Friskies?
Vilket foder är det bästa med ok pris, som man kan köpa i vanliga livsmedelsbutiken?
Både blöt och torrfoder?
Just nu har jag friskies med oxkött, men får hör att friskies inte är så bra..
blötmaten är whiskas och ibland kitkat.
Mjau brukar varmt rekomenderas både vad gäller torrfoder och blötmaten. Om man nu inte har råd att köpa det allra dyraste
#1. Nej jag har ju inte råd med det allra dyraste, men självklart vill jag det bästa för min kisse :)
Va bara försiktig med matbytet, blanda det nya fodret med det gammla minst en vecka. Du kan ge katten en uppvispad äggula några gånger i veckan. Som extra godis och lite rå upptinad fryst köttfärs det är bra för deras normala bakterieflora som de ska ha i magen.
Katter är köttätare och behöver då ett foder som är baserat på just kött. Läs innehållsförteckningen och kom ihåg att det som står högst upp i listan är det som det finns mest av.
Spannmål är ngt du ska dra öronen åt dig av.
Kött ska alltid finnas högst upp i listan, men då återstår ju frågan; är köttet invägt rått eller torkat? Är det invägt rått så kan du räkna med att när det är färdigtorkat i torrfoderkulor så ligger det inte längre högst på listan, så torkat kött som ligger högst i innehållsförteckningen är det bästa.
Framgår det inte om köttet är vägt färskt eller torkat, ring till leverantören och fråga.
Att tänka på är också att de dyrare påsarna oftast blir billigare i längden, eftersom katten inte behöver äta lika mkt för att få i sig det den behöver.
andra viktiga saker du bör kolla i fodret är innehållet av magnesium och taurin.
Det fanns en jättebra tråd förut om bra lågbudgetfoder. Där förklarades varför vissa foder är bättre och andra sämre, och det fanns bra jämförelser mellan olika foder. En uträkning visade att friskies som ska vara billigt egentligen blir dyrare än ett "fint och dyrt" foder från djuraffären i längder, eftersom katten äter mer av det då det innehåller så mycket som katten inte kan tillgodogöra sig. Här är en länk till tråden, hoppas det är till hjälp 
Måste bara säga att vi hade friskies förut och då fick man köpa en säck i månaden (vi har två katter) + att dom fick 200gr whiskas blötfoder per dag. Nu har vi applaws och det är dyrt att handla men jösses så mycket mindre det går åt. Dom äter nu knappt 100gr blötfoder per dag samt att torrfodret håller längre. Dom har alltid tillgång till torrfoder så jag vet inte exakta gramen men jag fyller på skålen varannan dag med "ett plastglas" (såndär mätglas man får till torrfoder…). Det doftar dessutom mindre från kattlådorna samt att det är mycket mindre att rensa varje dag.
detär många som använder det fodret och jagmed. gårhur bra som helst. omkatterna blir sjuka avdet såskulle det förbjudas.
Friskies har ALLDELES för hög magnesiumhalt!
magnesiumhalten bör ligga på 0.07% INTE högre.
#7 Tyvärr är det inte sanningen. Säljs många saker som kan skada djur på ett eller annat sätt.
#7 Varför har du så svårt att ta till dig av vad andra säger? När jag var ny medlem på iFokus så gav jag mina katter Friskies och mina vovvar fick Willys. Jag resonerade som du, djuren ser ju inte sjuka ut.
Efter att ha hängt med i ngt år här och på andra informativa iFokus sajter så har jag lärt mig en hel del om fodret vi stoppar i våra djur.
Har du svårt för att lyssna på folk så surfa runt på nätet och sök information om hur kattens matsmältningssystem fungerar och varför det är skadligt att fodra sin misse med bla Friskies.
Friskies är ett spannmålsbaserat foder med väldigt lite kött%, ta en titt i munnen på din katt och tala om om den är köttätare eller växtätare…
Spannmål innehåller mkt kolhydrater, som katter gör om tillglukos, vilket på sikt kan leda till bla diabetes!
#10 fast mina katter mår SUPERBRA på Hill`s natures best och det är oxå ganska mycket spannmål i det.
om jag omvandlar hills siffror,så blir det:
protein 34%
fett 22%
kolhydrater 35%
#11 att ge en katt så mkt kolhydrater skulle jag inte göra, just eftersom dom gör om detta till glukos.
Kattens magsystem är inte gjort för att kunna processa så mkt kolhydrater.
Har man en katt som av ngn anledning inte tål kött så visst, ge naatures best, i vissa fall får man helt enkelt välja mellan pest och kolera.
Hill's går inte att jämföra med Friskies öht egentligen, då Hill's kattfoder är gjort på kvalitetprodukter samt innehåller inte alls lika mkt salter som Friskies gör.
#12 nehe,men nu är det så att det funkar bäst på MINA katter.
alla katter är olika,precis som vi människor tål de inte allt.
ta bara förr åt katter fisk..idag är många katter fiskallergiker.
våran ena katt tål inte räkor (blev JÄTTESJUK utav mjaus torrfoder räkfrossa) inte heller mjaus fiskfest mådde de bra utav,de tappade pälsen och började klia sig…
#10 varförså aggressiv? jaghar gjort ett inlägghär ochjag tycker som jagvill.
man gerväl sin kattden maten som passar den bäst. detär tur attdet finns såmånga olika foder.
baraför att du tycker siochså behöver jag integöra det.
#13 om du taggar ner och läser vad jag skriver, så ser du att jag skrivit att om katten av ngn anledning inte tål kött så får man ju naturligtvis välja ett foder med mindre kött i.
#14 Ja man ska ge katten det foder som passar katten bäst och en frisk katt som inte har allergier behöver ett köttrikt foder, eftersom katten är och alltid har varit en köttätare!!
Jag tycker ingenting, att katten är köttätare finns det mycket forskning om, det är bara att läsa på. Fakta är ju trots allt fakta.
Jag tycker inte att det finns någon anledning att vara aggressiva mot varandra så "tagga ner" lite allihopa.
#15 ojoj. du verkar sur.
På ICA Supermarket så säljer de Mjau blötfoder (i burk) för typ 8 :- st. Fast det varierar såklart vilken ICA Supermarket man köper det ifrån. 
Har inte sett någon Mjau torrfoder? 
Ska inte prova heller för att min katt gillar ändå inte torrfoder.. haha 
#18 Jodå, det finns Mjau torrfoder på de ställen där det finns Mjau blötfoder :) I alla fall där jag har varit..
#19 Hehe okej.
Rekommenderas av mig iallafall! Kycklingsmaken är en favorit hos min katt.
Brukar köpa alla smaker men Kyckling och andra fåglar gillar han bäst. 
#17 nej jag är inte ett dugg sur. Tänk på att detta är ett forum på nätet, där man inte kan gå in för att folk skriver i negativ ton.
Har du suttit bredvid mig så har du vetat att jag inte alls är sur, utan att det är du som missuppfattar mig när jag försöker förklara skillnaden mellan "foder" och foder… 
tack för massa bra råd, det verkar luta åt mjau, både blöt och torrfoder :)
mina katter tål INTE mjau räkfrossa(torrfodret) ELLER mjau fiskfest (torrfodret)

#23 Kan ju bero på att din katt är känslig för fisk.De maju sorter som inte har fisk i namnet innehåller inte fisk.De sorter som har fisk och räka i namnet inehåller fisk utöver de 4% som de garanterat innehåller.
Stolt ägare till tre La permer
#24 det står MINST 4%

Vad menar du med det.
Köttsorterna av mjau har en bas av kött och sen är det minst 4% kyckling,kalkon osv.
Fisksorterna har en bas bestående av kött och fisk + minst 4 % räkor spätta eller makrill.
Så har man katter som är känsliga mot fisk så undviker man de sorter som heter något med fisk.
#26 jag menar vad jag skrev,det står MINST 4%,men hur mycket det är vet man ju inte….

#27 anledningen till att det står minst 4% är att det finns lagar och regler som säger att om ett livsmedel ska få kallas med kyckling så ska det innehålla minst 4% kyckling.Det viktiga är som jag ser det att man vet att de som heter med fisk innehåller fisk i basen och de som heter något med kött inte gör det.
Som Monica säger så indikerar de 4% smaken; inte själva köttinnehållet.
Det var någon som skrev ut analysen av Hill's tidigare men jag vill bara påpeka att man inte kan jämföra torrfoder och blötmat rakt av, utan då måste du räkna om ett av fodrena, förslagsvis blötfoder till torrsubstans. Gör du det, får blötfodret en proteinhalt på dryga 60%.
#29 nej jag vet hur man"räknar om" så man kan jämföra torrfoder mot blötfoder.
vi kan ta ett exempel
torrfodret orijen MOT mjukmaten mjau med strömming
orijens siffror:
protein: 42%/90=46.6% protein
fett: 20%/90= 22,2% fett
vatten:10%/90=11,1% vatten
100-10=90% TS(torrsubstans)
mjau strömmings siffror:
protein: 10,5%/18=58,3%protein
fett: 5%/18=27,7% fett
vatten: 82%/18=4,55%
100-82=18% TS(torrsubstans)
hmm.och så säger de att våtfoder innehåller mer vatten än torrfoder,det stämmer ju inte efter omräkning.
När man säger att blötfodret innehåller med vatten så talar man om urspungliga substansen.

Här är ett test som nyss har publicerats i dagspressen, bra att ta del av tycker jag. Friskies var näst sämst i näringshänseende.
EDIT - Det var Kitekat som var näst sämst! Fel av mig/Kattassen
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
"omkatterna blir sjuka avdet såskulle det förbjudas." Jo det kallas marknadskrafterna och med reklam får man sälja nästan vad som helst till både männiksor och djur. Hur mycket finns det inte i en livsmedelsaffär som är vetenskapligt bevisat att det är skadligt för människor men det säljs ändå.
Det ska mycket till innan det blit försäljningsförbud för en produkt. Att tro att markanden skulle sanera sig själv när det gäller djurmat. För att det ska bli förbud ska måste det nog vara direkt giftigt.
#33 inte ens när foder innehåller GIFTIGA substanser förbjuds maten…
propygallat och BHA är 2sådana ämnen,riktigt ÄCKLIGA!
läs här om de ämnena:
Köpte idag Mjau blötmat till mina missar, efter att ha läst innehållsförteckningen så blev det dock bara en sort som fick följa med hem (oxkött i sås) då det var den enda sorten som var fri från spannmål.
På torrfodersidan fortsätter vi med Orijen då jag anser det vara ett bra torrfoder till missarna. Dom verkar bli mer nöjd på Orijen än på RC.
Fortsättningsvis blir det nog blötmat främst från Bozita, då dom har lite mer att välja på. Paté är det som går bäst här och det fanns inte bland Mjaus tetror.
#35 hellre spannmål än giftiga tillsatser..
#36 ja absolut, men ett blötfoder fritt från både giftiga tillsatser OCH spannmål är ju det allra bästa 
#37 tyvärr inte det allra bästa för mina katter iallfall…
Applaws äter vi här hemma. Eftersom jag har kastrerade katter som lättare går upp i vikt har vi försökt här hemma att hitta ett bra foder. Man märker att dom blir mätta på applaws, något som de sällan blev på whiskas eller friskies.
Nån som vet hur bilanx är?

#40 Låg i mitten av de 11 foder de testade. Rätt ok tror jag om man kollar näringsdeklarationen för Best Friends Bilanx
(Såg förresten fel gällande Friskies - det var Kitekat som var näst sämst.)
Ja det såg ju bra ut tackar för länken. Har inget just nu men det är ganska billigt på Ö&B, när de har hemma.
ja och Mjau har ju två sorters torrfoder, som inte är fisk och räkrelaterade. Kyckling och kott. gul respektive orange påse. Dessutom, så är Mjau och Friskies prismässigt lika. Så att påstå att Friskies är lågprisfoder, det anser inte jag vara rätt. Pratar vi lågprisfoder, då pratar vi typ eldorado, som inte är någon jättehit,såvida det inte är katter som är väldigt mycket ute och är storjägare.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#43 tror varken Eldorado,friskies eller bilanx är bra-för hög magnesiumhalt.
absolut. Bilanx vet jag inte nåt om, men jag bara betonar, att det kan funka, om katten är ute mycket och jagar mycket.Men Friskies kostar ju precis lika mycket som Mjau, så det är inget lågprisfoder, det var bara det jag menade.

#44 Bilanx ligger på i snitt 0,10 i magnesiumhalt vilket är samma som ex. Iams. I mitten av testresultaten. Friskies och Euroshopper däremot är på tok för höga värden 0.15/0.16.
Jfr med RC på 0.8 och Hills på 0.6
#45 fast jag räknar med både friskies och mjau till lågprisfoder.
Provade alla Mijaus torrfodersorter förutom kattunge.
Räkfrossa - orange
Kyckling - gul
Kattunge - limefärgad
Köttgille - lila
Köttgillet var absoluta favoriten här hemma. Dock 2.- dyrare i pris. Undras varför.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Sen har du blå fisk också. Den är poppis bland många katter.
När mina missar fick mjau torrfoder så dissade dom alla sorter utom köttgille, den var mumsig tyckte dom =)
#46 0.10 är oxå på tok för högt!!
Max 0.07% ska det vara för att komma innanför dörren här iallfall..
När det gäller torrfoder så är taket för magnesium 0,08% för katt, lite lägre är ju ännu bättre. Räknar man om blötfoder dock till torrfoder substans så är värdet förmodligen lite högre, och runt 0,11% är helt okey då blötmaten kan kompensera med sitt höga vätskeinnehåll.

#51/52 Ok då kan man ju spola ett kvalitetsfoder som Iams då? Det har ju varit ett bra val hittills i alla fall.
Vi har ex Orijen
med 0.09% magnesium
ligger på hyfsade 0.08% magnesiumhalt
Den här kör jag med:
http://foderbilen.se/katt/kattmat/proformance-adult-cat-5kg.html
Proformance 5kg för 275:- hos min lokala djuraffär. Finns även 2 kg för 113:-
Kan verkligen rekomendera detta om man vill ha ett bra foder med låg magnesiumhalt.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#53 Spola och spola, det beror ju på hur man ser det. Jag barfar och ger blötfoder bara men vet att det inte går för alla, men jag tycker att 0,10% kan vara okey om man ger blötfoder vid sidan av. Sen är det ju naturligtvis också individuellt från katt till katt.
T.ex. Mjau omräknat i torrfodersubstans har egentligen för högt Magnesium och salt tror jag, om jag minns rätt men för det mesta så kompenseras det av vattenhalten. Dock vissa katter reagerar på det, min ena katt gjorde det och fick UVI. Som sagt väldigt individuellt.
Jag var in på Carnias hemsida och läste om deras kattfoder Lynx. Magnesiumhalten på deras foder ligger ganska högt, omkring 0,14 tror jag det var. Och enligt dom ska man inte stirra sig blind på bara magnesiumhalten, då råttor och möss innehåller högre halter magnesium än så.
Nu kommer jag inte ihåg exakt vad som stod, men tydligen var det fler faktorer som spelade in att magnesium hade en negativ effekt. Dom hade lagt till ngt i sitt foder för att minska risken för struvitsten (heter det så?) Ngn som vill gå in på deras sida och läsa och sen kanske förklara vad som menas och om det verkar vettigt?
http://www.carnia.se/carnia-lynxR_99.html
Annars verkar ju Carnia vara ett bra foder med mkt animaliska produkter i.
ja, jag har hört, att maxtaket ska ligga på 0,10% OCh som maaalin skriver, kompletterar man med mjukmat, så är man väl säker?

Skulle uppmärksamma den höga salthalten i vissa foder med. De har i en massa salt för att katter gillar salt o fodret blir aptitligare. Och salt gör mycket skador på njurar, lever och urinsten är vanligt. Just nu använder jag Iams som bas utspätt med RC exigent. Mina katter får många olika foder då jag har en katt som vinner många utställningar och då får man ju en massa =) Men jag har alltid Exigent eller Iams som bas men nästa gång blir det ekanuba =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
#58 tillägg… I vissa veterinärfoder så används salt för attmotverka urinsten. Man lägger till extra salt för att öka törsten hos djuret och öka urinmängden.
Rätt eller fel?
Jag tycker 0,08% är en bra gräns och 0,14 är på tok för högt. Det håller jag mig verkligen kritisk till, oavsett proteinmängd.
Vad det gäller salt så är jag lite osäker -- det kan hända att det ökar törsten men det är nog väldigt lite; katter har trots allt ingen normalt driven törst i vanliga fall. De är gjorda för att gå i sig vatten genom födan.
#56 Jag har också läst vad de skriver om magnesiumhalten MEN tänk på att ett bytesdjur som innehåller hög magnesium (om det är så), även innehåller mycket vätska. Ett torrfoder med högt magnesium däremot har ju ingen vätska som kan kompensera det. Jag skulle iaf inte våga ge min katt Carnia lynx pga magnesiumet, vilket är synd för i övrigt verkar det vara det bästa fodret på markanden.