Bozitafoder, bra eller??
Någon som vet om det är ett bra eller mindre bra foder, gärna jämfört med mjau som de äter nu, både blöt- och torrfoder!
Jag vet inget om torrmaten men jau och Bozita är i princip samma sak och båda tillverkas av Doggy. Båda innehåller köttbiprodukter från samma ställen. Jag ringde en gång och frågade och på kundtjänst svamlade man om recept men det är ju samma sorts köttbiprodukter i båda.
#1 Då kan jag ju lika gärna fortsätta med mjau eftersom det är billigare…
#2 Det skulle iaf jag göra. De gånger som mina katter får kattmat ger jag dem Mjau burkmat.

Både Mjau och Bozita gör jättebra blötfoder. Är väl bara smakerna som skiljer dem åt. Finns även att märke som heter Husse som gör riktigt bra blötfoder.
Så länge man håller sig ifrån sorter med fisk- och nötinnehåll så är det det bästa foder man kan ge näst efter BARF
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Något som verkar vara gemensamt för både Mjau och Bozite är att där de lyckas med blötfodret, så gör de fullt inte lika bra torrfoder. Blötfodrena är toppen, torrfoderna är ungefär i samma klass som Hill's och RC, vilket säger mer om dem är Mjau/Bozita faktiskt.
#4 gäller det all sorts vattendjur eller bara fisk? Tar man bort alla nötoch "vatten-djurs"-sorter så finns det inte så mkt kvar.
Med vattendjur menar jag alltså både fisk och skaldjur.
#4 vad menas med nötinnehåll?? och som #6 frågar, gäller det alla fisk och skaldjur??
Påminn mig gärna igen varför man inte ska ge fisk??
Viktigt också att kattmaten inte innehåller spannmål men nog kan kattmaten innehålla nötkött. Köttbiprodukterna är en blandning av vad man slaktar hos Doggys leverantör. Är det Scan som äger Doggy?

Det gäller alla vattenvarelser.
Nej jag vet att det eliminerar en hel del foder, men det är tyvärr inte så mycket att göra åt saken. Både Mjau, Bozita och Husse har flera olika sorter som inte innehåller fisk och nötkött.
Om fisk:
Fisk innehåller enzymet thiaminas, som bryter ner vitamin B1 (Tiamin). Utfodring med fisk kan orsaka B-vitaminbrist.
Fisk innehåller för lite näring för att kunna ses som ett helfoder åt katter, utfodring med fisk kan orsaka näringsbrist.
Fisk innehåller för mycket fleromättat fett, som är bra för människor men inte lika bra för katter. För att konservera fleromättat fett krävs E-vitamin. Fisk innehåller inte tillräckligt med E-vitamin för att konservera de fleromättade fetterna, och katten måste då ta av sitt eget E-vitaminlager för att konservera fettet. Detta kan leda till E-vitaminbrist, som i sin tur orsakar inflammation i fettcellerna, eller gulfettsjuka som det även kallas. Detta är en mycket smärtsam sjukdom, ofta med dödlig utgång.
Fisk är inte naturlig mat för en katt, som ursprungligen är ett ökendjur. Fisk orskar mycket lätt allergi hos katter.
#6 Men om katten nu tål fiskfoder, tex mjau burklax kan man väl ge det ibland som lite festligare men inte varje dag då?
Om man utgår från mjau´s sortiment, vilken sort är vettigast om man nu inte ska ge varken fisk eller nötkött? kyckling, kalkon & mer??

Jag skulle aldrig någonsin ge något sådant då jag inte ser en enda positiv effekt av att ge fisk. Varje gång katten exponeras för allergener ökar risken för att den ska bli allergisk. Den där burken med lax som du ger bara för att vara snäll kan vara just den droppen som får bägaren att rinna över. Varför ta risken?
Det finns massor av andra foder man kan ge som inte innehåller fisk.
I princip vilken sort som helst, bara de inte innehåller fisk eller nötkött. Lamm, fläsk, kyckling, vilt.. Alla köttsorter har olika egenskaper och sundast är att försöka variera så mycket som det går.
Allergier fungerar ju som så att det man exponeras för länge och ofta har man lätt för att utveckla allergi mot. Därför ska man inte ge samma foder dag ut och dag in, år ut och år in.
Blanda och variera, det minskar risken.
Det finns ingen kattmatssort som inte innehåller nötkött för köttbiprodukter är inget annat än det som blir över vid slakt och styckning av djur. De mängder som det fråga om för att kunna tillverka kattmat på löpande band måste det till mycket stora mängder och det enda kött som det slaktas så mycket av i Sverige så att det skulle räcka är just nöt och möjligen gris.
Jag vet inte hur proportionerna mellan olika köttslag är i torrmatsprodukter som heter något med kalkon och kyckling men det är säkert en hel del nötkött där också och sedan så får man ju spannmål mm helt onödiga ingredienser med på köpet.
Jag har hört sägas att en katt får blodbrist om den äter enbart kyckling såvida det inte är hjärtat.
Men det är ju bra med variation så olika Mjau-sorter utan fisk och skaldjur är bra val tycker jag. Lite rå mat som kycklinghjärta, kycklingmage, fläskkotlett och grytbitar skadar aldrig även om man inte väljer barf.
Skillnaden mellan Bozita och Mjau är att Bozita är superpremiumversionen av Mjau. Samma tillverkare, men där Mjau har "kött- och köttbiprodukter" av lite lägre kvalitet, har Bozita utvalt kött som listas i ingredienserna.
Det är därför Mja säljs i matvaruhandeln och Bozita i zoofackhandeln. Vi tog ganska nyligen in Bozita på Bromma Zoomarknad och reaktionerna från kunder och våra egna katter har varit mycket positiv!
Vänliga hälsningar
Cindy

Om det är sant som du säger så kan man i alla fall minska risken genom att inte ge foder som innehåller mer nötkött än nödvändigt.
För övrigt så är ju nötkött dyrare än fläsk och fågelkött, så det borde ju vara mer av det som är billigt?
Nej det är sant som du säger att man inte bara ska ge kyckling eftersom det är järnfattigt. Däremot så innehåller färdigt foder tillskott så att de inte ska få brist, tex om man väljer en sort med kyckling.
Men det är alltid bäst om man varierar så mycket man har möjlighet.
Och nej, även om man inte BARF:ar så går det alltid att ge rått när tillfälle finnes
Jaha, där ser man. Jag med flera har undrat en stund nu vad skillnaden egentligen var. Även om Mjau innehåller köttbiprodukter så är det fortfarande kött, och inget spannmål, socker eller annat "skit".
Jag tycker inte att köttbiprodukter inte är fullt så negativt som många andra verkar tycka. Bindväv, ben, tarmar och allt vad det nu kan vara. Det är kött och mat för katterna det med. Vi kanske inte tycker att det låter så gott, men det gör katterna.
#14 Nej köttbiprodukter behöver det verkligen inte vara något fel på. Men om man som jag haft katt med foderöverkänslighet är det betryggande att se exakt vilka djur som finns i köttmixen.
Min gamla Ika tålde inte blötmat alls, hennes läpp svullnade upp, magen brakade ihop och hon fick utslag på huvudet. Efter byte till torrfoder med specifierat innehåll försvann problemen, och jag lärde mig vilka köt hon tålde.
Vänliga hälsningar
Cindy
Den som jag talade med på Doggys kundtjänst kunde inte tala om vad det var för skillnad mellan Mjau och Bozita men så mycket visste hon att båda var gjorda av samma köttbiprodukter.
Inälvsmat behövs för katterna och vill man vara helt säker på vad man ger sina älsklingar är det barf som gäller men då enbart svenskt kött med tanke på salmonellarisken.
#16 Det är bara att läsa innehållsförteckningarna. I Mjau är det "kött och köttbiprodukter" med "minst 4%" av det kött dom menar är smaken på maten.
I Bozita är det t.ex. "kyckling, kalkon (minst 4%), gris…" D.v.s. har min katt överkänslighet mot något annat än det som är i innehållsförteckningen kan jag vars trygg.
Men som sagt, bägge är bra mat.
Vänliga hälsningar
Cindy

Då är det ju förmodligen ett visst protein från ett visst djurslag som din katt är allergisk mot. Om du tillsätter proteasenzym i fodret så kan det få din katt att tåla även de proteiner som finns i de köttsorterna.
Proteas är ett enzym som spjälkar protein, jag hjälpte en tjej med en katt som var allergisk mot allt animaliskt protein med foderval och den katten blev återställd och kunde äta BARF när hon tillsatte proteas i fodret. Proteas finns att köpa på hälsokostaffärer, jag hittade flera olika sorter med lite olika innehåll på internet. Det man ska hålla utkik efter är produkter med högt proteasinnehåll, för det brukar även följa med en del andra spjälkningsenzymer.
Ett annat alternativ är att ge foder med hydroliserat innehåll, det betyder att proteinet redan är sönderdelat när det äts. Husse.se har kattblötfoder med hydroliserat protein.
Allt kött som säljs i matvaruaffär är testat mot salmonella, E-coli och trikiner, oavsett vilket land det kommer ifrån. Är det godkänt för mänsklig konsumtion (vilket det är om det säljs i livsmedelsbutik) så tål definitivt katten att äta köttet som det är.
Är man hemskt orolig kan man frysa köttet 48 timmar innan man ger det, men det är absolut inte nödvändigt om man köpt köttet i livsmedelsbutik.
Bakterier dör inte av att bli nedfrusna, tyvärr. Har gett mina katter blötmat några dagar och plötsligt är de hungriga hela tiden till skillnad från när de får barf.

Jodå, det beror bara på vilka. Den generella rekommendationen är förresten tre dagar och inte två som jag först sa, ber om ursäkt för detta. Har lite dålig koll då jag själv aldrig fryser mat pga bacillskräck.
Hur som haver så är det inte ett problem att ge kött rått ur bakteriesynpunkt. Då är det större risk att djuren blir förgiftade av torrfoder som bildad giftiga mögelsporer. Detta är en mycket vanlig orsak till varför torrfoder återkallas.
Att dina katter blir mer mätta på BARF beror antagligen på att det har ett högre biologiskt värde än blötfoder, och de tillgodogör sig nästan alla näringsämnen från tex 100g kött än vad de gör av 100g blötfoder.
Detta brukar man märka av i kattlådan, de bajsar mycket mindre, mer sällan och mer komprimerat på BARF än vad de gör på blötfoder och i synnerhet torrfoder.
# 20 Visst är det så att köttet har ett för katten högre näringsvärde så nu är det slut på kattmatsätandet och ikväll blir det fläskkotlett. Först när de fick kattmat var det så gott så gott men nu efter tre dagar har nyhetens behag lagt sig och de verkar längta efter riktig mat.
# 20 Visst är det så att köttet har ett för katten högre näringsvärde så nu är det slut på kattmatsätandet och ikväll blir det fläskkotlett. Först när de fick kattmat var det så gott så gott men nu efter tre dagar har nyhetens behag lagt sig och de verkar längta efter riktig mat.

Det behöver inte vara köttet i sig som är mer näringsrikt, det går ju att tillsätta näring i blötfoder, men iom att det är rått så har det en högre smältbarhet och tas lättare upp av kattkroppen.
Jaha, undra om mina skulle göra detsamma. Det har jag faktiskt svårt att tro. Men de äter å andra sidan precis allt de kommer över