Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3000 ggr
madebyinferno
0

Halsband??

Behövs halsband på innekatter, särskilt om de är tatuerade eller chippade tycker ni?

Finns ju alltid en risk att de smiter ut och namn coh nummer på ett halsband är väl lättare att titta på än en tatuering eller chip!?

Dock tycker jag att halsband är ivägen när man gosar och kammar kissarna så helst skulle jag se att de slapp dem!

Är det en utekatt kan jag ju förstå vitsen till viss del med halsband men det känns som det ändå kan vara farligt för katten om den skulle fastna någonstans, även om man har en sort som går upp lätt vid belastning…

Hur resonerar ni, har ni inne- eller utekatter och har de förutom märkning ett halsband eller inte??

idaleck
0

Min katt är chippad och har halsband. Hon ska även tatueras när hon kastreras om några månader. Hängslen o livrem - man kan aldrig vara för säker!

Nu är tanken förvisso att hon ska vara få gå både inne o ute lite som hon själv vill så småningom och då är det naturligtvis viktigare med märkning. Fast även om hon va innekatt skulle jag nog ta det säkra före det osäkra….

[Thiah]
0

Jag har oxå undrat om det här då maken vill att våra katter ska lära sig ha halsband medan jag anser att vi "bara" borde chippa dem.  I nu läget är tyvärr våra katter inte chippade eller tatuerade.

essut50
0

Mina katter är innekatter och har inget halsband, dom är märkta i örat…

#2 Tycker ni ska chippa katterna, tänk om dom smiter ut och dom inte är märkta. Har hört talas om att katter som har varit borta länge, men som har kommit hem efter dom har varit märkta.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

[Thiah]
0

#3 jo jag vet. Vi bor i hyreslägenhet på andra våningen och det är sällan katten sticker ner för mer än 1 trappa men man vet ju aldrig. Ska försöka tjata på maken så han fattar grejen

MonicaLagerquist
0

Jag skulle inte vilja ha halsband.Är rädd för att katterna ska skada sig.Alla mina katter är chippade.

Stolt ägare till tre La permer

Fridoliin
0

Min lilla tjej är innekatt och har halsband, men det är endast tills jag tatuerat och chippat henne, sen åker det av :)

/Frida

Medarbetare på Sång.ifokus.

Stå på dig, annars gör någon annan det.

misty89
0

våra tre innekatter är id-tattuerade och alla är registrerade i skk. vi bor i en lägenhet på 3:e våningen, har bott där med min sambo i drygt två år och ingen har rymt ute ur själva höghuset:-)

det händer att jag sätter på dom halsband ibland men det är då för att klä upp dom lite när vi har tex besök^.^

IceJossan
0

#4 Sticker de ut i trappen så är det snart gjort att de stuckit ut genom ytterdörren! Det är mest en fråga om NÄR det händer, och då måste ni märkt dem! En rymningsbenägen katt ser jag mer anledning till att ha halsband på, och jag ser helst att katten är öronmärkt eftersom folk ser en tatuering, medans de (framförallt äldre) sällan tänker på att katten kan vara chippad.