Hur länge...?
Enligt djurskyddets rekomendationer får man inte lämna en hund ensam längre än 6 timmar, men finns det någon sådan rekomendation även för katter?
Jag undrar för jag känner folk som har katt och funderar själv på att skaffa.
Tillsuyn minst 2 ggr per dag, alltså minst var 12:e timme?

Okej. Tack! =)
jag tycker inte man ska skaffa katt om man inte har tid att vara med den.
Om man är borta mer än 5-6 timmar per dag är det mer rättvist mot katten att skaffa den en kompis i så fall.
jag och min sambo är borta helt olika tider så missen blir ensam högst två timmar per dag 
Håller med # 3. Mintillsynen är ju relevant bara vid förvaring av katter eller om man är bortrest ett par dagar.
Rekommenderar också att skaffa minst två om man har heltidsjobb/studier etc :)
Fast jag förstår inte varför man skaffar katt om man är borta 10-12 timmar varje dag plus de gånger man hälsar på hos någon eller är ute och roar sig. Katten är en levande varelse som behöver mycket sällskap av människor.
De flesta människor borde i så fall inte ha djur då man ofta är borta mellan 10-12 timmar per dag. Jag jobbar 8 timmar per dag + arbetsresa + kanske att man går till affären. Detta kan leda till att mina katter är ensamma hemma 10 timmar per dag men inte gör det mig till en sämre kattägare… Jag måste ju jobba för att ha råd att ge dem det de behöver.
#7. Ja men det låter som att du har fler katter? Då är det ju ok enligt mig. Men att lämna en enda katt ensam i tolv timmar tycker jag är hemskt.
Och nej, de flesta kanske inte borde ha djur då.
#8 jo men jag tror min första katt fick vara ensam en hel del hon med. Fast så fort jag eller dåvarande sambon kom hem så fick hon all uppmärksamhet. Det är ju skillnad på att vara hemma och vara hemma och aktiv med katten. Hon visade aldrig tecken på att sakna oss medan min nuvarande hankatt direkt visade att han inte gillade att vara ensam alls.
Det är också skillnad på hur man bor. Kan man ha kattlucka och dessutom har två, tre katter som går ihop kan man ju vara borta längre tid än om man bor i en etta med en katt och arbetar heltid plus lång resväg.
Det beror väl helt på individen. Många katter vill inte ha kattsällskap och klarar sig alldeles utmärkt ensam hemma när matte/husse jobbar heltid. Jag har omplacerat katter specifikt för att de ska få vara ensamkatter.
En vuxen katt sover ca 16 timmar/dygn… de kan ganska lätt anpassa sina rutiner efter ägarens liv.