Åsikter kring torr-och blötmat
Ja, ännu en fodertråd i all foderyra, men jag känner verkligen att jag behöver få svar.
Vissa ger sina katter enbart torrfoder, andra enbart blötfoder, andra ger både och.
Vad "ska" man egentligen ge?
Behöver dem ens torrfoder (man hör så mycket om att det är onaturligt och inte alls är nödvändigt)?
Ös på med åsikter och tankar nu!
Av praktiska skäl så får mina både blöt och torrfoder (mjau båda). De får blötfoder när jag äter frukost och när jag äter middag. Att bara ge blötfoder blir väldigt svårt då jag jobbar heltid, de har fri tillgång till torrfoder och det funkar alldeles utmärkt. Skulle jag enbart ha blötfoder tror jag dessutom att jag skulle ha två klagande pojkar, som höll mig vaken på nätterna
.

Av samma skäl som #1 ovan får mina missar både mjukmat och torrfoder (eukanuba torrisar och mjau blötmat). Jag tycker att det bästa skulle vara barf och jag testade det ett tag men jag har en pytteliten frys som gjorde det nästan omöjligt att förvara någon "människomat" i frysen när barfen var där. Jag får börja med det när jag har flyttat till ett ställe med större frys =)
Torrfoder är mest till för att underlätta för oss människor. Det är helt enkelt smidigt att utfodra med.
Kissen kan gå på enbart blötmat utan problem, beroende på vilken sorts blötmat man ger.
Bara torrfoder är inget man rekomenderar, då katter är dåliga att vätska upp sig ordentligt.
Själv ger jag mina både och. Orijen torrfoder samt Mjau eller Bozitas blötmat.
jag ger mina katter mjau blötmat och Iams torrfoder. vilket går väldigt smidigt.
Håller på att vänja lillkissen vid blötfoder, sen ska båda våra äta Mjau blötmat är det tänkt, varvat med lite köttben och liknande. Innehåller inget spannmål eller annat onödigt, tycker det verkar vettigast att ge till katterna :)
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
Barf är bäst. Min kattunge får blötmat, köttkross mm och har även en skål torrfoder utifall att det andra skulle råka ta slut under natten. När han är äldre kommer jag sluta med torrfodret för hälsans skull.
Det finns två kattmatsartiklar här på Katter, om du kikar under fliken Artiklar och sedan spanar efter Grundläggande Kattmatsvett, så borde det kanske fylla i några luckor.

BARF är det bästa fodret att ge för katten, alla kategorier.
Näst efter det kommer blötfoder UTAN socker och spannmål
Efter det kommer blötfoder med socker eller spannmål
Efter det kommer torrfoder utan spannmål
Längst ner i botten står torrfoder som innehåller spannmål.
Inget foder ska innehålla fisk, och helst heller inget nötkött eftersom de båda köttsorterna är allergiframkallande för katter, i synnerhet fisk. Något som även spannmål är.
BARF:
Anledningen till att det är bäst att ge BARF är för att det innehåller inga tillsatser och är lättsmält för katten. Det kombinerar både fördelen med att ge vätskerik mat med fördelen att ge ben som gynnar tandhälsan. Det bibehåller en ren, sund och frisk kropp och verkar gynnande på fertilitet. En studie* har bevisat att katter som äter BARF har högre födelsevikt på sina kattungar samt har en stabilare tillväxt på sina avkommor och minskad risk för dödfödda eller missbildade ungar.
Blötfoder:
Blötfoder är bra eftersom det håller katten vätskad, vilket är svårt om den äter torrfoder. Blötfoder är överlag högre i protein och fettinnehåll om man jämför med torrfoder, vilket ger ett mer kvalitativt näringsinnehåll som är bättre för katten.
Torrfoder:
Torrfoder ser jag ingenting positivt i annat än att det är bekvämt för människorna att ge. Det finns inget i torrfoder som gynnar en katt, varken det låga vätskeinnehållet eller spannmålet eller alla konsevreringsmedel och övriga ingridienser som man inte vet vad det är och synnerligen aldrig skulle äta själv. Det är ej heller så bra för tänderna som alla verkar propagera för.
En nackdel med både blötfoder och torrfoder är att de båda innehåller tillagat kött. Enligt en studie av Francis M Pottenger Jr* så känner inte en kattkropp igen molekylstrukturen på tillagat kött, eftersom molekylerna drar ihop sig tätare kring varandra. Kroppen tror då att det är ett främmande smittförande ämne som kommit in i kroppen, och försöker bekämpa det med sitt immunförsvar. Det spelar ingen roll om den ätit tillagat kött för eller äter det varje dag, samma reaktion sker varje gång det hamnar i kroppen.
Slusats: Kattens immunförsvar är alltid försvagat när den äter en kost baserad på tillagat kött.
Om vätskebehov:
Då katten ursprungligen är ett ökendjur innebär det att den koncentrerar sin urin för att minska vattenförlusterna, en katt får normalt i sig nästan all vätska den behöver via sitt bytesdjur. Om en katt äter kött eller blötfoder behöver den inte dricka särskilt mycket, men om den äter torrfoder behöver den dricka mycket för att kompensera det den inte får i sig via födan. Om katten får i sig för lite vätska ökar risken för bildning av kristaller och stenar i urinvägarna avsevärt.
Katten kan dricka 10-20 gånger om dagen, men varje gång den dricker är det bara några få milliliter. Om katten enbart äter torrfoder finns det en överhängande risk för att den får i sig för lite vätska. Det är inte ovanligt att katter som endast lever av torrfoder lever ett helt liv av kronisk uttorkning. De behöver dricka upp till 3 gånger mer vatten om den endast äter torrfoder jämfört med vad den behöver om den äter blötfoder eller kött.
Risken för att katten ska drabbas av urinstenar och andra urinvägskomplikationer är betydligt högre om den äter torrfoder. hankatter löper större risk att drabbas av urinvägsbesvär eftersom de har längre urinrör än honor. Om katten dricker för lite spolas inte urinblåsan ut regelbundet, och i liggande urin kan bakterier frodas. Många torrfodertillverkare har höjt salthalten i sitt foder för att få katten att dricka mer, men detta kan leda till obalans mellan elektrolyterna i kroppen samt problem med blodtryck och njurar.
Om fisk:
Fisk innehåller enzymet thiaminas, som bryter ner vitamin B1 (Tiamin). Utfodring med fisk kan orsaka B-vitaminbrist.
Fisk innehåller för lite näring för att kunna ses som ett helfoder åt katter, utfodring med fisk kan orsaka näringsbrist.
Fisk innehåller för mycket fleromättat fett, som är bra för människor men inte lika bra för katter. För att konservera fleromättat fett krävs E-vitamin. Fisk innehåller inte tillräckligt med E-vitamin för att konservera de fleromättade fetterna, och katten måste då ta av sitt eget E-vitaminlager för att konservera fettet. Detta kan leda till E-vitaminbrist, som i sin tur orsakar inflammation i fettcellerna, eller gulfettsjuka som det även kallas. Detta är en mycket smärtsam sjukdom, ofta med dödlig utgång.
Fisk är inte naturlig mat för en katt, som ursprungligen är ett ökendjur. Fisk orskar mycket lätt allergi hos katter.
* Francis M Pottenger Jr bedrev 1932 en studie känd som Pottengers Cats : A study in nutrition, som involverade över 900 katter och pågick i drygt 10 år.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~
Mina vuxna får Iams torrfoder och blötmat, och Bozita blötmat. Torrfodret står alltid framme, och blött får dom på kvällen. Torrfodret ser jag som vilktigt för att katterna ska kunna äta många gånger om dagen, vilket de är designade för och föredrar. Våtfodret är mest för att de gillar det, men också som en extra vatten-försäkring. Jag har också märkt stor skillnad på katter jag haft tidigare (åt bara blött) och de nuvarande i tandhälsa. Mina nuvarande har ingen tandsten, de tidigare fick skrapas jämt.
Kattungarna har fri tillgång Orijen torrisar och får Iams blötmat, eller ibland Royal Canin, Hills, ProPlan och Bozita, men de föredrar Iams. Vått får de lite av två gånger om dagen. Deras mamma får bara Orijen eftersom hon blir kass i magen av våtfoder, även om det bara är en tugga.
Vänliga hälsningar
Cindy

Torrfodertillverkarna lurar gärna i oss felaktiga uppgifter om hur ofta en katt bör äta om dagen. Det är inte 10-20 gånger i alla fall..
Upp till 6-8 gånger är en mer rimlig siffra. Katter har inte "fri tillgång" på mat i naturen. De måsta jaga och skaffa sig sin föda.
En tam katt mår inte dåligt av att endast äta 2 gånger om dagen, morgon och middag. De allra flesta människor hinner till och med ge mat tre gånger om dagen; morgon, middag och kväll.
Är man orolig för att katterna inte ska få i sig mat när man är borta om dagarna kan man ställa fram fryst mat på morgonen som tinar under dagen som katterna kan äta när man är borta.
#10 Mina katter livet igenom har samtliga varit vrålhungriga när maten skulle fram två gånger om dagen. Sedan jag gick över på fri tillgång har jag mer avslappnade katter som inte vräker i sig maten.
10-20 eller 5-6, spela roll men inte är det 2 byten om dagen katten tar i naturen i alla fall.
Efter mina år i restaurangbranchen (bl.a. chef med kontrollansvar) skulle jag själv inte äta mat som tinats under okontrollerade former, så varför skulle jag göra det mot katterna.
Vänliga hälsningar
Cindy

Det är mina med, men man får vara konsekvent. De lär sig.
Nej, men det är inte nödvändigt att ge dem mat 10-20 gånger om dagen. Eftersom det verkar vara anledningen till att du håller fast vid torrfoder så tänkte jag bara säga att det inte är nödvändigt. Det finns ingen vettig anledning till att ge torrfoder annat än att det är bekvämt för ägaren.
Hur klarar isåfall alla uppfödare att hålla sina kullar vid liv på BARF? Man kan ge fri tillgång utan att det betyder att maten står framme dygnet runt. Man kan ge så många gånger om dagen man hinner med och låta katten äta så mycket den vill. Så gör jag med min ena katt som är växande.
Därför att katter har en otroligt stark magsyra och de tål till och med att äta skämt kött utan att bli dåliga. Bakterier som vi skulle bli sjuka av är ingen match för katter. Katter har en väldigt kort tarmpassage så även om de skulle få i sig farliga bakterier (och dessa skulle överleva magsyran) hinner de inte få fäste innan de är ute igen. För att lyckas med det måste maten vara oerhört starkt kontaminerad. Och det blir inte fryst och upptinat färskt kött eller blötfoder
Även om man jobbar heltid är det inga problem att ge katter BARF 3 ggr/dag. 5 ggr fullt rimligt om man lägger fram fryst kött till dem innan man går till jobbet och innan man går och lägger sig. Katterna äter upp maten allt eftersom det tinar. Okontrollerat tinat kanske du skulle kalla det men 10 år av BARFande och jag har inte haft så mycket som en enda kass kattmage. Jag tror de är duktiga på att äta upp allt eftersom det tinar så inget tinat ligger framme och blir dåligt.
Kör man inte den metoden förstår jag inte varför du utgår ifrån att köttet skulle tinas under okontrollerade former. Jag (biolog som läst både mikrobiologi, zoologi och näringsfysiologi) tinar köttet i kylen över natten. Dagtid tinas det i kyl, vattenbad eller i rumstemperatur om maten ska serveras inom tämligen kort tid.
Som sagt. Inte en enda sjuk katt. Kattungar som växer och frodas.
Här hemma har man full tillgång till torrfoder och sen ger vi blötmat 3-5 gånger per dygn beroende på deras beteende (dom säger till när dom vill ha blötmat)