha huskatt så köp ifrån katthem :) då gör du ngt för att minska på antalet hemlösa katter, istället för att spä på det som ifall du köper en "blocketkattunge". Katthem har inte bara vuxna katter iutan brukar ha kattungar också. Inte alla, men många katthem säljer kattungarna vaccinerade, veterinärbesiktade och idmärkta till ett pris som är billigare än om du själv gör det!
kattungen Stina som FruFilur pratar om har "allt ordnat" och jag tror tom hon är kastrerad. Hon bor inte på ett katthem utan bor i stödhem, det är en jätteduktig och seriös tjej som har tagit hand om en hemlös katthona och hennes ungar via en förening.
Förresten finns det mycket tips och råd som förstagångsköpare och -ägare på
där står bla om katthem och tecken på att den som säljer katten är oseriös, men även om kattens mat, hälsa osv.
Måste hålla med om dom som tipsar om katthem. Då stödjer du inte någon oseriös avel utan hjälper bara en kisse som behöver ett hem :) Men var noga med katthem också.

Du borde absolut vända dig till ett katthem. Är det ett bra katthem får du en katt som är vacc, id-märkt, kastrerad och avmaskad. Kattungarna är inte kastrerade men oftast skriver man på ett avtal där du måste kastrera kattungen efter den fyllt 6 månader. Som sagt är det ju viktigt i dagens läge att kastrera sin katt för att oönskade kattungar inte ska bli fler.
Lycka till med kattköpet!
Jag håller faktiskt inte med om att man absolut inte ska köpa kattungar på Blocket. Jag och många med mig som tagit hand om hemlösa, moderlösa eller upphittade kattungar annonserar bl a på Blocket. Så det behöver inte alls vara bara oseriösa uppfödare som säljer där. Och det är katter som verkligen behöver hem. Faktiskt tom mer är katthemskatter, kan jag ibland tycka, eftersom katthemmen ändå kan gå ut och samla in pengar och stöd till katterna, på ett annat sätt än vad privatpersoner kan, just för att de är katthem.
Jag ser inget dåligt med att köpa katter på blocket heller. Det viktiga är ju hur personen som säljer dom är och katterna. Alltså att man får bra kontakt och känner sig trygg med säljaren och att katterna är friska och mår bra. Sen om man vill chippa och vaccinera så kan man ju faktiskt gå och få det gjort själv av en veterinär =)
700 kronor tycker jag inte är för mycket för en huskatt, vi vill ju höja värdet på katter och då ska man ta en ordentlig summa också så att det inte är hur lätt som helst att köpa en katt.
#14 Fast utan besiktning och att föräldrarna är testade så vet man ju inte direkt om katten är helt frisk.
och att sälja utan att vaccinera innebär ju bara en risk för kattungarna dessutom.
Men att bara ta 700 kr för en katt och bara avmaska höjer väl inte direkt statusen heller.
Men då kan man göra som någon annan förslog erbjuda lite mer för katten och få den besiktad innan leverans. Jag ville bara göra ett exempel på att jag tycker att man vissst kan köpa huskatter på blocket om man hittar seriös personer.
Nej det höjer väl inte statusen så men det minskar ju chansen för att någon oseriös ska köpa.
#16 Fast då är det ju ändå bättre om man vänder sig till ett katthem. Men visst det är en möjlighet.
Jo det kan säkert minska risken för det, men då är ju inte uppfödaren särskilt seriös istället.
Men det är väl ett val man måste göra själv helt enkelt.
#13 nej visst är det så! När jag skriver "blocketkatter" menar jag huskattungar som oftast inte är veterinärbesiktade eller vaccinerade etc, som är födda av privatpersoners katter, och som inte hade kommit till ifall ägarna hade kastrerat katterna.
Det är just dessa huskattungar som är ifrån "uppfödare" som jag avråder ifrån att köpa. Att köpa en fd hemlös katt tex är ju en annan sak
Jag köpte min lillgrabb på Blocket och det har jag inte ångrat en sekund. Han är en riktig myskatt, hinner bara sätta mig i soffan så har jag en spinnande kopis i knät.
Innan du köper katt, fråga, fråga, fråga. Berätta vad det är för personlighet i katten, fråga hur föräldrarna är och be dem vaccinera och besikta innan du köper katten.
Jag har båda en ras och huskatt och de är båda underbara, men huskatten är den som gillar att verkligen MYSA
. Tror att kattens temperament och personlighet har mer med individ än ras att göra, så det är ett lotteri även med raskatter.
Vill du ha en huskatt, så ser jag ingen anledning att låta bli att skaffa en katt. Som jag sa tidigare, FRÅGA, du kan inte fråga för mycket. Är det en seriös uppfödare, så ser hon/han det som något positivt att du är så intresserad.

#15 man kan aldrig vara helt garanterad att katten e frisk när man köper den. jag köpte min sista katt av KKS och han hade chlamydia.. jag köpte ju honom av fri vilja o visste att han precis avslutat en kur mot vad de trodde var kattsnuva.. men jag menar att man kan aldrig veta att katten e helt frisk.. tycker inte heller det e fel att köpa en katt på blocket..
#20 Jo men det jag menar att det räcker ju inte direkt med en bra kontakt med uppfödaren. En besiktning kan visa mycket.
Det är inte en garanti att en seriöst uppfödd raskatt är helt frisk heller. Men man ska ju vara noga med uppfödare ändå tycker jag, även om det gäller huskatter. Alternativt stödja ett katthem och ta emot en katt som behöver ett hem.
#20 En seriös uppfödare har sin hona avelsförsäkrad (doldafelförsäkrad) i 3 år. Det är ju där försäkringen kommer in om inte veterinären ser ett sånt fel på katten vid besiktningen.
Oftast har även uppfödaren ungen individuellt försäkrad från 6 veckors ålder till köparen tar över försäkringen på ungen.

Jag säger som så många andra: Kika efter ditt blivande hjärtegull hos katthemmen!
Personligen rekomenderar jag en vuxen katt bland annat av dessa anledningar:
• Katten har utvecklat sin personlighet, och du kan genom att hälsa på den och prata med ägare/jourhem/katthemspersonal avgöra om kissens personlighet faller dig i smaken.
• En vuxen katt är (oftast) "uppfostrad och klar", kanske bortsett från smärre "justeringar". Den har landat i sig själv och sin kropp, och har antagligen lärt sig att inte klättra på benen, hänga i gardinerna och att den överlver att vara ensam hemma ibland.
• Det finns många vuxna katter som föredrar att vara ensamkatter. Det är en sådan kisse du ska ha (antar jag) eftersom du söker en katt, och inte två. En ensam kattunge kan lätt utvecklas till en understimulerad/hyperaktiv, orolig och fruktansvärt krävande individ som lider av att vara ensam om du är borta.
• Alla individer har olika behov av sällskap och klarar sig ensamma hemma olika länge. De är olika aktiva, har olika intressen, olika olika vanor och ovanor, osv… Men bland vuxna katter kan man välja en som passar, alltså en med vad som för dig är lagom aktivitetsbehov, okej vanor, och helt enkelt en personlighet du gillar. Du kan alltså välja en katt som verkligen passar dig!
• Är du borta om dagarna? Ta dig an en katt som klarar att du inte är hemma nästan jämt. Kattungar kräver ofta otroligt mycket tid, och är enligt mig sällan lämpligt för förstagångskattägare.
• Hur ser ditt hem ut - är du rädd om inredningen? Skaffar man kattunge får man räkna med att få mycket förstört, både möbler, prylar, tapeter och gardiner om man har kattunge. Visst, många vuxna katter kan också förstöra, men där kan man ju välja en som passar i ens hem.
Visst är kattungar söta och charmiga, men tro mig, de är otroligt jobbiga ;)
Jag kan komma på mååånga anledningar till att du ska skaffa vuxen katt som passar dig, istället för kattunge som kan bli hur som helst när den växer upp :P