Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1397 ggr
Ilya
0

Hur mycket foder ska han ha?

Jag har en 4 månader gammal kattunge som tills för ett par veckor sen fick fri tillgång till torrfoder. Märkte dock rätt snabbt att han la på sig lite för mycket, så jag har gett honom ca 1 dl om dagen (förut var det 2 dl).

Vet att det beror på individ, men på ett ungefär - är 1 dl om dagen för en 4 mån kattunge lagom? Elr är det för mycket/för lite?

Hjälp!

Josefa
0

Det beror på vad det är för foder du ger katten.

[Anunnaki]
0

Att ge en liten kattunge bara torrmat är inte att rekommendera. Det finns en anna tråd här som heter Hur mycket blötmat som handlar om samma fråga som denna tråd.

Men du skriver att den fått 2 dl under de senaste två veckorna. Du borde inte ha haft kattungen så värst mycket längre.

Ilya
0

#1 Mjau.

#2 Han har haft problem med lös mage/diarré några gånger, därför blev jag rekommenderad att vänta med blötmaten (eftersom han blev lös av den med).

[Anunnaki]
0

# Typiskt torrmatsveterinärråd. Ge katten rå finmald köttfärs men bara lite åt gången och ta bort torrmaten helt och hållet åtminstone ett tag. Men först ska du svälta den kanske ett halvt dygn så att magen får vila sig lite. Så säger min veterinär som har uppfattningen att det mildaste som finns för en kattnmage är rå köttfärs.

Ilya
0

#2 Såg att du lagt till en liten text (?) så jag svarar på den nu: Vad menar du med att jag inte borde haft kvar kattungen så värst mycket längre? Menar du att den skulle ha dött? Nu ger du mig en smärre hjärtattack, om det var det du menade så ber jag dig välja dina ord noggrannare..

[Malin]
0

#5 Jag tror att Annunaki menade att du kanske inte har haft katten så mycket mer än två veckor eftersom den bara var 4 månader :)

Ilya
0

#6 Nja, jag har haft honom i en månad (sen 12 veckors ålder, idag är han 17,5 vecka).

Men det hoppas jag att hon menade, hellre det än att hon menade att han skulle dött av min utfodring. Blev såpass rädd att jag höll på att svimma.

[Malin]
0

#7 Nej, det tror jag verkligen inte att hon menade. Vi har ju haft Eukanuba sen våra kissar var bebisar och där finns det ju grejer att gå efter. Just nu får de ca 50 g torrisar var om dagen!

EvaSe
0

Står det inte på paketet/påsen hur mycket katten ska ha räknat både på ålder och vikt? Det gör det på den mat mina får. (Orijen)

Kattunger ska helst ha kattungemat tills de är mellan 6-12 månader gamla.

/EvaS

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Ilya
0

#9 Jo, det gör det iofs.. men inte så himla tydligt.

Hawknestgrove
0

Sen, utnyttja den kundkontakt som står på förpackningen! de är skyldiga att ha bra svar på frågorna.Dessutom så står fodergivan på Majus påsar.OCh som torrmat så är Mjau bra. MEn kissen bör ju ha Mjau föräldrafritt, den turkosa påsen ännu.det är Mjaus kattungemat. OCh som Annunaki säger, tillfälllig diarre som inte har sjuklig orska botar man med tarmvila= fasta i 12 timmar, minst. Sen kan du köra på med morotspure, vilket de flesta katter faktiskt gillar och efter att du sett att magen stabiliserat sig lite kör med rå köttfärs. lättsmält och naturligt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ilya
0

#11 Tackar för bra tips!