BRA lågbudgetfoder
Jag har Hill's till min kattunge just nu, men fattig student som jag är, kan jag inte på lång sikt fortsätta köpa dom dyrare fodermärkena.
Samtidigt vill jag hans bästa, att han får i sig bra mat så han håller sig frisk och pigg.
Så nu till min fråga:
Finns det något BRA lågbudgetfoder ute på marknaden? Alltså ett foder som är relativt billigt men samtidigt bra?
Jag har alltid kört med Mjau till mina katter.
Bra mat till bra pris anser jag.
/Maria
Så länge fetthalten är över 10% och proteinhalten är ca 25% och över, gärna mera! så spelar det ingen roll vilket märke man tar. Friskies till exempel har bara 4% protein!
Det finns ett bra märke som heter Perfect som är, inte billigt men billigare än veterinärmaten i alla fall!. Inte så stor koll på vad Hills kostar med Perfect kostar mellan 50-60 kr kg har jag för mig och finns för aktiva katter, innekatter, kattungar etc.
Sen kan man ju alltid lägga till protein och fetter själv och köpa billig fet fisk och koka, enda nackdelen är att din lilla kisse kanske blir kräsen och inte vill ha något annat! ;)
Blötmat har ju oftast inte den fetthalt och proteinhalt katter behöver då de mest består av vatten, men det är bara bra för kissarna att de får i sig ordentligt med vatten, så det är inget att hänga upp sig på menar jag :)
Orijen är enligt mig ett bra foder och som har eytt lägre kilopris än vad foder på våra mataffärer har.
är det okej att bara köra med både mjau blöt- och torrfoder??
Vad från "köket" kan jag ge mina små kissar, har läst vad de inte ska ha men är det något de troligen bara kommer älska (och kan äta) som jag inte tänkt på?!
Hur är det med fisk, på vissa ställen ska de ha och på andra inte - vad gäller???
#4 Mina katter är friska och fina. 7 och 8 år gamla. De har alltid ätit Mjau blötmat och Mjau torrfoder.
Däremellan får de kokt fisk som de älskar och diverse smakprover från köket
Rått kött, lever, skinka, räkor osv.
Du kommer säkert att få mängder med mattips och kostråd
/Maria
#6 Framför allt ena katten är en riktig "tiggis". Den andre bryr sig inte så mycket.
/Maria
vet en kompis katt som bara älskar konc. champinjoner, men svamp är väl inte bra för kissar så det kommer mina inte få smaka på ens… frågan är om det är svampen lr lagen som de egentligen gillar…?
#1 #2 #3 Tack för era svar!
madebyinferno får gärna starta en egen tråd om vad katter kan äta etc, då denna tråd handlar om bra lågbudgetfoder och inget annat :)
Iams kostar bara 499:- för 10kg eller 599:- för 15kg och är drygt! Högre kötthalt än de flesta foder på marknaden, men ändå riktigt billigt!
Vänliga hälsningar
Cindy

Tänkte just tipsa om Iams, jag ger mina Iams och köper man 15 kg så är det ju väldigt billigt, dessutom har de väl bonus så var 10:e säck är gratis?
Mina har blivit väldigt fina i pälsarna sen jag började ge Iams New Zealand Lamb and Chicken. Har gett Iams multicat tidigare men tyckte det fodret var väl magert.
Ett väldigt, väldigt bra foder till mycket bra pris.
Kilopriset blir ca: 39,90:-
Tittar man då på butiksfoder som är rena skräpet i jämförelse, så är skillnaden i pris inte särskilt stor inte om man betänker hur många fler vändor till butiken det tar för att köpa ny mat hela tiden pga de små förpackningarna.
Friskies: 26,50:-/kg
KiteKat: 26,90:-/kg
Ica Kattmat: 26,90:-/kg
Whiskas: 37,90:-/kg
Mjau: 27,50:-/kg (Mjau är ett relativt bra foder i jämförelse med de andra).
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
precis min åsikt. köp ett fullfoder i större volym,blir bar mycker billigare.
S*Winsnes Wilda

Ett billigt foder kan ju bli dyrt i längden om katten behöver äta mera av det för att bli mätt.Jag ger mina Royal Canin ett foder som är drygt tycker jag.Billigast i största förpackningen.Har man kompisar som har katt kan man kanske samköpa och dela på en säck.
Annars så håller jag med andra här i tråden om att Mjau är ett bra billig foder.Men det finns otroligt många märken av kattmat så kolla i en djuraffär där kanske finns något som är både billigare än de dyra märkena och bra dessutom
//Sylvia
Min erfarenhet är att ju större säck du köper ju billigare blir fodret per kg. Jämfört med et foder inhandlat i dagligvaruhandeln som ofta ska ges i högre dygnsdos blir skillnaden marginell. Om du kan få hjälp att frakta hem en 15 kg säck Iams så kommer du ned i en kostnad om 40.-/kg och den säcken borde räcka i åtminstone 6-8 månader. Dvs max 100.- per månad. (Har själv 3 katter och 15 kg räcker i drygt 4 månader för dem.)
Medarbetare Hittekatter iFokus
Köper man en stor säck, blir kg priset billigare, men maten håller sig heller inte färskt hur länge som helst. Det är också något att hålla i tanken. Har läst att en säck som öppnats bör förbrukas inom 3 mån och har man inte många katter, så lönar det sig knappast att köpa en jätte säck på 15 kg då maten inte längre innhåller samma näringsvärde då den blivit för gammal.
Jag ger mina två pojkar Mjau blötmat och Eukanuba torrfoder. Har dock tänkt prova övergå till Mjau torrfoder, då jag hört så gott om det. Får då 2 kg för ca 50kr och nu betalar jag 249 kr för samma mängd. Det är värt ett försök tycker jag, men funkar det inte återgår jag till Eukanuba. Vad gör man inte för sina älsklingar? 

Jag kör med mjau torrfoder och mina katter mår bra av det. Har provat olika sorter inom RC o även provat Orijen men mina katter ha faktiskt blivit sjuka av dem. o då pratar jag inte om diarre som kan komma när de bytar mat. så jag bytade tillbaka till mjau o vips så blev katterna bra igen.
Vad kilopriset är, är egentligen inte väsentligt. Vad som är väsentligt,. är vad dygnspriset blir för en katt. OCh har man bara en katt, då är det kanske inte så vettigt att köpa en bautasäck på 15 kg. Nu har jag glömt vad märket heter, men Lidl har ett lågprisfoder, som faktiskt klassas som bra. OCh Mjau är bra, både vått och torrt. Om du köper en 4kgpåse, så kostar den ca 85kr. Alltså 21,25 per kilo. Låt oss säga, att din kisse äter 100 gram per dag, då kostar din kisses mat 2,13 kr per dag. Det är så du måste räkna. Vad kostar fodret och vad är den rekommenderade dygnransonen per dag.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Någon som vet hur det är med det nya fodret Perfect Fit?
Varför inte handla på Zooplus i Tyskland, det blir billigare att köpa där än här hemma.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Någon som vet hur det är med det nya fodret Perfect Fit?
#21 Det är lillebror till Royal Canin, och därmed sämre än föregångaren.
Vänliga hälsningar
Cindy
Kan oxå hålla med om att Orijen är billigt och bra. Ofta mycket billigare än de som går att köpa i matvarubutiker. Det beror mest på att det är drygt och går att köpa i storpack.
På mjukmatsfronten är det Mjau tetra som lovordats bäst.
Det är lätt att räkna ut dagkostnaden på valfritt foder.
Men det finns lite mer kringkostnader som påverkas av fodervalet som inte bör glömmas bort:
- Katterna äter mindre av ett foder med mer proteiner och energi (det är mer mättande).
- Det kommer ut mindre "avfall" i lådan när katterna äter ett energirikt foder så det går därför åt mindre sand.
- Katterna får mindre hälsoproblem med ett foder som innehåller naturligt balaserat innehåll så man slipper betala för veterninärbesök på grund av fodret.
- Om katterna får i sig allt de behöver av fodret, så behövs aldrig några ytterligare vitaminer osv. köpas.
Här är en GAMMAL uträkning jag gjort. Kilopriset stämmer inte. Är även osäker på om dagsbehovet är korrekt men uträkningen ger en fingervisning om hur Orijen kan vara billigare än "budgetfoder". Faktiskt så är Orijen enligt mig ett budgetfoder.
Här är dagsbehovet i energi för en katt:
Minimibehov: (Om katten behöver gå ner i vikt)
räknat i kcal: 33 · idealvikten i kg
räknat i kJ: 138 · idealvikten i kg
Ungefärligt normalbehov:
räknat i kcal: 30 · vikten i kg + 70
räknat i kJ: 125 · vikten i kg + 293
Exempel:
Om kissens normalvikt är 4,0 kg
så är normalbehovet för katten:
30 · 4,0 + 70 = 190 kcal om dagen
Orijen:
Orijen innehåller 4700 kcal/kg, vilket är detsamma som 4,7 kcal/g.
Katten behöver alltså som minst: 190 / 4,7 ˜ 40 gram per dag
Orijen kostar 47,45 kr per kilo
Orijen kostar därmed:
(47,45/1000) · 40 = 1,898 kr per dag
Friskies:
Enligt Friskies hemsida ska en vuxen katt äta 75 gram per dag.
Friskies kostar runt 35 kr per kilo
Friskies kostar därmed:
(35/1000) · 75 = 2,625 kr per dag
Whiskas:
Enligt Wiskas hemsida ska en vuxen katt äta 60 gram per dag.
Whiskas adult kostar 160 kr för 3 kilo.
Whiskas kostar därmed:
(160/3000) · 60 = 3,20 kr per dag
En varning angående "budgetfoder":
Enligt Råd & Rön så är de värsta foder-sorterna som du kan ge din katt Friskies och Sheba.
- Friskies innehåller för mycket magnesium, vilket ökar risken för urinsten/urinkristaller, njur- och leversjukdomar.- särskilt när fodret också innehåller höga halter kolhydrater som är fallet här.
- Sheba innehåller för lite taurin. Det är en aminosyra som är nödvändig och som katten inte själv kan framställa och därför måste få i sig via födan. Brist på taurin kan göra att katten får problem med synen och i vissa fall kan det leda till Blindhet.
Om du handlar för79 euro så är frakten fri gå in på deras hemsida. Du får grejerna levererade till dörren. Fort går det också…..
Norrbysa, tck för ett superbra inlägg1 Det visar verkligen, att billigt inte alltid är billigt och att dyrt inte är dyrt. OCh Friskies har jag alltid dömt ut på dina grunder. Sheba,? Ok, det brukar jag servera katterna var sin på jul……
Har perfect fitt till min katt hon har fått mycket bättre päls sen jag började använda det. Har inte hittat något vete eller havre i den heller.
#26 Inte vete eller havre, men mängder av majs och ris.
Ett av deras foder innehåller: Torkat hönsprotein (minst 24 % kyckling), Majsmjöl, Torkat animaliskt protein, Majsglutenmjöl, Animaliskt fett, Hel majs, Sojamjöl, Ris, Risprotein, Torkad betmassa, Salt, Jäst, Kaliumklorid, Mjöl av ringblomma
Om man hade slagit ihop alla majs-produkter hade de varit förstaingrediens, och ris kommer på samma sätt inte långt efter…
Har ett foder gluten (dvs vegetariskt protein) så tycker jag det är av sämre klass, katter ska ha animaliskt protein och fett.
Vänliga hälsningar
Cindy
Majs i mina ögon är dock bättre än vete och havre. Men ha rman en katt med allergi mot sånt så ska man ju inte ha det.
#23 Tack för ett bra skrivet inlägg!
Det var detta jag menade med BRA lågbudgetfoder - att även om det är relativt billigt ska det ju oxå vara bra så att man slipper åka till vetten som konsekvens på att man valt ett billigt (och dåligt) foder, och även resterande "kringkostnader".
Vart finns Orijen att köpa och någon som vet hur mycket det kostar per kg?

#29, jag köper Orijen på foderbilen, 7 kg som räcker i ca 2 månader för 2 katter. 7 kg kostar 495 kr (exkusive frakt på runt 25 kr) dvs ca 70 kr/kg vid 7 kg.
Foderbilen kan jag rekommendera varmt. Köper både sand och foder där samt refill till min litterlocker. Allt levererat till dörren gratis. Jag slipper bära tunga påsar på cykeln!
TOPPEN!
sen finns en till som också säljer på samma sätt….
kommer inte ihåg namnet på firman… Börjar med S…..?
Bozita Feline är ett våtfoder med hög köttandel och utan spannmål och andra onödiga tillsatser. Min katt älskar det och funkar jättebra på det :) Det är inte dyrt heller, på Granngården här kan man köpa 16 tetror för 169 kr tror jag det är.
det var billigt. Jag köpte via zooplus i Tyskland betalde 11,65 euro för 12 tetror. det är 0,98 euro per tetra… det blir 8,80 i dagens kurs. och fritt hemkört om jag beställer varor för över 70 euro tror jag
#35 Men det blir inte så miljövänligt att handla långtbortifrån.. 
Sant. Men jag har ingen granngård här, utan om jag ska till Granngården så får jag köra 10 mil tor. OCh jag är osäker på att den Granngården har Bozita.
Igår köpte jag Mjau föräldrafritt (kattungefoder).
Så snart ska det blandas successivt mer & mer med hans nuvarande Hill's.
Ska blanda jätteliiiite i början och öka på sakta men säkert.
Håll nu alla tummar & tår för att hans känsliga lilla mage tål detta!
Det är bra mat, har testat det här…..JAg har i alla fall två katter som fått det som bebisar här.
såg att det fanns euroshopper kattmat på min ica idag, typ i sheba förpackningar, tror de kostade 3,95 men av innehållet blev jag inte klokare om det var bra eller ej men billigt blir det väl inte?
Nu vet jag ju inte hur många gram en sådan innehåller men det blir ju billigare att köpa mjaus stora burk på gekås för 9,95 burken, eller?
Vad är det kortfattat det ska vara i ett bra foder, blött resp torrt?
kanske någon kan göra en kort sammanställning vad jag ska kika på, såg nämligen en stor säck på gekås men vet ju inte om det är bra, bara billligt?!
Den maten på GEKÅS har vår kassör köpt till sina när hon var nere och den var helt ok tyckte hennes missar. och eldorados små pytteburkar, ok sånt kan man köpa lite till fest… För det första, så är det ett enorm miljöslarv med såna burkar, om du tänbker efter. aluminium mycket burk för lite mat. OCh köper du stora burkar Mjau så blir det ju helt klart billigare per kilo.(jämför kilopriset)Sen kan du, om du är rädd att maten ska bli förstörd, ta ur maten ur den stora burken, lägga i en stor plastpåse och platta till rejält och frysa. Sen behöver du bara bryta lagom stor bit som går åt på en dag och du har alltid fräsch mat. Inget blir förstört.
#41 budgetfoder som t.ex Eldorados är bara kvalificerad skitmat och min katt vägrar att ens äta det, tkr inte man ska ge det till "fest". (Det lät otrevligt, förlåt, men var inte menat så.. :P)
Ja , nu pratar vi om de små "lyxburkarna" De är ju faktiskt väldigt smakliga för katten. Mjukmat. OCh det är ju många som säger, att spelar ingen roll vilken skitmat det är, som är mjuk, så är den bättre än torrmat. Ok, jag köper till min styvsons katter Eldorados torrfoder fisk. De gillar det, men de är ju ute mer än inne och barfar ju sig själva mycket. Så det är mest för att ha lite mat hemma så att de vet var de ska vara. OCh allt som är billigt är inte skit och allt som är dyrt är inte bra. Har man en frisk katt och katten mår bra av det han får, oavsett pris, så är väl kattens hälsa det ultimata?
#43 nej, allt billigt är inte skit men kan lova dig att Eldorados, MyCat, Euroshopper etc är det. Det är producerat av stora kedjor som bara vill tjäna pengar…
Allt våtfoder är inte bättre än torrfoder. Men det är fortfarande bättre att ge våtfoder än torrfoder, ja.
#24 Norrbysa: Vet du hur höga halter i procent det ska vara av protein, energi, fett och taurin för en katt?
Eftersom du skrev att sheba innehåller för lite taurin, tänkte jag att du kanske visste hur mycket dom ska ha av varje ingrediens.
och alla de där små "julaftonsförpackningarna är inte alltid de bästa. Men ack så dyra…. Ok, erkänner, jag brukar larva mig och köpa Sheba till mina på julafton…..
Iams är ett bra foder.

Iams är inte ett foder det är en fodertillverkare.All Iams mat är inte bra.
Stolt ägare till tre La permer
Eftersom katter inte själva kan framställa taurin, som är en aminosyra, och brist på aminosyra kan leda till Blindhet, tand- och pälslossning samt reproduktionsstörningar så kan det vara en bra sak att titta efter när du jämför. Taurinet bör ligga över 1 g/100 g enligt en artikel jag nyligen läst.
#49 Hur mycket blir det i procent? Nån som är snille på matte som skulle kunna räkna ut det?
På fodret jag ger nu är det 0,15% taurin.
#50 Det blir väl 0,01%
#51 Ja men just det, det är klart *skyller på en lång sommar utan plugg*
haha.
#51 Haha :D
Vårt foder innehåller också 0,15%. I artikeln som #49 pratar om är det bara två sorter som inte håller måttet, Friskies och Eldorado.
#48 Men ursäkta mig då! har dupåpekat det för deandra häri tråden med som ger Iams? jag tycker att dom har bra foder sedan får du ha din åsikt.
Dagens Nyheter har publicerat en undersökning de låtit göra av torrfoder. Här är länken: http://www.dn.se/ekonomi/inte-bara-mums-for-misse-1.1156828
Nu har jag inte läst hela tråden, så jag kan ha missat ngt, men ngt jag reagerade på är det ngn skrev om blötmat.
Jag vill poängtera att blötmat visst innehåller alla proteiner och fetter katter behöver! Faktum är att blötmat innehåller mer fett och mer animaliskt protein än även de bästa torrfoder.
Sedan tror jag det iofs det blir dyrare med blötmat, men jag är en av de som tror att det är bättre mat för katten än torrfoder, så jag köper det iaf :)
Mjau burkmat är billigaste blötmaten (i de flesta affärer om man räknar bort "lågbudget-märkena") och en av de bästa. Bozita och mjau i tetra är vissa av sorterna ännu bättre och andra sämre (vissa av dem innehåller spannmål eller socker vilket många inte tycker är bra). Obs att en del katter är känsliga mot mjau i burk!
Mjau torrfoder är billigt och bättre än många andra mataffärstorrfoder.
orijen, applaws och olivers är de torrfoder som ska vara bäst vad jag har hört. Eukanuba och acana är nästan lika bra. vad skillnaden på dem blir i kilopris har jag inte riktig koll på. Alla utom applws finns att köpa i stora förpackningar på foderbilen. (En del säger att man kan frysa in torrfoder så det håller sig, men är osäker på om det stämmer? )
Det finns för- och nackdelar med dessa olika torrfoder: en del av dem innehåller potatis, andra innehåller ris, en del innehåller konstiga örter, andra innehåller fisk etc. Inget torrfoder är perfekt. Här får man själv söka kunskap och avgöra vilket man tror är bäst :)
(jag stötte på en tråd om vilka foderföretag som använder sig av djurförsök igår. om man vill vara "djuretisk" är det därför vissa märken som är "ok" medan andra inte är det…:( )
Skinka, räkor osv bör man bara ge i små mängder till katten, de innehåller alldeles för mkt salt.
Barf (rått kött, inälvor och ben) sägs vara den bästa kosten för katter :) De som använder sig av detta säger att det ofta blir billigare än kattmat till katten. Om mer än 10 % av kattens kost består av barf så behöver den vara balanserad (en viss % ben, kött osv) för att katten inte ska få näringsbrist.
#56 applåder till dig för ett sakligt och lättläst inlägg.
Vad säger ni om Icas torrfoder? Läste innehållet idag och det innehåller 37% kött och köttbiprodukter, låter inte det ändå ganska mycket?

#58, jag skulle säga att det är ganska lite… 37% innebär alltså att inte ens till hälften protein. jämfört med orijen som har 75% protein eller för den delen mjau torrfoder som ligger på strax över 40% liksom royal canin.

Nej 37 % är för lite.Ett bra kattfoder innehåller bara kött.
Stolt ägare till tre La permer

framför allt får man lite perspektiv när katten egentligen är byggd för att äta en kost bestående av 95% muskler, ben, inälvor och senor, och resten vegetabilier, eller det den får i sig från sina bytesdjurs tarm och mage :P då är 37% inte mycket…
förmodligen innehåller icas torrfoder 37% färskt (rått) kött. Om du sedan tar bort vatteninnehållet i köttet och bara räknar det som katten faktiskt får i sig i proteinväg, så hamnar andelen kött betydligt lägre.
I mångas öron låter färskt kött som det allra bästa, men för att få en rättvis uppsikt av hur mkt kött-massa det faktiskt är, ska man tänka på just detta. Torkat kött ska det vara.
Det är också stora skillnader på kött och kött. Muskelkött är det bästa köttet.
#59 fast du måste sära på kött% och protein%
Orijen innehåller inte 75% protein utan 75% kött.
Proteinvärdet på Orijens kattmat ligger på 42%
Vad icas kattmat har för protein-innehåll framgår inte här, således inte heller vad det är för sorts protein det handlar om, animaliskt eller vegetabiliskt.
Men ett foder innehållande 37% kött, är ett väldigt köttfattigt foder medans ett foder som innehåller 37% animaliskt protein mycket väl kan vara ett bra foder.
#60 och #61 Nu var det ju dock torrfoder jag skrev och det finns ju inga torrfoder som bara innehåller kött. Dessutom står det som rubrik "lågbudgetfoder". Att det inte finns något torrfoder som är mycket mer än "Okej" det vet jag. Men bland torrfoder är det ändå en hel del foder som har lägre kötthalt än 37%, även bland de dyrare fodren som många anser ska vara så bra.
#59 Var har du fått uppgift om att Mjaus torrfoder och royal canin innehåller över 40% protein, senast jag kollade innehöll dessa foder ca 32% protein? Orijen innehåller INTE 75% protein, däremot innehåller det 75% animaliska produkter och 45% protein. Protein är inte detsamma som kött.
#62 Om det är uppvägt rått eller torkat vet man ju inte med något foder och det är inget som säger att just detta skulle vara invägt rått. Alla foder där köttet står som % skriver ju bara ex kyckling 20%, lax 15% osv…rått eller inte framgår endast om det står köttmjöl, då är det uppenbarligen inte invägt rått. Men är då köttmjöl att föredra i fodren anser du? Sedan vill jag bara belysa att många "högklassiga" foder innehåller betydligt mindre än 37% kött+ att det inte stod 37% kött och resten spannmål. Foder brukar ju även innehålla ingredienser som animaliskt fett, animaliskt protein, fiskmjöl, köttmjöl osv och det räknas ju också in på den animaliska delen. Detta med 37% var bara vad som stod på den första ingrediensen, tyvärr har jag inte övriga innehållet i huvudet och det går inte heller att hitta på nätet.
#64 jag vet inte om du läste mitt inlägg ordentligt, vart ser du att jag föredrar köttmjöl???
Nej det framgår oftast inte på innehållsförteckningen om det är invägt rått eller torkat, men det är inte svårare än att man kan kontakta leverantören och fråga
det har jag gjort.
Innehållsförteckningen räknas fram genom att väga de olika tillsatserna. Rått kött väger mkt mer än torkat kött, därför kan ett foder med mkt låg andel kött skriva just kött som första ingrediens trots att kanske 70% av just den vikten bara är vatten, som i slutänden tas bort.
Lurendrejeri är det.
På samma sätt är många foder leverantörer duktiga på att dela upp tex spannmål under en hög olika namn, just för att minska vikten så det hamnar långt ner på listan.
Pga brist på kött så tappar dessa foder i smaklighet, därför tillförs också mängder med salt samt att fodret sprayas med buljong för att få till ngn smak på det och salt är inget man ska ge för mkt av till missen.
#47 om IAMS tycker jag INTE!!
#65 Jo, jag vet. Jag har full koll på allt det där med spannmål och liknande. Dock är det oftast märkesfodren som gillar att dela upp alla ingredienser i varje liten del, typ att både ha ris och fullkornsris på listan och på så vis få massor med ingredienser. Däremot affärsfoder brukar bara skriva ihop "spannmål" eller "spannmål/korn". Står då köttprodukterna innan spannmål så vet man att det är mer kött än spannmål i fodret. Men som sagt hur det är invägt och sådant vet man självklart inte. Och inte brukar de vara så villiga att svara heller (om det nu finns något sätt att kontakta dem på). Jag har ex skrivit till Mjaus tillverkare för ett tag sedan och frågat om innehållet i deras torrfoder, men inget svar där inte :/
#67 tråkigt att Mjaus tillverkare inte tar sig tid att besvara dina frågor, det bör ju ligga i deras intresse kan man tycka.
Jag har varit i kontakt med en del andra leverantörer ex Purina och dom svarar alltid. Likaså Royal brukar vara snabb att svara på funderingar.