Aloe Vera
Är aloe vera giftigt för katten?
Min kattunge vill tugga på min aloe vera växt, men är osäker på om den är giftig eller inte för katter.
Vad säger ni?
Har plockat bort växten nu, så att katten inte kommer åt den tills vidare.
Aloe vera är giftig för katter när den är naturell. Att använda aloe-gel eller liknande på eksem och dylikt är OK men de ska inte äta växten.
Oj, det visste inte jag. Mina har tuggat nån gång på mina aloe vera utan att det har visat nåt på dem. Dock tog jag bort dem eftersom de blev så fula. Vi människor kan ju ha dem utan problem och så. Dumt av mig att inte kolla upp detta :(
Vad händer om katterna får i sig det då?
Aloe vera innehåller en laxerande subtsans som heter aloin. Den orsakar peristaltiska rörelser i tjocktarmen vilket gör att tarmen tömmer sig och det gör även så att kroppen inte kan ta upp vätska ordentligt från tarmen vilken kan leda till diarré och i längden rubbning av elektrolytbalansen. Katten kan även få magknip.
Det är laxermedel helt enkelt och bör inte intas okontrollerat. De aloe vera-juicer som finns har renats från aloin och går därför bra att dricka.
#3 Måste passa på och fråga om november kaktusen"farlighet/olämplighet" då ?
Det var några år sen jag kom på min ena misse tugga i sig bitar av den. Givetvis åkte den bort men hennes avföring var länge inte okej, bra i bland och rena diarren emellanåt under en period.
Jag kan inte hitta annan information än att novemberkaktusen ska vara ofarlig.
Vad skönt att höra, tackar 
Då var det som jag misstänkte, att risken var rätt så hög att aloe vera skulle vara giftig. Tur att jag har satt den i köksfönstret nu då, där katten inte får lov att vara.
Har däremot poslinsblomma i det fönstert, men har lyckas få henne att låta bli den hitintills åtminstone… misstänker att även den är giftig med tanke på attt det också är en tjockbladsväxt… är den giftig?