överviktiga katter
hej.
jag har förstått att det fins massor med överviktiga katter… här kan vi tipsa varandra om åtgärder om våra katter behöver banta .
Bidragande orsaker till övervikt:
- För mycket mat
- För mycket godis
- Matrester el medverkan vid matlagning
- För lite motion, ex innekatt
- Kastrering, kan minska matbehovet med 30%
- Ras
- Ålder, gamla djur rör sig ofta mindre
- Sjukdomar
- Smärta
Här hemma går det sakta framåt och jag har i alla fall fått hennes vikt att stanna nu och hon har inte ökat i vikt på flera månader. Hennes kost har då bestått av Orijen torrfoder och mjaus blötfoder.
Nästa steg är att dra ner lite mer på torrfodret och gå mer och mer över till blötmaten.
Det har jag hört fungerat för andra.
Sen självklart försöka aktivera henne mer.
#2 här äter katterna hills natures best (den bästa maten för just deras magar,tro mig har testat det mesta)
ja aktivera är ju bra,jag har aktivitetsbol som jag lägger maten i. 
min kille har varit uppe på 6kg och vänt 
#3 Aktivitetsboll kan vara bra. Då får dom arbeta för maten. Har sett dom som använt sig av burkar som har ett för litet hål för katten att stoppa in skallen i så att dom måste peta ut maten med tassen istället. Då får dom också arbeta för maten.
#4 ja att arbeta för maten är bara nyttigt anser jag,både katter,hundar och hästar som jag har ägt har fått göra det oavsett om de varit överviktiga eller inte..
Min katt är otroligt slö på sommaren, inte ens laserpekaren bryr han sig i. Lite lätttare att motionera honom nu när det blivit kallare.
#6 nu när det börjar bli kallare blir min ena katt piggare-han gillar kylan och att sitta på inglasade balkongen! inatt var det bara 9grader..brrr..vi frös fast vi hade 20grader inne…