Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 1586 ggr
Lyan
0

Kluven :-/

Jag hjälper ibland en kattförening att köra, fånga katter mm. I torsdags skulle jag köra ett gäng katter till vet. för vacc.

När jag kom dit och skulle sätta in dem i burarna (det är skyggisar och hon som har "katthemmet" klarar inte att sätta dem i transporter) var det inte alls trevligt :-(

Det var snuskigt och katterna satt i en bur två stycken! Jag hjälpte till att fånga dessa katter och vet att de varit inne i tre veckor, jag trodde var utsläppta igen efter kastreringen. De har suttit två stycken i en bur på 100*90*60cm i tre veckor! Den andra satt i en lika stor bur men ensam.

Jag har själv byggt dessa burar (det är en bur som kan delas i två), h*n har köpt dem av mig. De har blivit använda till katt tidigare (vet att måtten är fel) när jag och en annan plockat in och kastrerat kolonier. Vi har då haft absoluta maxgränsen på 7 dagar i halvbur (helst inte mer än 4 dagar) och 14 dagar i helbur (200*90*60).

Jag valde att inte ta in fler då jag började hjälpa denna människan då h*n inte hämtade dem, de fick sitta i burarna trots att jag tjatade om att det var fel.

Jag sa nu att om jag får reda på att h*n någonsin har två katter i en halvbur ens för en dag eller någon katt sitter i burarna mer än en vecka kommer jag aldrig hjälpa till mer! H*n säger då att det är väl bättre att de sitter i burarna än blir skjutna. NEJ! Det är det inte, jag ser dem hellre skjutna än torterade (för det är enligt mig tortyr att hålla dem så). Då blev h*n arg.

Hundarna sitter också i bur :-(

Jag vill hjälpa katter till ett bättre liv, men ett liv i bur är inget liv. Då hjälper jag hellre på annat håll.

Det jag känner mig kluven till är om jag ska anmäla eller inte… Jag tror risken finns att det blir nerstängt om jag anmäler och var ska då de katter som inte sitter i bur ta vägen? De har en stor rastgård och ett rum att gå in i.

H*n kommer att veta att det är jag som anmält i så fall och jag vet inte om jag klarar det (är svag och feg som person)

Ville väl mest skriva av mig…

Ligonskrutt
0

Usch det låter inte bra alls det där :(   men jag är inte riktigt säker på att jag hänger med i allt…? personen som har katthemmet(?) verkar inte speciellt kunnig eller seriös som jag uppfattar det av din text. Du tvekar för att verksamheten kanske stängs ner isf, men hur som helst tänker jag att de andra katterna i rastgården inte heller borde ha det så bra hos en sån person. jag tycker det känns väldigt märkligt inte alls bra hur personen hanterar katterna, om jag fattar det du skriver rätt

Lyan
0

Hela verksamheten stängs inte ner, det är en stor organisation, men om detta hemmet skulle stängas ska de ju någonstans och det finns inga platser. Jag tror inte det stängs pangbom, h*n får nog ett tag att fixa i ordning allt, men det fattas alltid pengar.

Hon jag sammarbetade med innan och plockade in katter för kastrering som sedan släptes igen (samma organisation, den är stor), tyckte inte jag skulle anmäla, just för att katterna inte har någonstans att ta vägen. Dock håller hon med om att det är förskräckligt med burarna.

Jag tycker det verkar vara vanligt att folk som håller på med katträddning bara tar in och tar in, det finns varken tid, plats eller pengar men ingen ska avlivas, inte ens sjuka eller vilda. Hellre ett liv i bur.

H*n tog upp det med mig och frågade om jag själv hellre skulle velat bli skjuten än leva. Svaret är JA, om jag hade behövt sitta i en bur där bara matskål, filt och låda får plats och man inte ens kan sträcka på sig. (Dessutom är jag nog inte rätt person att ta upp sådant med då jag både varit inlåst och försökt ta livet av mig, men det är en annan historia)

Josefa
0

Anmäl. Absolut. Annars kommer inget att bli förbättrat för katterna.

Verksamheten kommer ju som sagt inte att stängas ner på direkten, utan de kommer att få tid på sig att ändra om. Katter ska inte sitta i burar.

IceJossan
0

Jag förstår att du är kluven, men jag håller med #3.

Det verkar som om du har två saker att välja mellan:

- Noll förbättring

- Anmäla och se till så att denna dåliga del av verksamheten inte får fortsätta som den gör

Det sista alternativet kan ju innefatta att katthemmet(?) får påbackning och stränga kontroller så att en förbättring måste ske, eller att den stängs ner och katterna slipper komma dit och lida.

martdat
0

kontakta styrelsen i den förening du pratar om och se om de kan gå in och säga till på skarpen att burarna inte är att aceptera att användas på detta vis,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lyan
0

Jag funderar på att anmäla, men katterna som sitter två flyttar nu i helgen verkar det som iallafall :-) Bara det att jag är så feg, anmäler jag anonymt vet de ändå att det är jag så jag funderar på att uppge falskt namn i så fall.

#5 Den människan jag valt att ha kontakt med för att hon har haft riktigt sunda åsikter om katterna (i jämförelse med många andra i föreningen) har godkänt detta! Jag trodde jag skulle smälla av när jag hörde det! Det trodde jag inte om h*n :-(

IceJossan
0

#6 Vet inte hur det funkar med att uppge falskt namn (bara ett namn liksom), men det är olagligt att uppge någon annans namn, det är nån form av identitetsstöld! Nån annan får utveckla.

Josefa
0

Men snälla…. stå för vad du tycker. Tror de flesta i föreningen innerst inne inser att du har rätt i detta. De är kanske lika fega själva.

Imasy
0

Jag skulle hellre anmäla anonymt isådanfall istället för att uppge ett påhittat namn.

Frågan är ju hur hjälpa katterna är i dagsläget av denna skumma verksamhet, och frågan är om de skulle förlora på det om den försvann?

Tycker hellre du då ska anmäla, hoppas på att det blir uppstädat i dess rutiner och de kan hjälpa katterna på riktigt. Först då tror jag katterna har verklig nytta av detta katthem.