Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2889 ggr
Zorbaaa
0

Matdjungeln..

Jag tycker att det är en evig djungel det här med kattmat.. Så jag tänkte ställa lite frågor så kanske jag får nå vett i skallen!

1. Vad äter din katt för mat? Torr, blöt, rått?

2. Vilket märke?

3. Hur många ggr om dan, och hur stor mängd?

4. Är det helt fel att ha katten på fri tillgång på torrisar o ge blötmat typ en gång om dan? Tycker det verkar enkelast, spec om man har en kattvakt nångång som inte kan utfodra många ggr om dan. Det här med rått är jag tveksam till då jag själv är veggie, samt att det då skulle kosta mig rätt mkt eftersom det inte är ngt jag äter själv.. Och att pussas men ett djur fullt av död gris i nyllet? Har bara haft växtätande djur förut men antar att man vänjer sig..

5. Är det ngt man absolut inte ska ge sig katt i matväg? Om jag typ äter mat å den vill smaka, är det ok? Det handlar som sagt inte om nåt kött, då kanske det bara är onödigt att stoppa i katten eftersom det är kött den behöver först o främst?

6. Mjölk å fisk har jag hört att man inte ska ge. Tillför kattmjölk ngt bra eller äre "skit"?

7. Hur mkt kattgräs behöver man eg till en innekatt?

Sen det här med stö. Jag har köpt en peewee. nu har misse everclean, bör jag köpa en påse sån först och sen sakta men säkert gå över till pellets eller brukar dom fatta på en gång?

MonicaLagerquist
0

1.Mina katter äter BARF och blötmat.

2.Oftas Mjua blötmat.BARFEN är vanligt "människokött " från mataffärn.

3.Vuxna katter får mat 3 gånger per dag och en viss mängd så att de håller lagom vikt.Dräktiga honor digivande honor och kattungar har fri tillgång dvs de får mat fem till sex gånger per dag och frå då äta så mycket som de vill.

4. Jag gillar ju inte torrfoder så det får inte mina katter öht så självklart kan jag inte rekomendera det.Har man kattvakt så ska h*n ju i vart fall besöka katten minst två gånger per dag och vara med katten en stund och då kan ju besöket börja med att kattvakten ger katterna mat och sen innan h*n går sätta fram en portion till.

5.Starkt kryddad mat,lök,salt mat.

6.Om du med kattmjölk menar de små lila och vita flaskorna från WHISKAS så är det en oerhört dyr variant av laktosfri mjölkGes möjligen i små mängder som godi inget som katten behöver.Sen finns det mjölkersättning som man köper på apoteket eller hos sin veterinär som ges till kattungar och den är ju bra att ge till kattungar och kattmammor som ger di.

7.De katter som har problem med hårbolar behöver kattgräs .

Du får helt enkelt testa hur katten vill ha det med låda.Jag skulle ha två till en början och sen hälla lite sand i peewee lådan och se om katten går med på att gå på pellets.(mina katter vägrar)

Stolt ägare till tre La permer

Hawknestgrove
0

och jag blir så  vansinning på  snobberiet när det gäller kattmat och Kattsand. Ok,  endast det bästa är gott nog för mina små, jag gråter hellre i en Mercedes än i en Volkswagen, men bara för att något är  mera prisvärt och inte rena lyxpriserna, så är det ju inte dåligt!

Ok aldrig Friskies, men jag börjar faktiskt undra över en sak…. Jag har i åratal fått höra hur kasst foder det är. Och desutom så är det inget lågprisfoder. JAg ställer mig  då frågan, hur i H******e kan de fortsätta tillverka och sälja en vara som är rent ut sagt hälsovådlig i så fall? År ut och år in?  de borde ju ha gjort KK för länge sen….. För att inte tala om alla katter som  borde ha stendött…. Alltså, jag tar det inte i försvar, jag bara blir lite fundersam…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Zorbaaa
0

#1 tack för bra svar!

Mjölkersättig lr laktosfri mjölk är alltså iget ma behöver ge e kattuge (efter 12 veckor)?

Det är e låghårig katt så gräs ka og va bra då..  me hur mkt ger ma? hur vet ma är det är färdigvuxet? vart ska ma ha det meda det växer, ie i åt skåp så ite katte kommer åt det?

#2 varsågod för trådkap ;)

jag håller dock med.. tror det är valigt att ma överaalyserar allt bara för att ma vill att det ska vara perfekt för si lilla katt. ag peewee vill jag ha de för att de verkar eklast att hatera.

somi kaske märker sakar mitt tagetbord e bokstav… gissa vilke :P

MonicaLagerquist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nej katter som slutat vara i behov av di behöver normalt sett inte mjölkersättning.

Jag har två rum där mina katter inte får vara tvättstugan och sovrummet så där odlar jag blommor och gräs till mina katter.Annars så kan man ju odla ampellijor i krukor som hänger så till att katterna inte kommer åt dem Jag föredrar ampelliljor före kattgräs.

Stolt ägare till tre La permer

Zorbaaa
0

aha, jag har öppen (wiie, nu funka det att kopiera in n igen!) planlösning så det går icke.. kan man ha dom i ett stängt skåp lr måste dom få sol? hur lång tid tar det innan de växt klart o hur vet man när dom gjort det?

kattgodis… kan det vara "dåligt" på ngt sätt eller är det bara att köra på med det som finns i djuraffären?

Hawknestgrove
0

ja amplellilja måste ha ljus. Men ha dem i ample då, så får de vara ifred

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Silvestris
0

Nu drar jag fram fördomarna och påstår att en stor del av de som ger Friskies (eller liknande foder) inte är kattnördar som vi, som hänger på kattforum, och dessutom har sina katter ute. Katterna äter annan mat ute vilket innebär att det är mindre viktigt vad de får av ägaren. Katterna kommer i stort må bra och ägarna får aldrig anledning att byta foder.

Däremot… om katterna bara är inne är jag ganska säker på att de flesta som bara ger Friskies kommer märka att katten inte mår helt bra av det och kommer söka efter bättre alternativ.

Nu till TS frågor:

1. Mina katter BARFas.

2. Kronfågel, Scan osv.Flört

3. De får mat 3 ggr/dag och mängden varierar från 30 g/portion till det tredubbla. Det beror på individen och dess behov.

4. Är katten innekatt är risken för övervikt relativt stor om den har fri tillgång till torrfoder, tyvärr.

5. Eftersom du inte äter kött skulle jag säga att det är överflödigt att du ger din katt matrester. Använder du ägg, yoghurt, fil, keso eller liknande kan du ge katten av det men en massa vegetabilier av olika slag är onödigt. Ger du torrfoder kommer katten få i sig mer än tillräckligt av det slaget ändå.

6. Katter kan vara känsliga för laktos, men det märker du. Fisk orsakar ofta allergi.

7. Mina är inte intresserade av kattgräs öht.

ala02
0

Hörde nån som sa att man bara ska ge skotten av ampellilja till katterna. Bladen kan fastna i gommen och hindra andningen om de är för stora.

Zorbaaa
0

#7 tack för dina erfarenheter!

Jag kan alltså testa att ge ägg (man ska inte ge vitan va?), keso å andra mjölkprodukter? Det var nån annan som skrev att det inte gjorde nån skillnad. Men det märks om de är känsliga för att de blir lösa i magen lr? Fisk lär jag ju inte ge ändå. Allergiska mot fisk alltså? Kan de bli det av de små mängder som finns i vanlig kattmat också?

MaalinF
0

Jag är helt med #7 och #1, kunde inte sagt det bättre. Och ja, mina katter får blötfoder och barf också.

Aribigga
0

1. Mina katter äter Bravo torrfoder för katt ( såklart) och mjau blötmat.

2. Se ovan.

3. De har princip fri tillgång på torrfoder hela dagen och får Mjau en eller två gånger om dagen.

4. Jag tycker ju inte att det är fel eftersom jag gör det själv…

5. Lök som sagt.

6. Är det inte en liten konstruktion att man vill ge katten mjölk? För det finns ju ingen vuxen katt i vilt tillstånd som dricker det, men eftersom det är lite tradition att ge det till katter så vill man gärna göra det ändå. Fisk utan ben ska väl inte vara någon fara att ge?

7. Mina katter har fri tillgång till ampellilja och de har faktist inte rört mina andra krukväxter efter det. (Sen lite OT alla växter behöver ljus, ingen växt kan växa inne i ett skåp.)

Tänkte ge ett annat perspektiv i tråden, för oss som tyvärr inte håller på med barf.

lurvponnyn.vimeddjur.se

Destany
0

1. Torrfoder och ibland blötmat

2. Mjau

3. De har fri tillgång till torrfodret och blötmaten får de typ 1 gång i veckan.

4. Nej jag tycker inte det e fel. Det är smidigast i mitt liv att de får fri tillgång och en av katterna småäter så det passar henne perfekt.

5. Mina katter får smaka vad jag äter men som sagt ingen lök o kryddig mat. det jag bjuder dem på e typ majs , svamp, ost mm

6. Jag ger dem aldrig mjölk längre, de tåler det men jag har det nästan aldrig hemma.

7. Jag använder inte kattgräs, hade ampellilja innan men honan (igen) fick en fix idee o vrålåt o spydde ner hela min lägenhet flera gånger. så jag slängde ut blomman.

Det e kanske inte perfekt men det fungerar för mina katter och jag har provat dyra märken som RC, Orijen och James wellbeloved och mina katter blev sjuka av de märkena, Mjau är det torrfodret som de tåler.

Zorbaaa
0

#11: ja precis, tror också att det är nåt man bara "vill" ge.
jag skippar det helt enkelt^^

du upplever inte att din blir tjockis på fri tillgång?
man kanske kan börja med fri o se hur det går.. en bebis behöver ju ändå äta så ofta.

hmm då är jag ju körd, mina 2 stora fönster är i det stora rummet utan dörr så då kommer han ju komma åt dom..

Maxima06
0

1. De äter alla tre, torrisar, blötmat och rått.

2. Torrisarna- Olivers, Blötmat- Bozita, och så sticker vi till dem rått kött när vi äter det själva.

3. Fri tillgång till torrisar, blötmat 2-3 ggr/dag.

4. Nej det är inte fel men jag hade försökt ge blötmat morgon och kväll iaf. En katt ska endå ses om minst 2 ggr/dag.

5/6. Fisk är bannlyst här hemma då vi har en fiskallergiker. Så jag hade undvikit fisk.

7. Har 3 krukor med ampelliljor som står i fönster och 2 som hänger i gardinstången som får växa till sig. Ampelliljan är väldigt poppis här hemma men jag har läst någonstanns att man helst ska ha den med helt gröna blad. Varför minns jag ej :( Hade kattgräs men det drogs runt med i hela huset.

Jag har också nyss köpt en peewee och kommer att fasa in pelletsen. Gjorde en miss och köpte den höga baljan som de inte gillar så jag får köpa en låg också.

Silvestris
0

Ger du rått ägg bör du indvika vitan men är det tillagat går vitan bra att ge. Om katten är känslig mot mejeriprodukter märker du det genom att de får "mjölkmage", precis som människor. De kan bli gasiga, få uppblåst mage och/eller diarré. Äggula innehåller många nyttigheter och ökar på det animaliska innehållet i kattens kost, det är inte fel. Likaså kan keso eller liknande vara ett bra tillskott. Kött är att föredra, men vill man inte hantera kött så är det ju så.Flört

Mängden fisk i kommersiella foder varierar men jag rekommendrar helt klart att man håller sig borta från de foder som innehåller mycket fisk (där får man försöka gissa sig fram genom att titta på ingrediensförteckningen). Fiskmjöl är dock svårt att undvika i torrfoder.

Zorbaaa
0

haha oj jag har aldrig haft en växt i hela mitt liv.. så ska man hitta en blomaffär alltså. men när man köper den är den redo att ätas? o det går bra för kattungar också? ställer man ner hela växten eller plockar man blad åt misse?

Maxima06
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag planterar dem som de är från affären.

Maxima06
0

Tips: sätt häftmassa under krukorna så håller de längre ;)

FruFilur
0

1. Vad äter din katt för mat? Torr, blöt, rått?
- Ja… :o)
- De har idag fri tillgång till torrfoder, och serveras mjukmat minst en gång per dag. Dessutom får de en del rått kött/kyckling när vi lagar mat samt nån äggula då och då.

2. Vilket märke?
- Mjukmat : Huvudsakligen Bozita, ibland nån Mjau-tetra också
- Torrfoder : Blir lite blandat mellan Orijen och Eukanuba Kitten just nu, samt att min magre kille får äta hur mycket han vill av Royal Canin kitten-foder (jag är personligen inte helt förtjust i hans förstahandsval av mat, men han behöver gå upp i vikt, så jag är glad sålänge han äter och smaskar i sig, så då får det väl vara "junk food" ett tag)

3. Hur många ggr om dan, och hur stor mängd?
- Torrfoder är det som sagt fri åkning på, och njukmat serveras en till två gånger per dag, men jag tror nog det ska bli en ny måltidsordning hemmavid. Med en fertilspinkis och en kastrattjockis är det inte helt optimalt med fri åkning, det är ju inte "rätt katt" som smaskar i sig, så jag tror det får bli portionsserverat det med; morgon, middag och kväll och stödmatning av spinkisen istället…
Och även lägga tyngdpunkten på mjukmaten, och har knapret mer som snacks…

4. Är det helt fel att ha katten på fri tillgång på torrisar o ge blötmat typ en gång om dan? Tycker det verkar enkelast, spec om man har en kattvakt nångång som inte kan utfodra många ggr om dan. Det här med rått är jag tveksam till då jag själv är veggie, samt att det då skulle kosta mig rätt mkt eftersom det inte är ngt jag äter själv.. Och att pussas men ett djur fullt av död gris i nyllet? Har bara haft växtätande djur förut men antar att man vänjer sig..
- Det beror alldeles på katten (se mitt svar ovan). Gammelkattan hade fri tillgång, men höll sin vikt perfekt i alla fall. Har man oregelbundna tider kan det säkert kännas tryggt att alltid ha torrfoder framme, men å andra sidan, en vilt levande katt får nog känna på hur det känns att vara hungrig ibland, det är ju inte jämt jaktlyckan är god, och en innekatt svälter inte ihjäl på några timmar…

5. Är det ngt man absolut inte ska ge sig katt i matväg? Om jag typ äter mat å den vill smaka, är det ok? Det handlar som sagt inte om nåt kött, då kanske det bara är onödigt att stoppa i katten eftersom det är kött den behöver först o främst?
- Lök av alla de slag. Avacado har jag för mig är en big NO-NO. Starkt kryddad mat (sen finns tokkatter som älskar att äta fefferonis i alla fall) kan vara bra att undvika. Vi hade en misse som fullkomligt älskade ärtor & majs, gillar katten det så gu' bevars, ge en matsked nångång ibland, och i övrigt använd eget förnuft; har kisse känslig mage kan det vara dumt att ge små smakbitar, men har kisse plåtmage kan en liten smakbit vara en höjdpunkt för dagen!

6. Mjölk å fisk har jag hört att man inte ska ge. Tillför kattmjölk ngt bra eller äre "skit"?
- Bättre isåfall att handla från laktosfria hyllan ; billigare!

7. Hur mkt kattgräs behöver man eg till en innekatt?
- Beror nog alldeles på, men kisse kan säkert tycka det är trevligt. Vi har en som vi ibland tror är hälften kossa för han formligen betar på gräsmattan, och en som knappt aldrig tar en tugga grönt…

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu