Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1555 ggr
[Sniff]
0

Hålla katten inne?

Vår katt Sniff brukar vara borta väldigt mycket på somrarna. Han är ute 3 veckor i sträck ibland:/ Den här sommaren har han hittat ett nytt favoritställe, de ringer från samma gata jätteofta och vill att vi hämtar honom. Jag vill att han ska vara hemma mer, när han kommer hem håller vi honom inne någon dag, men oftast vill han bara ut direkt.

Något tips på hur vi ska göra för att han ska hålla sig hemma mer? Jag vill att han ska vara innekatt, men pappa säger att det inte kommer funka.

spiritedaway
0

Ni kan alltid pröva att ha honom som innekatt. Pröva lära katten gå i koppel. Har ni en gård kan ni bygga en rastgård.
Och gör en vettig miljö inomhus till katten. Klätterträd är väldigt bra.

Är han kastrerad förresten?

[Sniff]
0

Jo, jag vill ju att han ska vara inne. Gå i koppel kan han redan, när vi försöker att inte släppa ut honom går jag ut några gånger om dan:) Han är jätteduktig på att gå i koppel:) Men han vill inte vara inne:/ Jag gömmer mat, lägger fram leksaker och försöker få honom att ha kul eller gosa, men han vill bara sitta vid dörren och jama… Men vi ska försöka att inte släppa ut honom utan koppel den här veckan.

Självklart är han kastrerad! :D

spiritedaway
0

Hm okej. Jag har tyvärr inte så mycket tips hur man ska göra för att vänja en utekatt vid att vara inne och det är säkert olika från katt till katt hur lätt det kommer att gå. Jag har inte direkt erfarenhet inom det området. 

Har ni klätterträd inomhus?

Min ena katt brukar också sitta vid dörren och jama på sommaren för att hon vill ut. Då väljer jag helt enkelt att ignorera det tills hon ger sig. Ett tag efter det brukar jag gå ut med henne. Och sen blir hon helnöjd efter sin promenad. Men för henne skulle det nog vara väldigt bra om man fixade rastgård/nätar in balkongen.

Kanske skulle något sånt funka även för eran kisse?

Sen om man har plats och tid och råd för en till kisse tycker jag man ska fundera på det. Dom aktiverar varandra rätt så mycket också.

[Sniff]
0

Vi har ett litet klätterträd inne, men jag letar efter ett stort, jag älskar sånna(A)

Vi ignorerar när han jamar och försöker ju att inte uppmuntra det. han fick vara på balkongen igår, så nu vill han ut dit hela tiden också… Jag vill att den ska nätas in, men vi har tvättlinor där som är i vägen. Iofs kan man väl lämna öppet en ruta där de är, men det kanske inte funkar…

En katt till vill jag väldigt gärna ha, jag pratade om det igår med pappa lite, vi får se hur det går:) Min kompis försöker ju sälja en katt, så det vore ju perfekt.

Han har varit inne nu sen lördag morgon och det går gaanska bra… Han jamar väldigt mycket på natten, men kommer sen och lågger sig och sover i min säng<3 Vi går ut ett par gånger om dan, och jag blev glad när jag såg att han faktiskt använder kattlådan (trodde han inte gillade den)

spiritedaway
0

#4 Okej. Låter ju bra. Så katten får klättra :)

Om det är möjligt att näta i balkonge så skulle det säkert kunna hjälpa en hel del tror jag.

Ska hålla tummarna att det går bra nu :)

[Sniff]
0

Det här ska vi fixa:D Tack så mycket för tipsen, jag fortsätter att berätta hur det går:)