blod i avföring?!
Vid några tillfällen såg jag att avföringen var lite röd men var inte säkert på om det var blod elle inte. vad är det egentligen?
hon äter och bajsar som normalt. är ett år gammal och osterilisera.

Min ena katt var hård i magen och fick då lite blod med avföringen.Jag fick rådet att prova att lägga ett par droppar parafinolja i maten.Och det gjorde susen för min kisse.Men detb är nog klokt att rådgöra med en veterinär innan.
Ser det ut som färskt blod (mellanrött)?
Katter kan få det när de förstoppade, men även när de har diarré. En annan orsak kan vara analsäcksinflammation. Det ser man om man tittar vid analöppningen. Analsäckarna sitter på var sin sida om analöppningen och är du irriterade, svullna plus kan vara som lite blodiga.
Skulle det vara rikliga blödningar eller att det fortsätter under längre tid bör du ta kontakt med veterinären. Det samma gäller om katten blir påverkad och verkar sjuk. Misstänker du att det är analsäckarna som är inflammerade behöver de behandlas hor veterinären.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#2 Det är det som gör mig lite förvirrad! hon visar inte någonting som tyder på någonslag sjukdom. hon leker och äter och dricker som denska. Blodet finns bara i bajset. och det inte ren blod.
Kan det ha någonting med att öra att hon har blivit könsmogen? ( hon har ej heller visat några tecken på detta)
Kan du klargöra lite mera om analsäcksinflamationen är du snäll? Tack på förhand.

Jag har tittat på analöppningen också. Men den är varken svullen eller blodig! hmm jag förstår verkligen inte vad som har hänt.
Då bör du ta kissen till vet och både kastrera och undersöka på en och samma gång. OCh är hon ett år, så är hon könsmogen för länge sedan…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Mask i magen kan oxå ge lite blod i avföringen.
Precis… där har du en pioäng. MEn i samband med en kastrering, så kan man ju kolla upp ordentligt

#5 Ja jag är medveten om att hon är könsmogen förlänge sedan. Men grejen är att hon inte visar några tecken på detta.
men ta allt i ett svep då så får du veta. ta gärna med ett avföringsprov också…
Min katt hade också blod i avföringen under ett helt år och veterinären stod maktlös. I samband med kastrering/sterelisering så tittade vet. också på tarmarna. Hon fick ta kurer med medicin och börja äta specialkost från Hills.
Jag tror personligen att min katt var nervös och känslig för vilken mat hon fick. När allt lugnat ner sig och hon ätit maten ett tag samt sluppt den otäcka veterinären så blev hon bra..
Lugn och ro samt mat för känsliga magar är alltså mitt tips.