Kattsand!!
Tack till denne som tipsade om Kattsand som inte klumpar.
-Jag var skeptisk och trodde inte på att det skulle fungera luktfritt men faktist!
-Har frågat varje besökare om de känner att vi har katt och ingen lägger märke till det förutom den feta grå som ligger vid deras fötter och diverse leksaker, skålar.
Så här gör jag: Jag rengör med klorin var 14 dag och fyller på tjockt lager ca 5 cm sedan tar jag bort skiten varje dag ibland två gr per dag (direkt efter besök) sedan skakar jag om och fyller på lite,lite och det fungerar.
Vi har en kattlåda med tak och kolfilter kanske jag ska tillägga.
MVH Linda

Låter som att det kan värt ett försök.. vad är det för märke på kattsanden du använder?

Nej usch, det blir ju så äckligt! Mycket bättre med klumpande sand så man kan ta bort allt…. Tycker jag iallafall…
Jag använder mig av kristaller som inte klumpar och det luktar inte heller. Det kostar mig lite extra men det fungerar för mig och Thindra. Det som är bra med det också är att det inte dammar och det är en stor fördel om man har lite besvär med astma. Vanlig Kattsand dammar för mycket så man kan känna lite besvär av det så jag föredrar kristallerna. Kisset sugs ju in i kristallerna och är antibacteriella så det blir ju inget blör precis så ohyieniskt kan jag inte påstå att det är. Skulle Thindra inte gilla det skulle hon kissa på andra ställen. Visst har man fler katter kan det möjligen bli lite dyrt vilket jag kan förstå och alla katter gillar heller inte konsistensen.
//Pia
Vi kör endast med majsan remiss, otroligt nog luktfritt så kan man både bränna och kompostera det. Bra och miljövänligt helt enkelt!

Jag har i alla år jag haft katt alltid gjort slut på en påse sand innan jag fyller på med nytt. Menar… använder ca. 5 kg sand till 2 katter i en låda. Rensar lådan på kiss och bajs morgon och kväll utan att fylla på med ny sand. Efter ca 1 vecka är sanden slut och då skurar jag lådan innan jag fyller på med nya 5 kg.

Vi använder också kristaller av kisel/silicat. Ser ut som mjölkfärgat glas. Det finns en påse som räcker en månad för en katt och en som räcker en månad för två katter.
Det enda man plockar bort kontinuerligt är bajset - som torkar snabbt eftersom sanden suger upp och kapslar in vätska.
Vitsen med den här sanden är att den är praktisk att hantera, snabbt tar bort doft och inte skräpar så mycket som grå lersand.
Våra katter går ut också, så lådan används flitigast på vintern - just nu har vi ju fått vår! När vintern är slut blir lådan mest en slags reserv och då tappar jag rutinen på att kolla om det är rent, då är det skönt att man ändå inte ska ta bort kiss varje dag.
Kör med klumpane kattsand
Delger formeln även här inne, för att kunna se vad det egentligen kostar. Bra ide är att skriva på förpackningen vad den kostar och datum när man bröt den, då blir det lätt att räkna
Pris/dagar/antal katter= kostnad/katt/dag
Således två exempel här!
Catz: 49kr/21dagar/3katter=0,78 kr/dag/katt
Vitakraft: 76kr/30dagar/3katter=0,84kr/katt/dag
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....