Abort?
Jag har adopterat en katthona vars ägare inte tog hand om henne längre. Hon har varit ute och ensam de senaste veckorna och är inte kastrerad. Jag är orolig att hon är dräktig då hon enligt den info jag fått haft två kullar innan!!
Jag ska sterilisera henne, men vill vänta tills hon kommer överens med mina andra katter så det är lugna gatan här hemma när hon återhämtar sig igen. Eller går det bra att göra det ändå? Har ingen erfarenhet av kastrering på honkatt.
Men om hon skulle vara dräktig.. hur långt in i dräktigheten är det fortfarande möjligt att ta bort fostren? Om det nu finns några där. Inbillade mig att hon var lite rund om magen nu ikväll.. men jag kanske ser i syne för att jag verkligen hoppas på att hon INTE har ungar i magen.

Så snart som möjligt bör du ju kastrera henne.Det är lite olika hur olika veterinärer tycke om att kastrera sent.
Men fram till fem sex veckor skulle jag kunna tänka mig i extremfall.
Stolt ägare till tre La permer
Jag tror inte hon är dräktig, isåfall har det inte gått så långt så man kan vara säker på att hon är det. Men går det bra att kastrera henne även om det fortfarande är ostabilt mellan henne och de andra? Kanske inte är så bra om de börjar bråka och så när hon har opererats? Jag gör det mer än gärna så snart det går.
Tycker att du ska kastrera henne så fort som möjligt. Tror att dom kommer bättre överens om hon är det från början. Kan du inte ha henne i ett eget rum första tiden??
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Det är lite svårt för vi har inga dörrar i vår lägenhet, det är bara toaletterna som går att stänga och det är ju lite litet för henne att bo på en toalett. :( De har redan bott tillsammans i 5 dagar och hon har blivit kompis med min ena katt, men inte den andra ännu.
Medicinsk abort (med abortspruta) kan göras till dag 45 dvs. straxt över 6 veckor in i dräktigheten.
Kirurgiskt går det att göra hur långt in som helst om veterinären vill och frågan är väl om det går att tala om abort efter tex. dag 55 när det faktiskt i vissa fall går att rädda kattungarna. Då handlar det om att avbryta dräktigheten med kejsarsnitt och avliva kattungarna.
Keno, hon kan bo på en toa några dagar, det är allt som behövs. och ta och abortera/kastrera så fort du kan…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

En nätdörr kan ju vara på sin plats, om det finns nånstans att sätta den. En ram av trä som passar i dörrkarmen, och kompostnät/galler/minknät fasthäftat på.